Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2008



12.10.2009

Promile nie dla nieletnich

KATEGORIA: Firmy komercyjne

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Jak wynika z badań ESPAD (Europejski Program Badań Ankietowych w szkołach na temat używania alkoholu i narkotyków), inicjację alkoholową ma za sobą ponad 90 proc. polskich gimnazjalistów, a aż 60 proc. 15-latków i 75 proc. 17-latków. przyznało się do upicia w ostatnim roku. Co więcej, większość nieletnich oceniła dostępność alkoholu jako łatwą i przyznało się do podejmowania prób jego zakupu. Wyniki tych badań zmotywowały firmę Partner Center, importera i dystrybutora win, do przerwania społecznego przyzwolenia na sprzedaż alkoholu nieletnim poprzez zorganizowanie ogólnopolskiej kampanii pod hasłem "Promile nie dla nieletnich".
Celem kampanii jest promowanie mody na niepicie wśród nieletnich oraz zachęcenie handlowców do przestrzegania -  nagminne łamanego - zakazu sprzedaży alkoholu młodzieży niepełnoletniej. Patronat nad nią objęli: Polska Rada Centrów Handlowych, magazyny Poradnik Handlowca, Handlowiec, Poradnik Restauratora, Supermarket Polska, Handel oraz portal galeriehandlowe.pl
W ramach kampanii odbył się ogólnopolski konkurs dla wychowawców na scenariusz lekcji dotyczącej problematyki antyalkoholowej. Uczestnicy mieli za zadanie nie tylko napisanie ciekawego scenariusza, ale też przeprowadzenie zajęć na jego podstawie. Chodziło o zaproponowanie takich form zajęć, które będą atrakcyjne dla młodzieży i przekonujące ją do niepicia. Konkurs spotkał się z dużym zainteresowaniem - przystąpiło do niego prawie 500 wychowawców z całej Polski. Laureaci trzech pierwszych miejsc otrzymali nagrody pieniężne.
Kolejnym etapem było nakładanie specjalnych "kapturków" z hasłem "Promile nie dla nieletnich" na butelki z winami, importowanymi przez organizatora, w hipermarketach i innych punktach sprzedaży alkoholu w całej Polsce. Miało to na celu podkreślenie, że trunki te są przeznaczone wyłącznie dla osób pełnoletnich.
Organizator powołał także Forum Odpowiedzialnego Handlowca. Do udziału w nim zostali zaproszeni właściciele, kadra kierownicza placówek handlowych oraz sprzedawcy. Warunkiem uczestnictwa było pisemne zobowiązanie się do niesprzedawania alkoholu nieletnim oraz do sprawdzania dokumentów tożsamości osób wyglądających na niepełnoletnie, a chcących kupić alkohol. Handlowcy, którzy przystąpili do Forum, otrzymali "Certyfikaty Odpowiedzialnego Handlowca", a także plakaty z hasłem kampanii oraz przypinki propagujące jej ideę. Plakaty zostały wywieszone w ok. 1500 sklepach. Handlowcy byli zachęcani do uczestnictwa w forum drogą bezpośrednich zaproszeń i poprzez stronę internetową organizatora.
W sierpniu powstał instruktażowy film, przedstawiający scenkę ze sklepu z alkoholami. Przedstawia on odpowiedzialnego sprzedawcę, który odmawia sprzedania wina niepełnoletniej dziewczynie i odsyła ją do domu "z kwitkiem". Film jest dostępny na portalu youtube.com
http://www.youtube.com/watch?v=Gc_bYJ65CE0

Zwieńczeniem akcji będzie - zaplanowana na 19 listopada w Łodzi - konferencja z udziałem wychowawców, straży miejskiej, policji, polityków, handlowców, organizacji społecznych i samorządowców. Dyskusja ma przede wszystkim skoncentrować się na wypracowaniu propozycji konkretnych rozwiązań, które przyczynią się do ograniczenia obu patologii społecznych - picia alkoholu przez nieletnich i łamania zakazu sprzedaży napojów alkoholowych osobom poniżej 18. roku życia. Konferencja ma się zakończyć wystosowaniem apelu do handlowców o przestrzeganie tego zakazu.


KrajPolska
Kategoria konkursowaFirmy komercyjne
Problemy społeczneSpołeczna odpowiedzialność biznesu
NadawcaPartner Center
WykonawcaPartner Center
Adresacinieletnia młodzież oraz właściciele i sprzedawcy w sklepach alkoholowych, nauczyciele
Mediapatroni: Poradnik Handlowca, Handlowiec, Poradnik Restauratora, Supermarket Polska, Handel oraz portal galeriehandlowe.pl, kampania informacyjna w mediach ogólnopolskich i lokalnych
Data zgłoszenia12.10.2009