Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2009

Kategoria konkursowa: Instytucje publiczne i agendy rządowe



25.03.2010

Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada

KATEGORIA: Instytucje publiczne i agendy rządowe

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Założenia kampanii: Narkotyki wśród młodzieży – problem “stary jak świat”. Setki kampanii edukacyjnych, programów pomocowych, milionowe budżety na walkę z uzależnieniem. Niby wszystko już powiedziano... Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii (KBPN) zadało sobie jednak pytanie: czy młodzież jest świadoma, jak narkotyki wpływają na organizm podczas kierowania pojazdem? Odpowiedź była szokująca. Okazało się, że młodzi ludzie w ogóle nie zdają sobie sprawy z faktu, że prowadzenie pojazdu pod wpływem narkotyków jest tak samo niebezpieczne i zagrożone takimi samymi konsekwencjami prawnymi, jak w przypadku jazdy po spożyciu alkoholu!
Z braku świadomości młodzieży na temat zagrożeń związanych z jazdą pod wpływem narkotyków zrodził się ogólnopolski projekt „Brałeś? Nie jedź! Po narkotykach rozum wysiada”. Jest on pierwszą kampanią społeczno-edukacyjną poświęconą temu problemowi.
Kreacja:
Ogólnopolska kampania, za kreację której odpowiada Martis, obejmuje spoty telewizyjne i radiowe, ogłoszenia prasowe i banery dla portali internetowych, a także informacje
w prasie. Martis stworzył również stronę internetową kampanii www.rozumwysiada.pl. W klubach, dyskotekach i kinach znajdowały się plakaty i naklejki na temat akcji.
Działania PR
- Strona internetowa www.rozumwysiada.pl, która była sercem kampanii. Tutaj młodzi ludzie mogli m.in. dzielić się swoimi doświadczeniami, jakie mieli, gdy sami prowadzili samochód pod wpływem narkotyków lub gdy byli pasażerem odurzonego kierowcy.
- Intensywne relacje z mediami – szczególnie z tymi skierowanymi do młodzieży.
W wyniku działań biura prasowego podczas kampanii, która trwała od 26 czerwca do końca października 2009 r., w Internecie ukazało się 350 publikacji, a w prasie – 90 artykułów na temat projektu. Dodatkowo, agencja PR zaaranżowała wywiady
i wypowiedzi eksperckie pracowników KBPN, lekarzy od uzależnień
i przedstawicieli policji w radio i telewizji (w sumie ponad 60 wystąpień
w okresie 4 miesięcy).
O sukcesie kampanii świadczy także jej uznanie przez Grupę Pompidou Rady Europy (Grupa Współpracy w sprawie Zwalczania Narkomanii i Przemytu Narkotyków) w Strasburgu, gdzie Dyrektor KBPN przedstawił spot i efekty kampanii. Grupa planuje użycie spotu w celu upamiętnienia 30. rocznicy przystąpienia Grupy do Council of Europe’s Partial Agreement. Podjęto też decyzję o przetłumaczeniu spotu na 5 języków (francuski, niemiecki, rosyjski, angielski, włoski) i jego adaptacji do potrzeb interkulturowych. Spot trafi zatem nie tylko do młodzieży w Polsce, ale także z innych krajów naszego kontynentu.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInstytucje publiczne i agendy rządowe
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego, Edukacja, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia
NadawcaKrajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii
WykonawcaMartis S.A., Partner of Promotion
AdresaciMłodzi ludzie w wieku 16 - 25 lat, bywalcy klubów i dyskotek, „imprezowicze”, pasażerowie samochodów prowadzonych przez kierowców będących pod wpływem narkotyków, kierowcy.
MediaTelewizja, Radio, Outdoor, Prasa, Internet
Data zgłoszenia25.03.2010
Dodatkowe materiałyplik: plik_20100325095934_305.mp3
spot radiowy
 plik: plik_20100325095934_337.mp3
spot radiowy
 plik: plik_20100325095934_240.mp3
spot radiowy