Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



15.04.2011

Gdziekolwiek będziesz, zagłosuj

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Cel-podniesienie frekwencji w wyborach prezydenckich 2010, zachęcenie do głosowania poza miejscem zamieszkania, poinformowanie o możliwości głosowanie za pomocą pełnomocnika
Grupa docelowa: mobilni mieszkańcy większych miast (18-40),studenci,oraz osoby o większych dochodach; osoby niepełnosprawne.

Strategia

Frekwencja wyborcza w Polsce jest na poziomie o kilka bądź kilkanaście punktów procentowych niższa niż w zdecydowanej większości innych demokracji. Organizatorzy kampanii stanęli przed wyzwaniem, jakie niosło ze sobą zawiązanie koalicji, przygotowanie i realizacja kampanii, w niezwykle krótkim czasie (9 tygodni). Ponadto termin tegorocznych wyborów, ze względu na katastrofę pod Smoleńskiem, przypadał w niekorzystnym okresie wakacyjnym. Mogło to skutkować zwiększeniem i tak znaczącej grupy niegłosujących. Zazwyczaj są to osoby, które nie mogą – z różnych przyczyn – dotrzeć do lokalu wyborczego w miejscu stałego zamieszkania.

Koncept strategiczny zasadzał się na zachęcaniu osób do głosowania poza miejscem zamieszkania (ponieważ wybory odbywały się w okresie wakacji) oraz kierowaniu komunikacji do grupy najbardziej mobilnej, wśród której ryzyko niewzięcia udziału w wyborach było wyższe. Także ze względu na informacyjny charakter działań, korzystano z adekwatnych kanałów komunikacyjnych (media relations, Internet).
Celami kampanii były:
1. zwiększenie frekwencji w wyborach (co najmniej utrzymanie jej na poziomie poprzednich wyborów prezydenckich),
2. poinformowanie i zachęcenie do skorzystania z możliwości głosowania poza miejscem zamieszkania i za pomocą pełnomocnika.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Niska frekwencja wyborcza powoduje, że niektóre grupy społeczne są słabiej reprezentowane w ciałach reprezentatywnych, w związku z tym ich interesy są gorzej chronione.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Reklama:
Reklama prasowa, spoty TV, spoty radiowe dynamiczne (nawiązujące do pełnych życia komentatorów sportowych), rodzinne (na urodzinach), instruktażowe (dla podróżujących), bilboardy.
PR:
Zbudowanie koalicji, która uzyska nieodpłatne reklamy w mediach oraz dużą część usług pro bono; media relations–w 6 tyg.rozesłano 16 materiałów do dziennikarzy, zawierających instrukcje, terminarz i procedury związane z głosowaniem;
www.gdziekolwiek-bedziesz.pl - ponad 100 tys. wejść, profil na Facebooku – prawie 5 tys. fanów, 35tys. odsłon strony, 2800 interakcji oraz prawie 1000 komentarzy; „Młodzi głosują”-1100 szkół z całej Polski, 130 tys. uczniów głosowało w młodzieżowych wyborach prezydenckich; w przeddzień wyborów, w klubach w całej Polsce imprezy pod hasłem „Zmień lokal na wyborczy”; obecność na festiwalu Open'er; Spacer Prezydencki–w trakcie ciszy wyborczej przedwyborczy przemarsz warszawską Starówką. Pod kolumną Zygmunta można było wrzucić głos do urny (z napisem Gdziekolwiek jestem, głosuję),napisać życzenia dla nowego Prezydenta; materiały promocyjne - ponad 15 tys.plakatów,10 tys. naklejek oraz 2 tys. koszulek,które m.in. były nagrodami w konkursach oraz wręczane VIPom i prezenterom TV; konkursy organizowane w mediach (np. w Szkle Kontaktowym i w Co jest Grane); ambasador kampanii - Mateusz Damięcki podczas wyborów był za granicą i musiał pobrać zaświadczenie by głosować.Ponadto akcję wsparli m.in.:Bartosz Węglarczyk, Wojciech Jagielski, Jurek Owsiak, Jacek Żakowski.

Działania PR

Zbudowanie koalicji, która uzyska nieodpłatne reklamy w mediach oraz dużą część usług pro bono.

Efektywność

Efekt kampanii, poza zwiększeniem frekwencji wyborczej o 5 punktów procentowych, jest widoczny w liczbie osób, które skorzystały z różnych możliwości oddania głosu poza miejscem zamieszkania. Wg danych Państwowej Komisji Wyborczej, wydano w sumie 836 328 zaświadczeń do głosowania, w tym 319 382 przed I turą wyborów (w 2005 r. i w 2007 r. było to po ok. 60 tys.). Z kolei do spisów wyborców w całej Polsce dopisało się 153 539 osób, z czego 112 981 przed I turą (w 2005 r. - tylko 29 978).
Do spisów wyborców za granicą dopisało się 252 347 osób (w 2005 r. - 74 115). Wniosek o głosowanie przez pełnomocnika, wprowadzony po raz pierwszy w Polsce dla wyborców niepełnosprawnych oraz osób powyżej 75 roku życia, złożyło 10 785 głosujących. Frekwencja w wyborach prezydenckich w 2010 r. wyniosła odpowiednio – 54,94% w I turze oraz 55,31% w II turze.
• Media relations- 236 publikacji (43 - prasa, 41 – TV, radio - 81, Internet – 71),
• Ponad 100 000 wejść na stronę www.gdziekolwiek-bedziesz.pl i prawie 5000 fanów na Facebooku,
• Ponad 130 000 uczniów z 1100 szkół w całej Polsce głosujących w młodzieżowych wyborach prezydenckich,
• 251 studentów, którzy wzięli udział w prawyborach na uczelniach w 14 miastach,
• Wysyłka ok. 15 000 plakatów, 2000 koszulek i 10 000 naklejek do organizacji, bibliotek, szkół i innych instytucji w całej Polsce,
• 130 organizacji, które przyłączyły się do kampanii przez stronę WWW,
• Do kampanii nieformalnie przyłączyły się liczne lokalne portale internetowe oraz firmy będące właścicielami telebimów w różnych miastach,
• W kampanię zaangażowało się co najmniej: 6 stacji telewizyjnych, 23 stacji radiowych, 18 wydawnictw prasy oraz 17 portali internetowych,
• Znani prezenterzy TV, dziennikarze i celebryci aktywnie wsparli kampanię.
BUDŻET KAMPANII: 196 000 zł
Kampania wygenerowała zasięg o równowartości kosztu brutto 13 357 700 zł ( w tym spoty telewizyjne 8 000 000 zł)

Kampanijność

Koalicja Masz Głos, Masz Wybór przygotowuje kampanie profrekwencyjne przed wszystkimi wyborami odbywającymi się w Polsce.

Opis inicjatora

Koalicja Masz głos Masz Wybór, w której skład weszły kilkanaście opiniotwórczych organizacji pozarządowych.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Myślą przewodnią kampanii stało się zdanie: „Wybory nie przekreślają twoich planów”, hasłem: „Gdziekolwiek będziesz, zagłosuj”, a
motywem graficznym krzyżyk stawiany na kartach wyborczych.
Powstały dwa spoty telewizyjne, których „bohaterem” był krzyżyk: spot dla masowego odbiorcy oraz spot dla najmłodszych wyborców,
wykorzystujący ilustracje wykonane przez popularnych rysowników Każda ilustracja przedstawia inną formę spędzania czasu, w którą zgrabnie wpisany jest znak krzyżyka.

Insight

Nie mogę wziąć udziału w wyborach, bo w tym czasie będę poza domem.
Nie zrezygnuję z wakacji i moich planów, tylko dlatego, że są wybory.
Zorganizowanie sobie głosowania poza miejscem zamieszkania jest bardzo czasochłonne i skomplikowane.
Trudno jest mi dotrzeć do lokalu wyborczego z powodu mojej niepełnosprawności.

BIG IDEA

Pokazać Polakom, że udział w wyborach nie musi kolidować z ich planami urlopowymi czy weekendowymi. Dać rozwiązanie wszystkim tym, którzy nie będą mogli głosować w miejscu swojego zamieszkania.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie
NadawcaKoalicja Masz Głos, Masz Wybór
Wykonawcaagencja PZL, koalicjanci z koalicji Masz Głos, Masz Wybór
Adresaciwyborcy
Mediaprasa, radia, TV, Internet, outdoor.
Data zgłoszenia15.04.2011
Dodatkowe materiałyplik: pelnomocnik_1.mpg
 plik: pelnomocnik_2.mpg
 plik: rodzinny_wypoczynek_1.mpg
 plik: tvn_2010_06_17_08_33_34_dzien_dobry_tvn_lo.avi