Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



23.08.2009

Obudź się...ŻYJ

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Według szacunków UNAIDS pod koniec 2006 roku na świecie żyło ok. 40 milionów osób zakażonych HIV lub chorych na AIDS. Rozprzestrzenianie się zakażeń HIV w niektórych regionach przybrało rozmiary pandemii. Każdego dnia na świecie zakaża się HIV ok. 14 tysięcy osób, z czego ok. 10% stanowią dzieci. Ok. 50% zakażeń dotyczy osób między 16,a 24 r.ż.. Każdego dnia na świecie umiera z przyczyn związanych z HIV/AIDS około 8 tysięcy osób. W ciągu ostatnich kilku lat szczególnie niepokojąca stała się sytuacja w Europie Wschodniej. Krajem o największej dynamice zakażeń w tym regionie jest Estonia i Ukraina, gdzie według szacunków UNAIDS żyje ok. pół miliona osób zakażonych HIV. Od 1985 roku do końca sierpnia 2007 roku w Polsce odnotowano 11.137 zakażeń HIV, z czego co najmniej 5.426 zakażonych w związku z używaniem narkotyków, a 878 chorych zmarło. W województwie lubelskim liczba zakażeń wirusem HIV utrzymuje się na stałym poziomie, corocznie notuje się kilkanaście nowych przypadków. Od wdrożenia badań tj. od 1985 roku do końca 2006 roku zarejestrowano 319 osób zakażonych, zaś w 2006 r. odnotowano 12 nowych przypadków. Lubelskie należy do województw o umiarkowanym nasileniu problemu HIV/AIDS, choć sąsiedztwo Ukrainy może sugerować zmianę tej sytuacji. Media powszechnie nazywane - trzecią władzą - stanowią najskuteczniejszy przekaz komunikacyjny z dużymi grupami społecznymi. Województwo lubelskie zajmuje 8% powierzchni Polski,. Jest trzecim województwem w kraju pod względem powierzchni. Zamieszkuje tu ponad 2 mln 167 tys. osób, z czego blisko 200 tys. to osoby w wieku od 15 do 25 r.ż. (dane GUS z dn. 31.XII.2007). Biorąc pod uwagę zasięg akcji i potencjalną grupę odbiorców wybrana metoda oddziaływań wydaje się najbardziej skuteczną. Po raz pierwszy w 2000 r. Krajowe Centrum ds. AIDS zorganizowało medialną kampanię ogólnopolską ukierunkowaną na promocją punktów diagnostyczno - konsultacyjnych. Wówczas w wyniku tej akcji znacznie wzrosło zainteresowanie poradniami tj. 2144 osób w Polsce. W kolejnym roku powtórzono kampanię, wówczas z usług poradni skorzystało 3 297 osób. Potrzeba tego rodzaju kampanii w dużej mierze wynika z braku wiedzy nt. HIV/AIDS. Gdy w 1989 r. po raz pierwszy w Polsce wykryto wirus HIV w ludzkim organizmie, społeczeństwo ogarnęła panika przed tym co nowe i stanowi realne zagrożenie życia. Początkowo w prowadzonych kampaniach edukowano ogół społeczeństwa. Dane epidemiologiczne z kolejnych lat wskazywały, że są grupy wiekowe, które w związku z zachowaniami ryzykowanymi, częściej niż pozostali zakażają się wirusem HIV. Epidemia HIV stworzyła w Polsce, tak jak na całym świecie, całkiem nową sytuację, wymagającą podjęcia odpowiednich kroków takich jak: efektywna promocja zdrowia i zapobieganie zakażeniom, rozwój możliwości diagnostycznych i terapeutycznych, realizacja programów ograniczających skutki zdrowotne i społeczne epidemii, budowanie i rozwój organizacji społeczeństwa obywatelskiego, ale przede wszystkim edukowanie społeczeństwa.
Naszym założeniem jest przeprowadzenie kampanii informacyjno- edukacyjnej dotyczącej HIV/AIDS połączonej z promocją Punktu Konsultacyjno Diagnostycznego w Lublinie prowadzonego nasze Stowarzyszenie. Adresaci tej kampanii zostali przez nas wybrani w związku z prowadzonymi analizami epidemiologicznymi. Wynika z nich, że stale zwiększa się liczba osób młodych zakażonych drogą kontaktów seksualnych. Według danych skumulowanych, wśród osób zakażonych HIV ponad 50% jest w wieku 20-29 lat, aż 10% stanowią ludzie poniżej 20 roku życia (statystyki Krajowego Centrum ds. AIDS). Młodzież i studenci to jak wynika ze statystyk grupy podejmujące najczęściej zachowania ryzykowne prowadzące w efekcie do zakażenia wirusem HIV. Województwo lubelskie jest ośrodkiem akademickim, w którym działa pięć państwowych uczelni wyższych z licznymi filami w terenie oraz siedemnaście prywatnych uczelni co jest dodatkowym bodźcem przeprowadzenia kampanii informacyjnej wśród tutejszych studentów. Młodzi ludzie, do których zamierzamy skierować naszą kampanię potrzebują skutecznej motywacji i edukacji, aby uświadomić sobie zagrożenie jakim jest życie w niewiedzy. Przyczyną jej jest często wypieranie ze świadomości problemu HIV/AIDS, wiele osób myśli że problem ich nie dotyczy, nie mają wystarczającej wiedzy. Młodzi ludzie boją się jedynie śmierci i chorób ale zwykle te pojęcia są dla nich abstrakcyjne i nie kojarzą ich z HIV/AIDS. Zagrożenie HIV/AIDS jest na tyle dalekie, że nie są w stanie odnieść go do siebie i mimo wszystko podejmują zachowania ryzykowne. Naszą grupę docelową przeraża niepewność- przed egzaminem, ocena, sytuacją. Chcemy uświadomić młodym ludziom że test to jedyny sposób by być pewnym.
Planowana przez nas kampania była niezwykle ważna aby podnieść poziom wiedzy i motywacji u naszych odbiorców, pokazać im gdzie mają możliwość uzyskania pomocy oraz anonimowego i bezpłatnego testowania.
Cele kampanii edukacyjno- informacyjnej HIV/AIDS:
1. Rozpowszechnienie wiedzy dotyczącej HIV/AIDS (drogi zakażenia) wśród grup najczęściej podejmujących zachowania ryzykowne (młodzież, studenci 15-25 r.ż.) . 
3. Uświadomienie, że zagrożenie HIV/AIDS dotyczy każdego z nas.
4. Poinformowanie o możliwości wykonania anonimowych, bezpłatnych testów na obecność wirusa HIV.
5. Zachęcenie odbiorców kampanii do wykonania bezpłatnych testów w kierunku HIV w Punkcie Konsultacyjno Diagnostycznym w Lublinie- uświadomienie odbiorcom istnienia PKD w Lublinie.
Kampania informacyjno - edukacyjna była realizowana następującymi metodami
a) Konferencja prasowa - na początku kampanii w celu rozpowszechnienia założeń akcji i nawiązania współpracy z regionalnymi mediami.
b) Billboardy - zostały rozmieszczone na ternie całego województwa w 50 centralnych miejscach, w szczególności w pobliżu ośrodków akademickich.
c) Telewizyjna reklama społeczna -  150 emisji spotów 30 sek. przed głównymi wiadomościami w telewizji regionalnej.
d) Ulotki -  o charakterze informacyjnym i edukacyjnym w ilości 2000 szt. Były napisane hasłowo, prostym językiem. Miały wzbudzić ciekawość, a nie przekazać kompleksową wiedzę. Założenie tej akcji było wskazanie przede wszystkim informacji gdzie można uzyskać wiedzę.
e) Happeningi -  były organizowane na uczelniach, bezpośrednio po powrocie studentów po wakacjach na uczelnie. Założenie było by happeningi prowokowały. W odniesieniu do hasła kampanii "Obudź się ...ŻYJ" za pomocą budzików wskazaliśmy młodym ludziom potrzebę kontrolowania swojego zachowania. Podczas happeningów były rozpowszechniane gadżety, na których zostaną umieszczone loga projektu, w tym 2500 szt. budzików. Dobór gadżetów wynikał z częstotliwości korzystania z nich przez studentów.
f) Artykuły w prasie- tematyczne poświęcone problematyce HIV/AIDS, ale również postawom młodych ludzi we współczesnym świecie, dyskryminacji osób zakażonych, możliwościach wsparcia dla osób zakażonych i ich bliskich. Ukazało się ponad 10 artykułów w prasie o zasięgu wojewódzkim.
g) Radiowe spoty reklamowe - nadawane były w lokalnych stacjach radiowych, w szczególności tych, które mają największą słuchalność (np. Centrum, Eska, ). Zrealizowano 300 emisji spotów 30 sek.
h) Indor advert (reklama łazienkowa) - najbardziej prowokująca z zakładanych form. W 90 klubach, dyskotekach, pubach na drzwiach toalety lub nad pisuarem zostały umieszczone prowokacyjne pytanie na 270 ulotkach, które z założenia nakłonić odbiorców do przemyślenia swojego zachowania. Badania wskazują, że podczas zaspokajania własnych potrzeb fizjologicznych człowiek jest najbardziej skoncentrowany.
i) emisja 100 spotów przed seansami kinowymi w Cinema City w Lublinie.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)
Problemy społecznePromocja zdrowia
NadawcaKatolickie Stowarzyszenie Pomocy Osobom Uzależnionym "AGAPE"
WykonawcaKatolickie Stowarzyszenie Pomocy Osobom Uzależnionym "AGAPE"
Adresacispołeczność lokalna woj. lubelskiego, w szczególności młodzież w wieku 15 - 25 lat
MediaTelewizja Polska S.A . Oddział w Lublinie, Radio Eska Lublin, Radio Eska Zamość, Radio Centrum, Kurier Lubelski, Tygodnik Niedziela, Tygodnik Gość Niedzielny, Dziennik Wschodni, Gazeta Wyborcza, strona www.obudzsie.pl
Data zgłoszenia23.08.2009
Dodatkowe materiałyplik: plik_20090823133021_359.mp3