Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



14.10.2009

Akademia Rodzinnych Finansów

KATEGORIA: Instytucje publiczne i agendy rządowe

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Akademia Rodzinnych Finansów to program edukacyjny zainicjowany przez Provident w drugiej połowie 2007 roku. Jego celem jest szerzenie wiedzy, rozwijanie umiejętności i kształtowanie pozytywnych nawyków potrzebnych do umiejętnego zarządzania finansami domowymi. Edukacja finansowa na stałe wpisana jest w politykę społecznej odpowiedzialności biznesu grupy International Personal Finance, do której należy polski Provident. Projekty z zakresu edukacji finansowej realizowane są we wszystkich krajach, w których IPF prowadzi swoją działalność, czyli w Czechach, na Słowacji, na Węgrzech, w Rumunii i w Wielkiej Brytanii.
Provident, jako odpowiedzialny pożyczkodawca, od początku działalności w Polsce podejmuje działania mające na celu budowanie świadomości konsumentów w zakresie zarządzania własnymi finansami. Tylko klient świadomy i dobrze poinformowano o swoich prawach jest w stanie bezpiecznie poruszać się na rynku finansowym.

Działania realizowane w ramach Akademii Rodzinnych Finansów, szczególnie szkolenia "Z kobietami o finansach", spotkały się z dużym zainteresowaniem zarówno ze strony mediów, jak i grupy kobiet o niższych i średnich dochodach.
Program dostarcza praktyczną wiedzę na temat oszczędzania, planowania, poszerzenia kompetencji finansowych. Jego celem jest nauczanie jak świadomie i umiejętnie korzystać z dostępnych zasobów finansowych.

Jak wynika z badania IPSOS przeprowadzonego w ramach programu Akademia Rodzinnych Finansów dla Provident Polska S.A. pod koniec 2007 roku, poziom wiedzy naszego społeczeństwa na temat zarządzania osobistymi finansami nie jest zadowalający. Najwięcej badanych (prawie 40%) przychody i wydatki planuje z dnia na dzień, zaś z tygodniowym wyprzedzeniem plany takie robi jedynie 22% badanych. Blisko dwie trzecie rodziców (62%) przyznaje, że w ogóle nie uczy swojego dziecka podejmowania racjonalnych decyzji finansowych.

Cele programu Akademii Rodzinnych Finansów:
- Edukacja ekonomiczna osób o niższych i średnich dochodach, stanowiąca podstawę efektywnego zarządzania posiadanymi środkami finansowymi, a także korzystania z produktów finansowych;
- Efektywne włączenie się w publiczną debatę na temat edukacji finansowej;
- Promowanie odpowiedzialnego pożyczania pieniędzy;
- Promowanie oszczędzania i planowania finansowego;
- Przeciwdziałanie wykluczeniu finansowemu.
- Grupa docelowa programu odpowiada profilowi potencjalnych klientów firmy- są to osoby o niższych i średnich dochodach. Grupa ta zazwyczaj ma utrudniony dostęp do edukacji finansowej. Warsztaty szkoleniowe są skierowane do kobiet, ponieważ to one są odpowiedzialne za zarządzanie budżetem domowym w Polsce.

Program Akademii Rodzinnych Finansów obejmuje następujące elementy:
- badania opinii społecznej na temat edukacji finansowej;
- eksperci programu;
- portal internetowy;
- drukowany poradnik;
- artykuły edukacyjne dla pracowników i klientów firmy;
- warsztaty edukacyjne dla kobiet;

Badanie opinii
W październiku 2007 r., na zlecenie Providenta, IPSOS przeprowadził badanie na grupie 1000 respondentów, weryfikujące poziom wiedzy Polaków na temat planowania, oszczędzania i zarządzania osobistymi finansami. Wyniki tego badania dały podstawy do opracowania merytorycznego programu Akademii Rodzinnych Finansów. Materiały prasowe oprócz prezentacji wyników badań zawierały komentarz eksperta w zakresie finansów oraz ocenę psychologa.

Portal internetowy
Na potrzeby programu przygotowana została strona www.AkademiaRodzinnychFinansow.pl. Internauci mogą na niej znaleźć porady dotyczące zarządzania budżetem domowym - jak planować wydatki, jak oszczędzać, kiedy i jak bezpiecznie pożyczać pieniądze, a także słownik podstawowych pojęć finansowych, czy elektroniczny arkusz budżetu domowego. Rodzice chcący zainteresować tematyką finansów swoje dzieci znajdą na stronie również porady eksperta jak wprowadzać dzieci w tematykę finansową, a także jak kształtować w nich właściwe postawy konsumenckie.

W ramach programu przygotowany został również drukowany poradnik o zarządzaniu budżetem domowym "Jak skutecznie zarządzać finansami". Poradnik ten dystrybuowany jest wśród uczestniczek warsztatów "Z kobietami o finansach", a także można ściągnąć go ze strony internetowej Akademii. Promujemy materiały edukacyjne przygotowane przez Stowarzyszenie Konsumentów Polskich- broszurę "Jak mądrze pożyczać pieniądze" oraz poradnik dla Polaków zamieszkujących na wyspach brytyjskich przygotowany wspólnie przez International Personal Finance oraz Credit Action.

Artykuły edukacyjne
Działalność edukacyjna Akademii opiera się również o liczne publikacje z wykorzystaniem porad ekspertów Akademii Rodzinnych Finansów zarówno w mediach wewnętrznych Providenta (dostępnych dla pracowników i przedstawicieli firmy), jak i zewnętrznych (biuletyn dla klientów Providenta, artykuły w mediach poradnikowych i prasie ogólnoinformacyjnej). Dzięki działalności Akademii Rodzinnych Finansów ukazało się kilkaset relacji mediowych poświęconych tematowi edukacji finansowej.

Warsztaty edukacyjne dla kobiet
Akademia Rodzinnych Finansów prowadzi bezpłatne warsztaty edukacyjne "Z kobietami o finansach". Partnerem szkleń buła Dojrzewalnia Róż. Spotkania prowadzone są przez eksperta programu- Marzenę Bogdańską, skierowane są do kobiet i mają pomóc im odpowiedzieć na pytania co naprawdę myślą o pieniądzach i dobrobycie, w jaki sposób powinny planować dochody i wydatki, jak tworzyć kapitał awaryjny czy jak zarządzać sytuacjami kryzysowymi?

Szkolenia odbywają się w  największych miastach Polski: Warszawie, Krakowie, Katowicach, Poznaniu, Łodzi, Gdańsku, Szczecinie, Bydgoszczy, Wrocławiu Rzeszowie, Białymstoku, Lublinie, Katowicach, Olsztynie. W 2008 r. przeszkolono blisko 400 kobiet.

Program Akademia Rodzinnych Finansów został przygotowany w oparciu o Rekomendacje OECD dotyczące zasad i dobrych praktyk w zakresie edukacji i świadomości finansowej. Porusza treści wyłącznie edukacyjne (przekaz edukacyjny jest wyraźnie oddzielony od przekazu komercyjnego).

Zostaliśmy docenieni. Akademia Rodzinnych Finansów - program edukacji finansowej Providenta - został nominowany do SABRE Awards 2008 w kategorii projektów zgłaszanych przez instytucje finansowe w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka). Tym samym, projekt został uznany jako jeden z pięciu najlepszych w tym regionie. Zebraliśmy również pozytywne opinie od naukowców zajmujących się tematem edukacji finansowej. W opracowaniu "Produkty finansowe i edukacja finansowa w Polscena tle wybranych krajów wysoko rozwiniętych" - kierownik badania: Prof. SGH dr hab. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska napisała: "Do osób dorosłych jest skierowana "Akademia Rodzinnych Finansów", prowadzona przez firmę Provident. Na dedykowanej do tego stronie znajdują się podstawowe informacje związane z finansami osobistymi. Firma Provident jest kojarzona jako pożyczkodawca dla osób, które nie otrzymały kredytów w bankach i działa w segmencie podwyższonego ryzyka. Podjęcie przez nią działań, mających na celu poprawę poziomu edukacji finansowej osób dorosłych należy ocenić pozytywnie."

Program Akademii jest kontynuowany w roku 2009 r. Wyniki badań GfK Polonia pt. "Zwyczaje finansowe Polek w okresie kryzysu" przeprowadzone na zlecenie Providenta w maju 2009 roku posłużyły do określenia potrzeb w zakresie edukacji finansowej i stanowiły podstawę doboru programu merytorycznego realizowanego w trakcie tegorocznej edycji warsztatów edukacyjnych Akademii Rodzinnych Finansów. Partnerem warsztatów została ponownie Dojrzewalnia Róż, natomiast w poszczególnych miastach zaprosiliśmy do współpracy organizacje pozarządowe działające na rzecz rozwoju osobistego kobiet m.in. Centrum Motywacjii Cooltura w Poznaniu czy Europejską Fundację Integracji Społecznej w Białymstoku. Spotkania dla kobiet nadal są prowadzone przez eksperta programu- Marzenę Bogdańską. W ramach warsztatów przewidziano szkolenia w Katowicach, Łodzi, Białymstoku, Olsztynie, Wrocławiu, Poznaniu i Lublinie. Program warsztatów został rozszerzony o zagadnienia dotyczące oszczędzania oraz inwestowania nawet niewielkich nadwyżek finansowych. W Warszawie i Łodzi odbędą się również zajęcia dla zaawansowanych, podczas, których uczestniczki pracować będą na elektronicznych arkuszach kalkulacyjnych. Dodatkowo, działania zostały rozszerzone o współpracę z regionalnymi rozgłośniami Polskiego Radia, gdzie Akademia wraz z partnerami przeprowadziła wiele konkursów edukacyjnych oraz audycji z ekspertem i słuchaczami na temat domowych finansów. Nawiązano również współpracę z dziennikiem "Fakt", w którym pojawiają się publikacje dotyczące umiejętnego gospodarowania budżetem, przygotowane przez ekspertów Akademii.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInstytucje publiczne i agendy rządowe
Problemy społeczneEdukacja, Pomoc rozwojowa
NadawcaProvident Polska
WykonawcaEure RSCG
Adresaciosoby o niższych i średnich dochodach
MediaTV, Radio, Interent, Prasa
Data zgłoszenia14.10.2009
Dodatkowe materiałyplik: file_20091016142424_522.pdf
 plik: file_20091016142616_269.pdf
Badania IPSOS
 plik: file_20091016142910_466.pdf
broszura