Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010

Kategoria konkursowa: Inicjatywy obywatelskie



31.03.2011

Kampania społeczna "Inna droga"

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Głównym celem kampanii było wskazanie młodym ludziom tytułowej innej drogi, która ma być lepsza od drogi z narkotykami i dopalaczami. Kampania jest skierowana do młodzieży, głównie niesłyszącej. Wykorzystano w niej znaną w tym świecie postać niesłyszącego tancerza.

Strategia

W październiku 2010 roku w Polsce, a w szczególności w Łodzi rozpoczęła się wielka akcja antydopalaczowa. Zamykano sklepy z tymi specyfikami, organizowano różne akcje, powstawały spoty antydopalaczowe.
Autor tej kampanii postanowił dotrzeć do osób Głuchych, które zostały całkowicie ominięte w uświadamianiu.
Dlaczego akurat niesłyszący?
Dlatego ponieważ autor tej kampanii jest organizatorem akcji "Cała Polska miga", która polega na promowaniu nauki Polskiego Języka Migowego i Kultury Głuchych.
Autor - Krzysztof Ostanówko od 2006 roku jeździ po Polsce i namawia znane medialnie osoby aby coś zamigały i filmiki wrzuca na stronę www.dwiedlonie.pl - stronę pierwszego w Polsce lokalu założonego przez Głuchych. W tym lokalu powstała ta akcja.
Celem kampanii było dotarcie do pominiętych młodych Głuchych, którzy mogą być tak samo narażeni na tego typu używki.
Anonimowa ankieta pokazała, że osoby niesłyszące miały kontakt z dopalaczami.
Autor "Innej drogi" chciał pokazać młodym ludziom, że można robić wiele ciekawych i pasjonujących rzeczy zamiast sięgać po narkotyki lub dopalacze.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

W spocie występuje niesłyszący tancerz - 21-letni Damian Piasek znany dzięki udziałowi w programie "You Can Dance". Jego partnerem na scenie jest również znany z tego programu - Maksymilian Hać.
Spot pokazuje młodego chłopaka, który przychodzi na zajęcia tańca i wspaniale się przy tym bawi. Przenosi się w miejsca, gdzie jest już prawdziwym tancerzem. Na końcu miga hasło kampanii "Po co narkotyki, dopalacze? Wybierz inna drogę, Bracie!".

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Patronat medialny nad kampanią objęła telewizja internetowa Głuchych ONSI.TV, gdzie wszystkie informacje są migane w Polskim Języku Migowym. Do dnia dzisiejszego na stronie głównej jest odnośnik do relacji z konferencji prasowej inaugurującej "Inna drogę".
Akcja otrzymała również poparcie Urzędu Miasta Łodzi, Teatru Muzycznego w Łodzi, Łódź Art Center.
Na zaproszenie szkoły dla słabosłyszących będę pokazywał spot co ma być wstępem do rozmów w klasach o szkodliwości zażywania narkotyków.
Materiał o powstawaniu spotu pojawił się w programie Dzień Dobry TVN:
http://dziendobrytvn.plejada.pl/24,39384...

O akcji pisali i pokazywali tu:
http://niewidzialni.eu/stop-dopalaczom.html
http://www.tvp.pl/lodz/informacja/lwd/wi...
http://www.onsi.pl/info,2491.html
http://www.halolodz.pl/wiadomosci/artykul,3621,1,1.html
http://urbandance.pl/aktualnosci-szkola-...
http://www.teatr-muzyczny.lodz.pl/content.asp?cmsId=888
http://www.niepelnosprawni.pl/ledge/x/76951
http://www.gazeta.edu.pl/news-1461.html
http://www.onsi.pl/info,2499.html
http://wiadomosci.ngo.pl/wiadomosci/602345.html
http://www.kampaniespoleczne.pl/kampanie...
http://www.narkotyki.pl/aktualnosci/art2...
http://uml.lodz.pl/miasto/aktualnosci/?n...
i inni.

Efektywność

Brak badań ewaluacyjnych.
1. Brak danych
2. Głównym nośnikiem była internetowa strona onsi.tv, fora internetowe, facebook
3. Ok. 20
4. Na produkcję spotu nie wydano ani złotówki.
Wszystkie osoby zrzekły się wynagrodzenia zarówno aktorzy Damian Piasek i Maksymilian Hać jak i statyści. Do realizacji wykorzystano nieodpłatnie wnętrza szkoły tańca Urban Dance Zone, wnętrza grupy cyrkowej Eternity Group, wnętrza lokalu Dwie Dłonie. Muzykę stworzył znaleziony przez internet Piotr "Marach" Maraszek - również nieodpłatnie. Konferencja prasowa z udziałem Prezydenta Miasta Łodzi i partnerów kampanii odbyła się również nieodpłatnie w Łódź Art Center.
Materiały dla prasy wydrukował Teatr Muzyczny w Łodzi.
Jedyny koszt to 50 zł na płyty CD dla dziennikarzy.

Kampanijność

Jest pomysł aby zrobić kolejne spoty ukazujące inne alternatywne drogi dla narkotyków i dopalaczy. Jeden z filmów ma być skierowany do rodziców.

Opis inicjatora

Stowarzyszenie "Cała Polska miga" - promujące poznanie Kultury Głuchych i nauki podstaw Polskiego Języka Migowego. Wykorzystuje już ponad 50 znanych osób m.in. Grzegorza Markowskiego, Jerzego Owsiaka.

Insight

Punktem wyjścia jest wskazanie młodym ludziom drogi do pasji a nie do używek.

BIG IDEA

Pomysł polega na dotarciu do niesłyszących. Zrobić coś o czym będą rozmawiać, zastanawiać się.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Użycie Polskiego Języka Migowego.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneEdukacja, Kultura, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia
NadawcaKrzysztof Ostanówko
WykonawcaStowarzyszenie "Cała Polska miga"
AdresaciMłodzież, w szczególności osoby niesłyszące
MediaInternet, plakaty
Data zgłoszenia31.03.2011
Dodatkowe materiały

Spot inna droga - 30 sekund
 

Spot inna droga - 60 sekund