Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010

Kategoria konkursowa: Inicjatywy obywatelskie



15.04.2011

Przytul Pajacyka

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

Krótki opis projektu

Kampania promowała program PAH „Pajacyk” i zachęcała do włączenia się w akcję Świąteczny Stół Pajacyka. Grupą docelową byli mieszkańcy i osoby odwiedzające największe miasta w Polsce oraz użytkownicy Internetu.

Strategia

Polska Akcja Humanitarna organizuje co roku podsumowanie programu „Pajacyk” w postaci Świątecznego Stołu Pajacyka - jednodniowej akcji, podczas której właściciele restauracji, pubów i kawiarni przekazują umowne 1/10 obrotu na rzecz niedożywionych dzieci. Im więcej osób korzysta w tym dniu z oferty lokali gastronomicznych biorących udział w akcji, tym większa kwota zostaje przekazana na rzecz potrzebujących. Działania ambientowe (happeningi) prowadzone były w czterech wybranych miastach (Warszawa, Kraków, Wrocław, Toruń). Uczestnicy happeningów mieli za zadanie wchodzić w bezpośrednie interakcje z mieszkańcami i turystami przebywającymi w centrach miast, zachęcając do odwiedzenia tego dnia restauracji biorących udział w Świątecznym Stole Pajacyka. Happeningi poprzedzone były działaniami informacyjnymi i promocyjnymi w Internecie, skierowanymi do osób aktywnie korzystających z social media i którzy stali się „ambasadorami” akcji wśród swoich znajomych. Zapowiedź happeningu polegającego na przytulaniu się do Pajacyka w przestrzeni miejskiej z udziałem znanych osób miał zaintrygować i zachęcić mieszkańców miast do wyjścia z domu (mimo mroźnej pogody). Każda z przytulających się osób była informowana o odbywającym się Świątecznym Stole Pajacyka i zachęcana do odwiedzenia jednego z lokali gastronomicznych biorących udział w akcji. Przypominano również o możliwości codziennego wspierania Polskiej Akcji Humanitarnej poprzez klikanie na stronie www.pajacyk.pl.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Celem kampanii było zachęcenie do włączenia się w program dożywania dzieci prowadzony przez PAH, a oferowanie darmowych uścisków (Free Hugs) i spontaniczne przytulanie się miało dodatkowy cel w postaci promowania bezinteresownych przejawów życzliwości i wzmacnianie kapitału społecznego. Kampanię organizowały: Polska Akcja Humanitarna (organizacja pomocowa), agencja OmniPro (pomysłodawca kampanii – specjalista w promocji i Public Relation), ruch społeczny Free Hugs (promujący darmowe przytulanie)

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Social media: facebook (założenie Fan Page „Przytul Pajacyka” oraz strony wydarzenia), GoldenLine, blogi, fora dyskusyjne. Inicjowanie dyskusji na temat zalet przytulania i bezinteresownego pomagania, konkursy angażujące internautów. Zalety: szybkie dotarcie z informacją do grupy docelowej.
Media miejskie: portale, dzienniki, radio, telewizja (w miastach, w których odbyły się happeningi). Portale ogólnopolskie o tematyce: ngo, imprezowe, studenckie, kobiece. Dotarcie do osób poszukujących informacji o bieżących wydarzeniach , zaangażowaniu znanych osób, nietypowych akcjach, zaproszenie dziennikarzy na wydarzenie celem relacji z przebiegu happeningu, możliwość przeprowadzenia wywiadów ze znanymi osobami zaangażowanymi w akcję, organizatorami i uczestnikami.
Portal Gumtree: ogłoszenia o poszukiwaniu wolontariuszy (dotarcie do osób zainteresowanych społecznym działaniem).
Uszycie strojów Pajacyka z poduszką, do której przytulali się biorący udział w happeningu. Strój miał na celu zbudowanie skojarzenia z „kliknięciem” w brzuszek Pajacyka na stronie www.pajacyk.pl.
Materiały poligraficzne: wizytówki z informacją o Świątecznym Stole Pajacyka rozdawane uczestnikom. Celem było przedłużenie kontaktu z kampanią.
Film podsumowujący akcję na YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=v3fBX-GfI... (przedłużenie oddziaływania akcji) oraz prezentacja on-line: http://www.slideshare.net/KarolinaKoodziej/przytul-pajacyka.

Działania PR

Portale branżowe (marketing, PR): informacje prasowe o niestandardowej, ambientowej akcji, w którą charytatywnie angażuje się agencja OmniPro.
Włączenie do akcji znanych osób: piosenkarki Magdy Steczkowskiej, dziennikarza Rafała Bryndala, aktorki Agaty Załęckiej, tancerza Aleksandra Kopańskiego, którzy przyciągnęli uwagę i zainteresowanie mediów.

Efektywność

Około 20 zaangażowanych wolontariuszy i aktywistów, ponad pół tysiąca przytulonych osób, ilość kliknięć na stronie www.pajacyk.pl w dniu akcji - 204 832, ok. 120 odwiedzonych restauracji, kilkadziesiąt informacji prasowych (przed i po akcji), ponad 700 osób na profilu Przytul Pajacyka na facebook.com, łączna kwota zebrana na rzecz Świątecznego Stołu Pajacyka 27 733, 39 zł.

Kampanijność

Kampania Przytul Pajacyka odbyła się po raz pierwszy. Prawdopodobnie będzie powtarzana w tej samej bądź podobnej formie.

Opis inicjatora

Polska Akcja Humanitarna - organizacja pomocowa, agencja OmniPro pomysłodawca kampanii – agencja specjalizująca się promocji i Public Relations, ruch społeczny Free Hugs promujący darmowe przytulanie.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Nie dotyczy

Insight

Bezinteresowne i spontaniczne przytulanie nieznających się osób na ulicy pozwala przełamać nieufność do innych. W prosty sposób można wyzwolić radosne i pozytywne uczucia i chęć pomagania innym, buduje kapitał społeczny.

BIG IDEA

Połączanie akcji Free Hugs (darmowe przytulanie) ze znanym z internetu Pajacykiem Polskiej Akcji Humanitarnej, „uwolnienie” Pajacyka z przestrzeni internetu i wprowadzenie go w przestrzeń miejską, przez co zyskał on osobowość, charakter, a tym samym stał się on bardziej zapamiętywalny.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Happening - zachęcanie przechodniów do spontanicznego przytulania Pajacyka i udziału w Świątecznym Stole Pajacyka.
Wsparcie kampanii przez znane osoby: Rafał Bryndal, Magda Steczkowska, Agata Załęcka, Aleksander Kopański, które przebrały się w specjalnie zaprojektowane i uszyte kostiumy Pajacyka z poduszką na brzuchu. Przytulenie się do poduszki miało przypominać o codziennymi klikaniu w brzuszek Pajacyka na stronie www.pajacyk.pl.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji, 1%, Pomoc społeczna
NadawcaPolska Akcja Humanitarna
WykonawcaOmniPro sp. z o.o.
AdresaciInternauci, mieszkańcy i osoby odwiedzający duże miasta
MediaRadio Kraków, Chilli Zet, Radio Zet, RMF Maxxx, Radiofonia, Tok fm, TVN24, TV Kraków, TV Wrocław, NaszeMiasto.pl, Onet.pl, Wp.pl, ngo.pl, Epr.pl, Karnet.pl, dlaStudenta.pl, Marketing przy Kawie, Wiadomości24.pl, Proto.pl, Aktivist.pl, EkonomiaSpoleczna.pl
Data zgłoszenia15.04.2011