Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2009

Kategoria konkursowa: Inicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)



09.04.2010

Międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku to kampania informacyjna skierowana do wszystkich Polaków, również tych mieszkających w głębi kraju – ich działania też mają ogromny wpływ na stan wody w morzu („odkręcając kran codziennie łączymy się z Bałtykiem!”). Stąd też naszej akcji przyświeca hasło: „Nasze morze będzie tak czyste, jak czysta będzie najmniejsza rzeka czy strumyk w kraju”.

Zanieczyszczenie Bałtyku to, oprócz zaśmieconych plaż, również niewidoczne gołym okiem biogeny. Te składniki odżywcze (głównie azot i fosfor) powodują przeżyźnienie (eutrofizację) wody, czego skutkiem jest zaburzenie równowagi ekosystemu - nadmierny rozkwit drobnoustrojów zużywających duże ilości tlenu, a w rezultacie powstanie obszarów beztlenowych, co oznacza śmierć pozostałych mieszkańców morza.

W ramach Międzynarodowego Sprzątania Bałtyku do wszystkich urzędów gmin nadmorskich i organizacji ekologicznych został wysłany plakat promujący akcję w wersji polskiej. Druk plakatu sfinansował Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku oraz Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Szczecinie. Anglojęzyczna wersja plakatu została wysłana do organizacji zrzeszonych wokół Coalition Clean Baltic oraz Blue Flag oraz innych organizacji pozarządowych z Litwy, Łotwy, Estonii, Rosji, Finlandii, Szwecji, Niemiec, Danii oraz Ukrainy.
Druk wersji angielskiej plakatu został dofinansowany ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego, a także budżetu Rzeczpospolitej Polskiej w ramach Funduszu dla Organizacji Pozarządowych.

Plakat został zaprojektowany i wykonany przez agencję reklamową DDB.

Wydarzenia w ramach akcji Międzynarodowe Sprzątanie Bałtyku:

12.08.2009 – Warszawa, Ogród Saski – konferencja prasowa i happening z udziałem predstawicieli ambasad państw bałtyckich, przedstawicieli Ambasady Australii i Ambasady Nowej Zelandii oraz przedstawiciela Kancelarii Prezydenta RP Lecha Kaczyńskiego.

13.08.2009 – Szczecin, Wały Chrobrego - konferencja prasowa z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Wojewódzkiego, Urzędu Miasta Szczecin oraz WFOŚiGW w Szczecinie.

15.08.2009 - konferencja prasowa i happening – Gdańsk, molo w Brzeźnie z udziałem przedstawicieli Urzędu Marszałkowskiego, Urzędu Wojewódzkiego, WFOŚiGW w Gdańsku, Urzędu Morskiego w Gdyni oraz Stacji Morskiej IO UG w Helu W programie; oczyszczanie dna morskiego z udziałem płetwonurków (statek Zodiak, należący do Urzędu Morskiego w Gdyni), sprzątanie plaży, konkursy ekologiczne – Grupa LOTOS S.A.). Współorganizator wydarzenia: Wydział Środowiska Urzędu Miasta Gdańsk.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie (NGO i osoby prywatne)
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Ekologia i środowisko
NadawcaFundacja Nasza Ziemia
WykonawcaAgencja reklamowa DDB
AdresaciMieszkańcy Polski
MediaCity lighty, informacje z happeningów w radiu i telewizji
Data zgłoszenia09.04.2010