Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010

Kategoria konkursowa: Inicjatywy 1%



15.04.2011

Kampania 1% Fundacji GAJUSZ realizowana w 2010 roku Podaruj dzieciom 1%

KATEGORIA: Inicjatywy 1%

POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Fundacja GAJUSZ wzywała do przekazania 1% podatku dochodowego na rzecz nieuleczalnie chorych dzieci z prowadzonego przez fundację hospicjum domowego. Pragnęliśmy też przybliżyć społeczeństwu problemy pediatrycznej opieki palitywnej. Grupa docelowa to podatnicy mogący rozliczyć 1% podatku dochodowego

Strategia

Fundacja GAJUSZ od 2005r. prowadzi Hospicjum Domowe dla Dzieci Ziemi Łódzkiej. Otaczamy opieką stale 35 nieuleczalnie chorych dzieci zapewniając im wszechstronną pomoc medyczną, psychologiczną, socjalną i duchową. Wypożyczamy sprzęt medyczny, dyżurujemy jak pogotowie, po to, by dzieci mogły spędzić swe ostatnie chwile wśród bliskich, a nie na szpitalnym oddziale. Niestety sposób finansowania działalności hospicjów dziecięcych przez NFZ pokrywa około 50% potrzeb. Za zgromadzenie reszty niezbędnych środków odpowiedzialność musi wziąć na siebie fundacja – stąd kampania 1%.

Grupa docelowa to wszyscy podatnicy, którzy, zdecydując o przeznaczeniu 1% swojego podatku, mogą jednocześnie pomóc chorym dzieciom.

Celem kampanii jest, przede wszystkim, umożliwienie objęciem profesjonalną i troskliwą opieką nieuleczalnie chorych dzieci z terenu woj. łódzkiego poprzez zebranie środków na prowadzenie hospicjum. Jest to możliwe jeśli w naszej kampanii uda nam się zmienić postawę społeczeństwa z obojętnej na zaangażowaną społecznie. Pragniemy przekazać informację, że warto świadomie zdecydować o 1% swojego podatku i pomagać.

Dodatkowo, wydając kwartalnik informujący o naszej pracy, opowiadając o niej w lokalnych mediach, zamieszczając na naszej stronie i na portalach społecznościowych filmiki, kręcone w czasie zajęć arteterapeutycznych staramy się z jednej strony ukazać, że są wśród nas rodziny dotknięte problemem ciężkiej choroby dziecka, które potrzebują pomocy medycznej, psychologicznej a czasem także socjalnej i duchowej. Z drugiej strony pragniemy odczarować wizerunek hospicjum dziecięcego, ukazać, że w domach chorych dzieci toczy się normalne życie, obchodzone są urodziny, przychodzi Mikołaj z prezentami i obecna jest miłość. Przez te działania próbujemy zmniejszyć strach przed samym słowem ‘hospicjum’, bo gdy strach jest mniejszy pojawia się miejsce na chęć pomocy, na chęć kontaktu, na zmniejszenie izolacji społecznej rodzin dotkniętych nieuleczalną chorobą dzieci.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Fundacja GAJUSZ już siódmy rok prowadzi hospicjum dla dzieci z województwa łódzkiego. Nasz związek z problematyką kampanii jest bezpośredni, znamy od lat realia prowadzenia hospicjum dziecięcego, problemy podopiecznych i ich rodzin, niewystarczające środki finansowe z NFZ. Jesteśmy na co dzień w domach naszych małych pacjentów a wszelkie podejmowane przez nas działania wynikają z wnikliwej analizy ich potrzeb popartej doświadczeniem profesjonalnego i zaangażowanego zespołu.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Narzędzi komunikacji użyte w kampanii 1% w 2010 r.:
1. Spot TV 30 s. pokazywany w stacjach telewizji lokalnej w woj. łódzkim: TVP Łódź i TOYA.
2. Spot radiowy emitowany w radio lokalnym: Złote Przeboje i Radio Łódź.
3. Outdoor: billbord, plakat.
4. Ulotki.
5. Reklama internetowa, portale społecznościowe.

Wybór narzędzi komunikacji podyktowany był naszymi doświadczeniami z lat ubiegłych. Kierowaliśmy się m. in. feedbackiem jaki otrzymywaliśmi odnośnie materiałów używanych w poprzednich kampaniach, danymi o oglądalności, słuchalności, oraz względami ekonomicznymi. Zdecydowaliśmy się na media o zasięgu lokalnym z dwóch powodów: dostępności finansowej oraz informacji jakie otrzymaliśmy z urzędów skarbowych, z których analizy wynikało, że ponad 55% wpłat 1% na Fundację GAJUSZ pochodzi z Łodzi a ponad 80 % z województwa łódzkiego. Wynika to tego, że podatnicy pragną pomagać organizacjom działającym na ich terenie.
Dodatkowo wybieraliśmy te media, które były elastyczne i chętne do udzielania znacznych rabatów na czas i przestrzeń reklamową.
Zasięg większy niż lokalny wybraliśmy w przypadku plakatów i billboardów – tu skupiliśmy się na Warszawie i okolicach, ze względu na bardzo dużą ilość mieszkających tam łodzian, ale dotarliśmy także do innych miast .
Położyliśmy duży nacisk na kampanię internetową na Facebooku, Naszej Klasie, Twitterze, YouTube i Vimeo.

Braliśmy udział w wielu akcjach społecznych propagujących przekazanie 1% organizowanych w Łodzi.

Działania PR

Fundacja GAJUSZ od dwóch lat wydaje kwartalnik opowiadający o naszej działalności. Są w nim historie dzieci, relacje z wydarzeń i akcji organizowanych przez cały rok przez fundację.

Organizujemy także warsztaty plastyczne, koncerty, aukcje a elementem łączącym je z kampanią 1% jej głos Basi, bohaterki kampanii, który można było usłyszeć w spotach radiowych zapraszających na najważniejsze z tych imprez. Basia jest od lat kojarzona z naszą fundacją.

Efektywność

Kampania miała charakter pozalokalny w zakresie działań internetowych, billboardów, plakatów oraz ulotek. Emisje spotów tv i radiowego miały miejsce w mediach o zasięgu województwa łódzkiego.

Najlepiej mierzalnym efektem kampanii jest to, że Fundacja GAJUSZ znalazła się na 30 miejscu pośród 7128 organizacji pożytku publicznego, którym udzielone zostało wsparcie w postaci 1% w 2010 roku („Informacja na temat kwot 1% należnego podatku dochodowego od osób fizycznych przekazanych OPP z zeznań za 2009 rok” Ministerstwo Finansów).

Dotarliśmy i przekonaliśmy o 20% wiecej podatników niż w roku poprzednim, którzy zdecydowali się przekazać nam 1%. Uważamy, że zmieniliśmy postawę wielu osób z obojętnej na zaangażowaną i wrażliwą na problemy społeczne.
Otrzymaliśmy nagrodę Newsweeka i Akademii Rozwoju Filantropii w kategoriach: spot tv i plakat.

Na naszej stronie internetowej www.gajusz.org.pl oraz na portalach społecznościowych pojawiały się co najmniej 2 publikacje tygodniowo.

W kampanii zebraliśmy 1 576 201,57 zł. Koszt kampanii to 74 103,47 zł brutto – pozyskanych celowo z przeznaczeniem na kampanię 1%.

Kampania została zrealizowana przez Fundację GAJUSZ z nieodpłatną pomocą wielu przyjaciół:
realizacja spotu TV i sesja zdjęciowa: Mateusz Wajda i Paweł Ziemilski
opracowanie graficzne spotu TV Agnieszka Borowa
muzuka: Grażyna Walczak

Kampanijność

Kampania 1% jest częścią całorocznych działań GAJUSZA mających na celu informowanie o jej działalności, opowiadanie o podopiecznych i budowanie wizerunku fundacji jako organizacji pomagającej chorym dzieciom. Jest stałym elementem kalendarza od pierwszego roku kiedy pojawiła się możliwość przekazania 1% podatku na rzecz OPP i będzie kontynuowana w przyszłych latach.
Kampanie łączy wspólny cel, jakim jest zapewnienie chorym dzieciom opieki medycznej na najwyższym poziomie.

Opis inicjatora

Fundacja GAJUSZ jest OPP prowadzącą już siódmy rok hospicjum dla dzieci z woj. łódzkiego. Opiekujemy się również dziećmi chorymi onkologiczne - zapewniamy opiekę pychologów i atreterapeutów w szpitalu

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

W spocie tv, do którego nawiązują wszystkie inne elementy kampanii, przedstawiona jest sytuacja znana nam z prawdziwego życia – moment,gdy dziecko przyjmowane jest pod opiekę hospicjum.

W spocie dziewczynka szepcze do misia: “Wszystko będzie dobrze. Nie jesteśmy zdrowi, ale zostaniemy w domu…” Tłumaczy mu, że nie musi się obawiać bólu, bo są bezpieczni, pod dobrą opieką. Kontakt z dziećmi uczy nas, że mali pacjenci bardzo często w zabawie oswajają otaczającą ich rzeczywistość.

Insight

Motto Fundacji GAJUSZ od samego początku jej istnienia brzmiało: “Chore dzieci nie powinny być same”. W naszej kampanii pragniemy odwołać się do poczucia troski o dzieci, te które są ciężko chore i najbardziej potrzebują pomocy. Przyświeca nam myśl, że to dorośli odpowiadają za dzieci i są w stanie zapewnić im bezpieczeństwo, komfort i radość nawet wtedy gdy są chore.

BIG IDEA

Informacja, którą pragniemy przekazać w kampanii to to, że dla Basi - dziewczynki ze spotu - i innych chorych dzieci ważne jest to, że nie wrócą do szpitala, że mogą przebywać z kochającą rodziną i nie muszą obawiać się bólu, nawet jeśli niemożliwe jest aby wyzdrowiały.

Autentyczność spotu pogłębia to, że Basia, występująca w spocie, jest byłą podopieczną Fundacji GAJUSZ, która przeszła udane, ale trudne, czteroletnie leczenie onkologiczne, a teraz sama pomaga chorym dzieciom.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Wywiad z bohaterką kampanii 1% Basią i jej Mamą o tym czy na planie filmowym i zdjęciowym jest ciekawie czy nie, czemu Basia ma takie długie włosy i dlaczego pomaga dzieciom – zamieszczony w kwartalniku GAJUSZA

Filmiki zamieszczane na www, portalach społeczn., YouTube, Vimeo zaplanowane i wykonane przez naszych podopiecznych pod okiem arteterapeutów – wspierające kampanię

Cały zespół GAJUSZA rozwieszał plakaty, rozdawał ulotki – w bezpośrednim kontakcie przekonując do przekazania 1% :)


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy 1%
Problemy społecznePomoc społeczna, Promocja zdrowia, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaFundacja GAJUSZ
WykonawcaFundacja GAJUSZ
AdresaciPodatnicy uprawnieni do przekazania 1% podatku należnego dla OPP
MediaRadio, telewizja, outdoor, internet
Data zgłoszenia15.04.2011
Dodatkowe materiałyplik: file_20110415170246_970.wav
 plik: file_20110415170420_188.wav