Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2009

Kategoria konkursowa: Inicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)



06.04.2010

Nie marnuj jedzenia. Wyrzuć do śmieci stare przyzwyczajenia!

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Projekt "Przestań wyrzucać” realizowany przez Federację Polskich Banków Żywności jest kampanią społeczną o zasięgu ogólnopolskim, której celem jest uświadomienie konsumentom negatywnych skutków społecznych wynikających z marnowania żywności oraz zmiana zachowań konsumenckich.

Szacuje, się że na świecie 1/3 wyprodukowanej żywności ulega zmarnowaniu. Zmarnowana żywność ma istotne oddziaływanie na środowisko naturalne, społeczne i ekonomiczne. Wyrzucając produkt spożywczy marnujemy nie tylko żywność, ale wszystkie procesy związane z wytworzeniem, transportem i dystrybucją. Marnujemy energię, koszty poniesione na zakup i przygotowanie posiłków oraz produkujemy więcej odpadów.

Poprzez hasło "Nie marnuj jedzenia. Wyrzuć do śmieci stare przyzwyczajenia" zachęcamy społeczeństwo do porzucenia dotychczasowych przyzwyczajeń i przyjęcia nowych postaw sprzyjających środowisku naturalnemu. Publiczne poruszenie tematu marnowania żywności ma na celu uświadomienie konsumentom konsekwencji marnowania żywności oraz pokazanie korzyści, które wynikają z zapobiegania jej marnowaniu.

Główną grupą konsumentów, do której skierowane były działania były osoby młode w wieku 20-35 lat, o średnim i wyższym wykształceniu, o średnich i wyższych dochodach, mieszkańcy dużych miast. Oddzielne działania skierowane zostały do producentów żywności, hurtowników, detalistów, którzy marnują żywność na skale masową poprzez jej utylizację.

Do pomocy w realizacji projektu zostali zaproszone liczni partnerzy, co pozwoliło poszerzyć zasięg kampanii i przekonać grono partnerów do wagi problemu.
W działania zaangażowały się znane osobistości tj. Jan i Jakub Kuroń, Pascal Brodnicki, Monika Lewińska oraz Katarzyna Grochola. Dodatkowo firmy, organizacje oraz uczelnie wspierały nasze działania swoją cenną wiedzą m.in. poradnia żywieniowa SetPoint, Fundacja Nasza Ziemia, Wydział Technologii Żywności na SGGW w Warszawie.
Współpraca została podjęta z instytutem badawczym MillwardBrown SMG/KRC, który zrealizował obszerne badanie opinii Polaków na temat marnowania żywności. Firma Vattenfall z kolei wspierała nasze finansowo.

Kampania "Nie marnuj jedzenia. Wyrzuć na śmieci stare przyzwyczajenia" dociera do społeczeństwa różnorodnymi kanałami:

• billboardy – z pomocą Clear Channel (200 billboardów 6x3 m) oraz z AMS (50 billboardów 5x2 m) przez miesiąc prezentowano billboardy w największych miastach w Polsce tj. w Poznaniu, Łodzi, Wrocławiu, Warszawie, Krakowie, Olsztynie, Toruniu, GOP i innych. Emisja trwała od 1.04-30.04.

• telewizja – spot telewizyjny emitowano w następujących stacjach ogólnopolskich i tematycznych: TVN, TVN Style, TVN Turbo, TVN Siedem w sumie 89 emisji od 27 kwietnia do 10 maja. Kuchnia TV emitowała spot telewizyjny od 1 kwietnia do 31 października. Firma Ad Media (dom mediowy) umożliwiła emisję spotu od 1.05 do 15.05 w następujących kanałach tematycznych: VIVA, MTV, E! Entertainment, AXN Sci-Fi, AXN Crime, AXN, BBC – w sumie ponad 180 emisji.

• TV na kanale indoor – emisja spotu w telewizji CityInfo TV AMS znajdującej się wewnątrz metra w Warszawie – liczba emisji 266. Sieć fitness klubów Gymnasion umożliwiała bezpłatna emisję spotu w 31 klubach w całej Polsce. Spot był emitowany 8910 razy.

• kino – kampania kinowa rozpoczęła się 17 kwietnia i trwała do końca miesiąca. W kampanię włączyły się ogólnopolskie sieci kinowe Multikino (21 kin, ilość widowni 278 297) i Helios (22kina)

• Internet – w partnerstwie z firmą Gemius baner kampanii został emitowany w internecie od 2 do 30 kwietnia. W wyniku kampanii reklama dotarła do 237 463 użytkowników. Codziennie z kampanią miało kontakt około 8231 osób. Dodatkowo baner internetowy został umieszczony na stronie www.recykling.pl oraz na blogach kucharskich takich jak
• prasa– reklama prasowa ukazała się w kwietniu w następujących pismach: Rzeczpospolita (3 emisje), Forbs, Businesmen, Dziennik, Newsweek, Gość Niedzielny, Niedziela, Polityka, Puls Biznesu, Przegląd (4 emisje).

• radio – spot radiowy z udziałem Pascala Brodnickiego był emitowany w 22 stacjach będących w składzie Agory w tym m.in. Złote Przeboje, Roxy FM, Tok FM itp. Kampania w radiu emitowana jest od 2 kwietnia (intensywnie przez 1 miesiąc) do października. Dodatkowo spoty puszczała internetowa stacja OnAir.

Dzięki zainteresowaniu mediów mogliśmy docierać z informacją o kampanii do znacznie większej ilości osób. Umożliwiło to jednocześnie bycie obecnym w mediach, które budowały zasięg kampanii. Zostaliśmy zaproszeni do udziału w wywiadach w następujących stacjach i programach telewizyjnych i radiowych: TVN Warszawa, Dzień Dobry TVN (dwukrotnie), „Panorama” TVP2, „Między Ziemią, a Niebem” TVP1, TV Biznes (dwukrotnie), Superstacja, Kuchnia TV, nagrania dla Polskiego Radia, udział w programie „Rozmowy Dnia” Polskie Radio Program Pierwszy, „Nocne Czaty” Radio Euro, audycja w Radiu Józef, Radio Merkury, „Biznes w Jedynce” Polskie Radio, Polskie Radio Szczecin.

Dodatkowo w ramach kampanii „Nie marnuj jedzenia” uczestniczyliśmy w Targach Polagra Food. Federacja Polskich Banków Żywności we współpracy z Bankiem Żywności w Poznaniu, Międzynarodowymi Targami Poznańskimi oraz z dwutygodnikiem Detal Dzisiaj i Detal Network po raz pierwszy zorganizowała zbiórkę żywności, aby zapobiec niepotrzebnemu marnowaniu dobrego jedzenia. Nasze działania realizowane podczas targów pozwoliły uchronić ponad 735 kg żywności przed zmarnowaniem, czyli 36 koszy wypełnionych żywnością.

Ponadto zorganizowaliśmy „Strajk Żywności” na ulicach Warszawy. Poprzebierani za żywność aktorzy wraz z wolontariuszami niosąc produkty spożywcze i transparenty zachęcali przechodniów do niemarnowania żywności, rozdawali magnesiki z hasłem „Nie marnuj jedzenia”. Przemieszczając się głównymi ulicami Warszawy, wyrażali swój sprzeciw wobec marnowania żywności. Finałem strajku było przekazanie żywności dla na rzecz osób najuboższych, które odebrał Bank Żywności w Warszawie.


Głównym narzędziem, które obecnie wykorzystujemy jest strona internetowa www.niemarnuje.pl w całości poświęcona jest tematyce zapobiegania marnowaniu żywności. Na stronie można dowiedzieć się o tym, jak planować zakupy, porcje posiłków, jak przygotować potrawy, by nie zmarnować niczego, jak prawidłowo przechowywać żywność. Stronę wspierają eksperci m.in. Jan i Jakub Kuroń, prof. dr hab. Marta Mitek (SGGW) oraz przedstawiciele Poradni Żywieniowej Set Point oraz Millward Brown SMG KRC.


Do marnowania jedzenia wciąż przyznaje się co trzeci Polak. Na podstawie badań można zaobserwować, że w tej grupie w ostatnim roku zmalała z 77% do 68 % ilość osób, którym zdarzyło się zmarnować żywność w ciągu ostatniego miesiąca. Są to właśnie te osoby, wobec których można przypuszczać, ze marnują najwięcej jedzenia.

Wśród badanych, aż 75 % marnujących żywność przyznaje, że potrzebne są programy edukacyjne informujące o tym, jak nie marnować żywności. To zapotrzebowanie potwierdza ponad 90 tysięcy osób zainteresowanych problemem marnowania żywności, które w ostatnim roku odwiedziły specjalnie utworzoną przez Federację Polskich Banków Żywności stronę www.niemarnuje.pl. Ponad 1, 5 tysiąca osób w ostatnim czasie zostało fanami strony na facebooku. Świadczy to o rosnącym zainteresowaniu problemem, a także chęcią poszukiwania praktycznych rozwiązań.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)
Problemy społeczneEkologia i środowisko, Konsumpcjonizm i konsumenci, Pomoc społeczna
NadawcaFederacja Polskich Banków Żywności
WykonawcaFederacja Polskich Banków Żywności
AdresaciKonsumenci, producenci żywności
Mediatelewizja, prasa, billboardy, radio, Internet
Data zgłoszenia06.04.2010
Dodatkowe materiały