Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010

Kategoria konkursowa: Inicjatywy społeczne firm



15.04.2011

Kampania społeczna „Zobaczyć przez dotyk – Wrocław w miniaturze"

KATEGORIA: Inicjatywy społeczne firm

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Kampania ma na celu wyrównanie szans i zmniejszanie barier, jakie napotykają na co dzień osoby niepełnosprawne sensorycznie, zwłaszcza niewidome i niedowidzące. Pozwala im pełniej poznawać otaczający ich świat, odkrywać skarby architektury stanowiące dobro całej ludzkości. Ma też wymiar edukacyjny.

Strategia

Strategia ING Real Estate Development akcentuje odpowiedzialność społeczną jako ważny element realizowanych inwestycji w Polsce i na świecie. Przejawia się to w rewitalizacji przestrzeni miejskiej, dbaniu o wspólne dobro, wdrażaniu wartościowych praktyk. Dlatego też uczestniczy w kampanii mającej na celu zmniejszanie barier i udostępnianie skarbów architektury osobom niewidomym i mieszkańcom.
W Polsce żyje około 100 tys. osób niewidomych, ponad pół miliona to ludzie z poważną dysfunkcją wzroku. Jak podaje Wrocławski Sejmik Osób Niepełnosprawnych, na samym Dolnym Śląsku mieszka około 4 tys. osób niewidomych i niedowidzących, a ludzi niepełnosprawnych (sensorycznie, ruchowo) jest w sumie sto razy więcej. Osoby korzystające w ograniczonym stopniu ze zmysłu wzroku uczą się funkcjonowania w społeczności, jednak umiejętność poruszania się w przestrzeni oraz komunikowania się z innymi pozwala tylko w pewnym stopniu pokonać ograniczenia wynikające z niepełnosprawności. Nawet najciekawszy opis budynku nie zastąpi im kontaktu dotykowego, który pozwala „zobaczyć” bryłę i wyobrazić sobie jej kształt. Stąd pomysł umieszczania przed zabytkami architektury ich modeli. Wykonane z brązu w skali 1:100 miniatury, usadowione na podwyższeniu (by dostęp do nich miały także osoby na wózkach i dzieci), pozwalają poznać kształty obiektów. Pełnią też funkcję edukacyjną, umożliwiając przyjrzenie się detalom budowli, trudnym do uchwycenia z normalnej perspektywy. Powstała również strona internetowa www.dotknijwroclawia.pl, dedykowana atrakcjom Wrocławia dostępnym dla osób niewidomych i specjalnie przystosowana do obsługi przez tę grupę. W ten sposób społeczny zasięg kampanii rozszerza się na 600 tys. dzieci i młodzieży z Dolnego Śląska oraz na ponad 3 miliony turystów, rocznie odwiedzających ten region. Jest to więc sposób na przełamywanie barier niepełnosprawności, uwrażliwianie społeczeństwa na wyzwania stojące przed osobami niewidomymi, a równocześnie zaprezentowanie dóbr kultury narodów.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

ING Real Estate Development podczas realizacji wszystkich inwestycji dba o zagospodarowanie wspólnej przestrzeni zgodnie z potrzebami lokalnej społeczności, wdraża rozwiązania minimalizujące bariery związane z niepełnosprawnością sensoryczną i ruchową. W partnerstwie tworzonym wspólnie z Wrocławskim Sejmikiem Osób Niepełnosprawnych możliwe jest wspieranie działań na rzecz realizacji zasady ochrony równości szans osób niepełnosprawnych w społeczeństwie.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

- Strona internetowa kampanii, będąca jednocześnie źródłem informacji o projekcie oraz elementem kampanii – witryna prezentuje ciekawe miejsca i zabytki Wrocławia dostępne dla osób niewidomych, została zbudowana zgodnie z wytycznymi WCAG oraz W3C, posiada intuicyjną nawigację, a każdy tekst i komendy czytane są przez lektora. Strona ta jest unikatowym projektem – żadne miasto w Polsce nie doczekało się wcześniej takiej strony dla niewidomych. www.dotknijwroclawia.pl
- Zarówno na etapie przygotowywania strony, jak i jej realizacji była ona konsultowana z osobami niewidomymi pod kątem stworzenia jak najlepszego narzędzia, odpowiadającego potrzebom osób niewidomych i niedowidzących.
- Promocja kampanii w lokalnych gazetach, rozgłośniach radiowych i stacji telewizyjnej – mediach bezpośrednio docierających do mieszkańców Wrocławia i regionu.
- Promocja kampanii w lokalnych portalach internetowych.
- Promocja kampanii w portalach skierowanych do osób niepełnosprawnych (m.in. NGO.pl, PZN.org.pl, Niepełnosprawni.pl) – dotarcie do bezpośredniej grupy docelowej. Polski Związek Niewidomych zainspirowany kampanią „Zobaczyć przez dotyk – Wrocław w miniaturze” rozważa wdrożenie podobnego pomysłu w Warszawie.

Działania PR

- Konferencja prasowa inicjująca drugą odsłonę kampanii, połączona z odsłonięciem miniatury Opery Wrocławskiej; uczestniczyli w niej przedstawiciele władz miasta, organizacji społecznych oraz lokalne media. Dzięki temu udało się informację o kampanii rozpropagować wśród dziennikarzy i dalej – w środkach masowego przekazu.
- Dwa spotkania z przewodnikami miejskimi, przedstawiające ideę kampanii i prezentujące miniatury. To szansa na dotarcie z informacją do turystów polskich i zagranicznych.

Efektywność

- W okresie pierwszego miesiąca od uruchomienia witryny (grudzień 2010 r.) odnotowano: 1553 unikatowych gości i 1802 wizyty, a witryna była wyświetlana w sumie 36 tys. 590 razy.
- Ilość publikacji medialnych: 28 materiałów, w tym informacje w 4 stacjach radiowych (w tym reportaż o stronie DotknijWroclawia w programie „Bez barier”, dedykowanym osobom niepełnosprawnym w Polskim Radiu Wrocław); materiał w TVP Wrocław, artykuły w Gazecie Wyborczej Wrocław oraz w Fakcie, a także na lokalnych portalach i w ogólnopolskich serwisach dedykowanych osobom niepełnosprawnym.
- W sumie w  ramach drugiej odsłony kampanii powstaną trzy miniatury cennych budowli, a koszt przygotowania jednej miniatury wynosi średnio około 32 tys. zł. Elementem kampanii jest również opracowanie i uruchomienie strony DotknijWroclawia.pl. Koszt całej kampanii – obejmujący nie tylko wykonanie i zamontowanie miniatur, ale również przygotowanie i uruchomienie strony internetowej oraz towarzyszące kampanii działania – wynosi prawie 140 tys. złotych.
- Ponieważ kampania rozpoczęła się pod koniec 2010 roku i trwać będzie przez 12 miesięcy, dlatego ostateczne efekty widoczne będą dopiero za kilka miesięcy. Analizując odwiedziny strony internetowej, można odnotować zainteresowanie mieszkańców i internautów ideą stawiania miniatur i ich znaczeniem w przestrzeni publicznej miasta.

Kampanijność

Pierwsza część działań, zrealizowana przez Sejmik w latach 2008/09 z Miastem Wrocław, dotyczyła ekspozycji miniatur Ratusza i katedry św. Jana Chrzciciela. Obecna kampania zakończy się jesienią 2011 roku. Oprócz działań w grudniu 2010 roku – odsłonięcie miniatury Opery Wrocławskiej, uruchomienie strony www – przeprowadzono kolejne etapy: odsłonięto miniaturę kościoła św. Elżbiety (marzec 2011), a w przygotowaniu jest trzecia miniatura – nowoczesnego budynku Thespian (odsłonięcie - jesień br.).

Opis inicjatora

ING Real Estate Development, jeden z czołowych europejskich deweloperów specjalizujący się w projektach wielofunkcyjnych, i WSON, związek wspierający osoby niepełnosprawne.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Nie dotyczy

Insight

W założeniu kampania ma umożliwić osobom niewidomym lepsze poznanie otaczającego ich świata, a jednocześnie zachęcać ich do przełamywania oporów i nieufności, by z większą ciekawością odkrywali ciekawe miejsca i skarby architektury, sztuki oraz przyrody. Ma również wskazywać, że osoby niewidome i widzące mogą na równi poznawać zabytki polskiej kultury.

BIG IDEA

Hasło, które towarzyszy od początku kampanii („Zobaczyć przez dotyk – Wrocław w miniaturze”), odzwierciedla jej cel – udostępnienie osobom niewidomym miniaturowych modeli zabytków. Określa też nadrzędną ideę: sprawienie, by osoby te w pełniejszy sposób „dostrzegły” fragmenty otaczającego je świata. Kontynuacją tego pomysłu jest nazwa witryny internetowej: www.dotknijwroclawia.pl, nawiązująca do zmysłowego, dotykowego poznawania przestrzeni.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Niekonwencjonalnym działaniem jest głównie stworzenie specjalnej strony internetowej dla osób niewidomych i niedowidzących, która pełni dla nich rolę wirtualnego przewodnika po dostępnych im ciekawych miejscach. Zostały one uszeregowane według klucza zmysłów – dotyku (rzeczy do poznania dotykiem), słuchu (ciekawe dźwiękowo) czy atmosfery danego miejsca. To unikalna strona ze względu na ideę: skierowana do niewidomych, przygotowywana w konsultacji z nimi, pierwsza w Polsce opisująca miasto.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy społeczne firm
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Kultura, Równouprawnienie i tolerancja, Społeczna odpowiedzialność biznesu, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaPartnerstwo ING Real Estate Development oraz Wrocławskiego Sejmiku Osób Niepełnosprawnych.
WykonawcaAgencja PR time
AdresaciSpołeczność lokalna – osoby niewidome i niedowidzące, mieszkańcy – ale również turyści i osoby przyjezdne.
MediaLokalne, ogólnopolskie i związane z tematyką społeczną.
Data zgłoszenia15.04.2011