Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010

Kategoria konkursowa: Inicjatywy społeczne firm



14.04.2011

Program wolantariatu sąsiedzkiego "Między nami sąsiadami".

KATEGORIA: Inicjatywy społeczne firm

POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Cel
1) Wzmacnianie więzi społecznych
2) Rozwiązywanie lokalnych problemów
3) Promowanie idei i postaw pomagania innym


Grupa docelowa:
1) społeczności lokalne
2) lokalni społecznicy
3) wspólnoty sąsiedzkie i osiedlowe

Strategia

Definicja problemu:
Działalność wolontariacka w Polsce mimo wzrostu zainteresowania nadal wymaga promocji. Provident prowadzi szereg projektów związanych z wolontariatem. Hasło „Tak! Pomagam” obejmuje nie tylko program wolontariatu pracowniczego, ale także konkurs dla dziennikarzy zajmujących się tematyką wolontariatu. Firma organizuje także wewnętrzny konkurs na Wolontariusza Roku, skierowany do firmowych wolontariuszy – pracowników i przedstawicieli. „Między nami sąsiadami” konkurs na najlepszy projekt wolontariatu sąsiedzkiego to kolejny pomysł na szerzenie idei wolontariatu.

Uzasadnienie wyboru grupy docelowej:
Adresatami programu są przedstawiciele społeczności lokalnych, sąsiedzkich, społecznicy, czyli ludzie którym „chce się chcieć”. To oni znają najlepiej lokalne, osiedlowe problemy i wiedzą jak je rozwiązać. Remont klatki schodowej, uporządkowanie osiedlowej zieleni, czy wyposażenie i ogrodzenie placu zabaw to wyzwania, z którymi spotykają się każdego dnia. Znają problem, wiedzą jak go rozwiązać ale nie mają środków na zrealizowanie swoich planów. Konkurs „Między nami sąsiadami” wykorzystuje potencjał tkwiący w społecznościach lokalnych. Zwycięzcy poszczególnych edycji programu (organizowanych w różnych miastach) to osoby, które są liderami we własnym środowisku, często działają społecznie na innych polach np. laureaci z Bydgoszczy.

cel kampanii (zmian wiedzy, postaw, zachowań):
Celem programu jest budowanie społeczeństwa obywatelskiego na gruncie społeczności sąsiedzkich. Program został przygotowany w oparciu o doświadczenie firmy z programu wolontariatu pracowniczego „Tak! Pomagam”. Pomysł wolontariatu sąsiedzkiego „Między nami sąsiadami” skierowany jest do osób, którym bliska jest idea bezinteresownej współpracy na rzecz wspólnego dobra. Warto podkreślić, że w realizację wybranych pomysłów zaangażowały się lokalne władze – burmistrz gminy Barczewo, na terenie której przygotowano boisko do siatkówki.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Od 2006 r. firma realizuje program wolontariatu pracowniczego „Tak! Pomagam”. Te doświadczenia (10 edycji, 950 wolontariuszy, 230 zrealizowanych projektów) firma postanowiła wykorzystać na zewnątrz, stąd pomysł na wolontariat sąsiedzki. „Między nami sąsiadami” to konkurs na najlepszy projekt wolontariatu sąsiedzkiego. Autorzy najlepszych pomysłów otrzymują grant na jego realizację. Warunkiem udziału w konkursie jest przygotowanie projektu i zebranie grupy sąsiadów-wolontariuszy (min. 3 osoby).

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Realizując konkurs „Między nami sąsiadami” firma nawiązała współpracę z regionalnymi mediami (głównie dzienniki), które maja ugruntowaną pozycję wśród czytelników.
Projekt został zrealizowany we współpracy z następującymi gazetami:
1. Gazeta Olsztyńska
2. Nasz Mazur
3. Dziennik Elbląski
4. Gazeta Ostródzka
5. Dziennik Wschodni
6. Express Bydgoski
7. Puls Regionu
8. TVP Kujawy

Na terenie Gdańska i Gdyni o akcji informowaliśmy za pomocą billboardów.

Działania PR

1. Zindywidualizowana informacja o rozpoczęciu konkursu skierowana do pracowników i przedstawicieli oddziałów w miejscowościach, w których był ogłaszany konkurs. Celem było zachęcenie sąsiadów, znajomych do udziału w konkursie.
2. Publikacje w wewnętrznej gazetce firmowej „Nasz Provident” informujące o wynikach konkursu w poszczególnych lokalizacjach oraz o realizacji zwycięskich projektów.
3. Publikacje w Intranecie oraz na tablicach informacyjnych w oddziałach

Efektywność

Efektywność programu można ocenić na podstawie rosnącej liczby zgłoszeń konkursowych do poszczególnych edycji programu.
Do około 800.000 odbiorców.
104 publikacje + 25 billboardów
Nakłady na kampanię, w tym współpraca z mediami, billboardy, wyniosły 50.000 zł.

Kampanijność

Konkurs „Między nami sąsiadami” jest wynikiem doświadczeń, które firma zebrała w czasie realizacji 10 „Tak! Pomagam”. Również w roku 2011 rozważamy kontynuowania projektu „Między nami sąsiadami”.

Opis inicjatora

Krótki opis organizacji, która jest inicjatorem
Provident Polska S.A. jest częścią grupy finansowej IPF. Firma jest notowana na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych. Specjalizuje się w udziel

Insight

Do potrzeby budowania wspólnoty, społeczeństwa obywatelskiego, a także pomagania innym i sobie.

BIG IDEA

Wsparcie lokalnych, sąsiedzkich społeczności. Promowanie idei wolontariatu i postaw pomagania. Pokazanie, że liczy się dobry pomysł i inicjatywa. Podstawą do zmiany najbliższego otoczenia jest przede wszsytkim chęć i wspólpraca.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy społeczne firm
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Wolontariat
NadawcaProvident Polska S.A.
WykonawcaProvident Polska S.A.
Adresacispoleczności lokalne
Mediaregionalne i lokalne
Data zgłoszenia14.04.2011