Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



30.03.2011

"Twój głos ma sens" - kampania pro frekwencyjna w wyborach prezydenckich 2010

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

Krótki opis projektu

Celem kampanii było przekonanie młodych Polaków (18-25lat) o społecznej wadze głosowania w wyborach prezydenckich 2010 roku.
Autorzy: Fundacja „Świat ma sens” Tomasz Janowski, Witold Bereś, Artur Więcek
Partnerzy: Polska rada Biznesu, agencja Mindshare Polska

Strategia

Wolne i powszechne wybory to istota demokracji. Udział w wyborach to niewątpliwie jeden z najważniejszych przejawów odpowiedzialności obywateli za państwo, jego struktury i stojące na ich czele władze. Frekwencja wyborcza w Polsce po 1989 roku należy stale do najniższych w Europie.
Kampania „Twój głos ma sens” miała przekonać młodych wyborców (często głosujących po raz pierwszy lub drugi w życiu) o wadze ich głosu i znaczeniu postawy prospołecznej w demokracji.
Wzbudzenie poczucia satysfakcji z własnej aktywności i odwagi w prezentowaniu swoich przekonań.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Fundacja „Świat ma sens” za swoje cele stawia sobie krzewienie pozytywnego myślenia wśród obywateli i budowanie postaw prospołecznych. Realizowane przez nas projekty są kierowane głównie do młodzieży i mają ich przekonywać do aktywnego i twórczego życia.
Poprzez pokazywanie pozytywnych przykładów chcemy im pokazywać, że w życiu warto być optymistą i człowiekiem odważnym, pewnym swoich przekonań i wartości.
Jednym z przejawów takiej postawy jest aktywny udział w życiu społecznym.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Ze względu na grupę docelową (18-25 lat)i czas trwania kampanii (wakacje) postawiliśmy na działania w Internecie i spoty telewizyjne. Do udziału w kampanii zaprosiliśmy znanych i pozytywnie kojarzonych aktorów (Szyc, Karolak, Boczarska, Jakubik), którzy wystąpili w spotach zachęcających do głosowania. Ponadto szeroko informowaliśmy o kolejnych partnerach naszej kampanii.
Na specjalnie stworzonej na czas trwania kampanii stronie internetowej (www.twojglosmasens.pl) i profilach społecznościowych (You Tube, Facebook, Twitter) poza emisją spotów i banerów stworzyliśmy zabawne tematyczne aplikacje, ankiety i gry interaktywne przybliżające tematykę wyborczą w sposób lekki i przystępny.
W trakcie trwania kampanii udało nam się pozyskać jako partnerów akcji portale, telewizje i rozgłośnie studenckie, które nagłaśniały i wspomagały nasze działania.
Ponadto do akcji włączyli się organizatorzy kilku największych letnich festiwali dla młodzieży co niewątpliwie wzmocniło nasz przekaz.
Prowadziliśmy akcje informacyjną n/t punktów do głosowania w okolicach wakacyjnych festiwali.

Działania PR

Pozyskiwanie możliwie szerokiego grona partnerów do kampanii: darczyńców (Polska Rada Biznesu), mediów, NGO, mediów, celebrytów i liderów środowiskowych. Szerokie informowanie o gronie partnerów kampanii. Pozyskanie grona wolontariuszy wspomagających kampanie w całej Polsce.

Efektywność

Spoty reklamowe były emitowane w TVN, TVN 24, Polsacie i kanałach tematycznych obu stacji przez 2 tygodnie przed każdą tura wyborów. Ponadto w Internecie emisja banerów w największych polskich portalach: Onet, Wirtualna Polska i Interia. (Szczegółowe dane w załącznikach). Aukcje nagród dla głosujących na Allegro.
Współdziałanie z innymi podobnymi akcjami organizowanymi przez inne podmioty (FOR) dało efekt pozytywnej synergii. Ocenia się, że nasza kampania wraz z 3 innymi przyczyniła się do ok. 8% wzrostu frekwencji w II turze wyborów.

Kampanijność

W dużym stopniu kampania wyrosła z naszego projektu edukacyjnego 20latRP.pl_Pochwalmy się! Podsumowującego i promującego sukcesy polskiej demokracji minionego 20-lecia .  ( patrz.www.20latrp.pl ).
Zamierzamy naszą kampanię, w nieco zmodyfikowanej wersji, kontynuować w okresie przed wyborami parlamentarnymi w 2011 roku

Opis inicjatora

Fundacja „Świat ma sens” realizuje projekty kulturalne i edukacyjne na wielu polach. Podstawowym celem działań jest społeczna i twórcza aktywizacja młodych ludzi oraz promowanie pozytywnego myślenia.

Insight

Bierność społeczna Polaków, niezrozumienie podstawowych mechanizmów demokracji, apatia i postawa "mój głos i tak nic nie zmieni"

BIG IDEA

Wzbudzenie przekonania o sensie i wadze każdego indywidualnego głosu, satysfakcji z własnej aktywności poprzez uczestnictwo w szerokiej wspólnocie ludzi pozytywnie nastawionych do świata. Aktywność jest cool, bezczynność jest tchórzostwem.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Aplikacje i gry internetowe: poradnik wyborcy, ankieta - sprawdź jakim typem społecznym jesteś.
Certyfikat Optymisty - każdy głosujący mógł go pobrać ze strony kampanii, dokumentując tym samym przynależność do społeczności ludzi zadowolonych, pozytywnych.
Spoty reklamowe "Twój głos ma sens" (w różnych wersjach dostępne na www.twojglosmasens.pl) miały w internecie blisko 250 tys odsłon.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie
NadawcaFundacja "Świat ma sens"
WykonawcaFundacja i agencja Mindshare Polska
Adresacimłodzież akademicka i szkolna (>18 lat)
MediaTVN, TVN 24, Polsat, Onet.pl, Interia.pl, Allegro, WP.pl
Data zgłoszenia30.03.2011
Dodatkowe materiały

Spot tv - Jakubik
 

Spot tv - Boczarska
 

Spot tv - Szyc