Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



08.04.2011

Test na solidarność – 30 000 pocztówek na 30-lecie „Solidarności Solidarni z Afganistanem

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Przede wszystkim: promowanie solidarności jako wartości
oraz: wspieranie działań edukacyjnych
ponadto: zwiększenie wiedzy o ruchu
obywatelskim „Solidarność”
i oczywiście: świętowanie rocznicy
30-lecia „Solidarności”
skierowane do kogo? do wszystkich!

Strategia

W 2010 roku minęło 30 lat od podpisania Porozumień Sierpniowych i powstania "Solidarności". Zastanawialiśmy się, jak połączyć „jubileusz” z „solidarnością”, jak świętować i równocześnie edukować. Pojawił się pomysł wysyłania jubileuszowych pocztówek. Później wyzwanie liczbowe – ile ich zebrać? 10 milionów, milion? Pojawiło się też pytanie jak tę akcję połączyć z działaniami na rzecz innych. W końcu pomysł został ubrany w słowa, myśli w projekt, a idea w międzynarodową, pozytywną akcję społeczną.
Zaprojektowaliśmy pocztówkę „Test na solidarność”. Każda pocztówka miała adres zwrotny do Fundacji Centrum Solidarności (FCS). Instrukcja była prosta – można odpowiedzieć na pytanie „Czym dla Ciebie jest solidarność jako wartość?” lub wysłać pozdrowienia. Na odwrocie kartki znalazło się miejsce na tekst lub rysunek. W końcu wybraliśmy też akcję i działania z którymi „chcemy być solidarni”. We współpracy i porozumieniu z Polską Akcją Humanitarną zdecydowaliśmy, że naszymi działaniami wesprzemy edukację mieszkańców Afganistanu. 1 jubileuszowa pocztówka Test na solidarność przesłana na adres FCS to 1 zł przekazany przez Fundację Centrum Solidarności na działania Akcji Edukacja, realizowanej przez PAH. Zebrana ilość kartek, równała się ilości złotówek przekazanych przez FCS na edukację mieszkańców Afganistanu, kraju pracującego na rzecz odbudowy swojego systemu i stabilnego funkcjonowania po latach wojen.
Całą akcję skierowaliśmy do społeczności międzynarodowej, do małych i dużych, do tych którzy wiedzą czym była „Solidarność” i dla tych, którzy nie pamiętają czasów początku ruchu społecznego.
Głównymi celami było zwiększenie wiedzy o „Solidarności” jako ruchu społecznym, oraz próba uświadomienia, że wspólne działanie w jakiś konkretnym celu, może wiele dać. Dlatego połączyliśmy Akcję z działaniami na rzecz edukacji mieszkańców Afganistanu. Poprzez promowanie solidarności w wymiarze ponadnarodowym chcieliśmy udowodnić, że możemy i potrafimy "być solidarni z...".

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Janina Ochojska napisała „Wierzę, że każdy z nas może zrobić bardzo wiele i że to od nas zależy, jaki będzie świat. Dysponujemy ogromną siłą i używając jej umiejętnie, możemy uczynić nasz świat lepszym. Bądźmy solidarni! Pamiętajmy że nie jesteśmy sami na świecie”. Idąc tym tropem połączyliśmy historyczne idee Solidarności, które jako Fundacja promujemy, z działaniami na rzecz innych ludzi.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

1 Głównym narzędziem promocji i komunikacji Akcji Tns była dwujęzyczna,
interaktywna strona internetowa www.test.fcs.org.pl: info o Akcji, mapa
świata na której można było sprawdzić z jakich zakątków świata
przesyłane są pocztówki, licznik i galeria wszystkich nadesłanych
pocztówek, quiz historyczny, scenariusze zajęć lekcyjnych dot. wartości
solidarności, edukacji globalnej oraz historii Solidarności jako ruchu
społecznego
2 Materiały promocyjne: plakaty, skrzynki pocztowe, stojaki do lepszego
eksponowania pocztówek, naklejki i inne
3 Dystrybucja ponad 100 tyś pocztówek w Polsce i na świece
4 Reklamy promujące Akcję znalazły się na wagonach SKM, na tramwaju i 
budynku Solidarności
5 Prezentacja wystawy Afganistan. Pragnienie życia
6 Działania PR
Dostosowanie mediów do grup odbiorców:
- media tradycyjne (patroni medialni: Gazeta Wyborcza, Polskie Radio;
dziennikarze polonijni i zagraniczni, zagraniczne agencje prasowe
akredytowane w Polsce)
- Internet (biuro prasowe on-line, social media)
- liderzy opinii (artyści, celebryci, politycy, dyplomaci, dziennikarze
– media lifestylowe) - zaproszenie ich do bycia ambasadorami akcji
Dostosowywanie narzędzi do grup odbiorców:
- budowanie wizerunku całej akcji i jej pomysłodawców – FCS w kontekście
akcji
- promowanie idei kartki internetowej i tradycyjnej
- promowanie Akcji podczas wydarzeń kulturalnych: m.in Festiwal FETA,
Heineken Opener, Przystanek Woodstock, BalticSail, Wikimania
- promowanie finału akcji i spotkania z Wałęsą

Działania PR

W całej akcji postawiliśmy na PR – nie na marketing czy reklamę. Ponieważ to działania PR budują pozytywne relacje i przywiązanie do akcji, a tym samym zwiększają możliwości otrzymania pocztówek zwrotnych. Naszą grupą docelową byli ‘wszyscy’, dlatego działania PR były prowadzone na szeroką skalę i były dla nas bardzo istotne.

Efektywność

1. Założyliśmy, że zbierzemy 30 000 pocztówek, co miało symbolicznie nawiązywać do rocznicy 30-lecia „Solidarności”. Ostatecznie udało nam się otrzymać 6 012 kartek. Akcja nie spotkała się z tak dużym odbiorem, jaki pierwotnie zakładaliśmy. „Test na solidarność” niestety w dość prosty sposób był często kojarzony z działaniami politycznymi, co zniechęcało do udziału w akcji. Hasło „Solidarność” pisane przez duże „S” okazało się być momentami większą przeszkodą niż możliwością w realizacji projektu. W sumie na konto Polskiej Akcji Humanitarnej wpłynęło 8 505,45 zł (6 012 zł z nadesłanych do FCS pocztówek oraz 2 493.45 zł z aukcji pocztówek VIP).
2. Jednak naszymi działaniami dotarliśmy do najodleglejszych zakątków świata. Pocztówki dotarły do nas m.in. z Nowej Zelandii, Afganistanu, od dysydentów z Kuby, Boliwii, Brazylii, RPA.
3. Pojawiło się ponad 100 publikacji medialnych i informacji w prasie, radiu, internecie.
4. Środki, które zostały wydane na Akcję pochodziły głównie od sponsorów jak i grantodawców. Akcję wsparli: Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, Miasto Gdańsk, Miasto Szczecin, Dom Spotkań z Historią, Poczta Polska, Asseco Poland S.A., Polnord S.A., Pomorska Specjalna Strefa Ekonomiczna. Energa S.A., Telekomunikacja Polska, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście.
Środki zostały wydane głownie na stworzenie i prowadzenie strony internetowej, a także na druki (w tym banner, stworzenie reklamy na wagonie SKM i tramwaju) oraz wysyłkę materiałów. Koszty całek Akcji to ponad 120 tyś złotych. Cała Akcja kosztowała ponad 120 tyś złotych.

Kampanijność

Akcja Test na solidarność nie była bezpośrednio kontynuacją żadnych wcześniejszych działań fundacji. Docelowo była akcją jubileuszową. W przyszłości nie zamierzamy kontynuować tej konkretnej akcji. Jednak na pewno projekty promujące wiedzę o najnowszej historii Polski i o „Solidarności” będą w przyszłości realizowane.

Opis inicjatora

Organizatorem Akcji Test na solidarność jest Fundacja Centrum Solidarności, która działa od '99. Głównym celem jest upowszechnianie wiedzy o Solidarności i jej wpływie na rozwój demokracji w świecie

Insight

Punktem wyjścia było przede wszystkim, w sposób niekonwencjonalny uświetnić 30 rocznicę powstania Solidarności. Poprzez edukację, odwołując się do wydarzeń historycznych i idei Solidarności chcieliśmy pokazać, że wspólne solidarne działania przynoszą efekty.
Naszym celem była edukacja poprzez wzięcie udziału w Akcji, a jednocześnie próba uwrażliwienia ludzi na losy innych.

BIG IDEA

Pomysł Akcji opierał się na tradycyjnym wysyłaniu kartek z życzeniami urodzinowymi. Jubilatem był ruch społeczny „Solidarność”, który w 2010 roku obchodził 30ste urodziny. W myśl idei solidarności połączyliśmy udział w Akcji z możliwością wsparcia działań Polskiej Akcji Humanitarnej. 1 wysłana pocztówka z życzeniami to 1 złoty przekazany na Akcję Edukację – jedną z kampanii PAHu, która prowadzi działania edukacyjne w Afganistanie.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Chcieliśmy aby Akcja dotarła do jak największej liczby odbiorców, do każdego indywidualnie. Dlatego stworzyliśmy dwujęzyczną jubileuszową pocztówkę, którą można było znaleźć m.in. w polskich placówkach dyplomatycznych na całym świecie. Oprócz tego można było ją wydrukować za pomocą strony int. Akcji lub narysować ją bezpośrednio na stronie i przesłać online. Wśród osób, które wzięły udział w Akcji, wylosowaliśmy 1 pocztówkę, której autor spotkał się z Lechem Wałęsą na koszt organizatora.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja
NadawcaFundacja Centrum Solidarności i Polska Akcja Humanitarna
WykonawcaFundacja Centrum Solidarności
AdresaciSpołeczność międzynarodowa
MediaPatroni: Gazeta Wyborcza, pomorska.tv, Dwójka Polskie Radio, Radio Gdańsk
Data zgłoszenia08.04.2011
Dodatkowe materiałyplik: test_na_solidarnosc_materialy1_film1_6.avi