Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



18.04.2011

Ogólnopolska kampania społeczna Lokal Bez Papierosa.pl – edukacja, wpływ społeczny, zmiana prawa.

KATEGORIA: Inicjatywy obywatelskie

Krótki opis projektu

Cel:
-zmiana prawa – wprowadzenie zakazu palenia w miejscach publicznych
-promowanie zakazu palenia m.in. wśród właścicieli i klientów lokali
-edukacja w zakresie szkodliwości biernego palenia
Grupa docelowa:
-politycy
-właściciele lokali gastronomicznych i rozrywkowych
-klienci lokali

Strategia

Definicja problemu
Polska podpisała w 2006 r. Ramową Konwencję WHO, zobowiązując się do wprowadzenia całkowitego zakazu palenia. Prace nad zaostrzeniem ustawy rozpoczęły się w 2009 roku. Silne lobbingowe działania koncernów tytoniowych, mogły doprowadzić do złagodzenia projektu nowelizacji ustawy. Badania epidemiologiczne i diagnoza społeczna pokazały ogromny problem narażenia na bierne palenie oraz niski poziom wiedzy na temat jego szkodliwości. Badania TNS OBOP (lipiec 2009 r.) pokazały poparcie dla zakazu (52% palących, 74% niepalących). Wykorzystując ten potencjał stworzyliśmy koalicję, która zrealizowała szereg działań lobbingowych kierowanych do polityków, a także informacyjno-edukacyjnych do społeczeństwa. Wynikiem było wprowadzenie 15.11.2010 zakazu palenia w miejscach publicznych.

Grupa docelowa
-politycy
Członkowie Komisji Zdrowa, którzy przygotowywali kształt ustawy oraz Parlamentarzyści i Senatorowie, którzy głosowali nad jej przyjęciem lub poprawkami. Byli narażeni na działania lobbingowe ze strony różnych grup interesów, nasza rola – mocne, poparte dowodami zdrowotnymi i sondażami argumenty za zakazem palenia
-właściciele lokali gastronomicznych i rozrywkowych
Zrzeszeni w Stowarzyszeniu Kelnerów i Barmanów oraz niezależni bali się strat związanych z zakazem palenia w lokalach. Komunikat przekonywał o korzyściach wynikających z całkowitego zakazu oraz pozytywnych przykładach krajów, które już wprowadziły zakaz.
-klienci lokali
Część klientów buntowała się przeciwko zmianom. W związku z tym promowaliśmy lokale wolne od dymu tytoniowego, zachęcając do wybierania sieci Lokal bez Papierosa.pl

Cel kampanii
-wsparcie nowelizacji ustawy zakazującej palenia w miejscach publicznych
-promowanie zmian wśród właścicieli i klientów lokali
-zmiana postaw społecznych (poparcie całkowitego zakazu, asertywności niepalących, odpowiedzialność palaczy)

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Stowarzyszenie MANKO to organizacja pozarządowa, zajmująca się tematyką antytytoniową od 2005 r., prowadząc kampanię społeczną Lokal Bez Papierosa.pl, ściśle współpracując z organizacjami krajowymi (m.in. Ministerstwo Zdrowia, Główny Inspektorat Sanitarny) oraz międzynarodowymi (WHO) Fundamentalnym celem kampanii jest ochrona przed biernym paleniem oraz budowanie asertywności niepalących i wzrost odpowiedzialności wśród palaczy.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

ATL
-emisja reklam w prasie branżowej (gastronomicznej), ogólnospołecznej, studenckiej(Gazeta Wyborcza, Newsweek, Przegląd Gastronomiczny, Poradnik Restauratora)
-emisja bannerów na portalach branżowych oraz ogólnospołecznych
-występowanie w charakterze eksperta w programach TV i radio (Wiadomości TVP, Wydarzenia Polsat, Dzień Dobry TVN, Kawa czy Herbata, TVN CNBC Biznes, PR Trójka, PR Jedynka)
-www.lokalbezpapierosa.pl
BTL
-biuro prasowe (materiały prasowe, fact sheets, monitoring mediów, interwencje, współpraca z mediami tematycznymi)
-wywiady i komentarze
-konferencja prasowa
-patronaty medialne
-poradniki informacyjne do właścicieli lokali
-mapy z lokalami bez papierosa
-gadżety kampanii z logiem(certyfikaty dla lokali z sieci, wlepki, podkładki pod piwo z datą wejścia zakazu)
-plakaty
-banner „30 000 000 podziękowań”
-strona www-FAQ, wirtualny doradca, interwencje, mapa z lokalami bez papierosa, wyniki badań, sondaży
-newslettery, mailing do klientów oraz do właścicieli lokali
-konkursy online
-serwisy społecznościowe–Facebook, nk.pl
-eventy „bez papierosa”
-akcja„PACZKA”, konkurs „odwiedzaj lokale wytrwale”
-Flash mob „30 000 000 podziękowań”
-Festiwal Filmowy „Wypalone Kino”
-publikowanie badań postaw (TNS OBOP)
-listy poparcia dla zakazu palenia od polskich NGOs
-prezentacja poparcia dla zakazu palenia w Sejmowej Komisji Zdrowia, Senacie
-współpraca z mobilnym serwisem Strategia.tel (z tel.kom)
-poparcie gwiazd

Działania PR

Zorganizowaliśmy konferencję prasową w jednym z lokali bez papierosa „Zakaz palenia w Polsce-30 dni przed zmianą prawa". Prelegenci: ekonomista, socjolog medycyny, koordynator kampanii oraz właściciel lokalu, którzy przekonywali, że całkowity zakaz palenia to dobre rozwiązanie dla zdrowia klientów oraz dla rozwoju biznesu. Na konferencję przybyło ok. 20 dziennikarzy. W mediach ogólnopolskich ukazało się ok. 50 relacji.
Uzyskaliśmy wsparcie gwiazd–Kayah, Anna Wyszkoni, Ewa Wachowska, Olga Borys

Efektywność

1.Główny cel osiągnięty–od 15 listopada 2010 obowiązuje zakaz palenia w miejscach publicznych. Przeprowadziliśmy szereg badań postaw oraz monitoring ustawy. Najważniejsze wyniki:
BADANIA MANKO
-wzrost poparcia pracowników branży gastronomicznej dla zakazu palenia z 48,2% (luty 2010) do 73,9% (luty 2011)
-50% pracowników dostrzega pozytywne skutki dla zdrowia
BADANIA TNS OBOP badania przed kampanią-lipiec 2009 i po kampanii-luty 2011. Wyniki:
-wzrosło poparcie dla zakazu palenia w barach i pubach o 45% wśród palących i 22% wśród niepalących
-wzrósł poziom świadomości o szkodliwości biernego palenia (palenie niebezpieczne dla dzieci – o 10%, niebezpieczne dla ciężarnych o 10%, powoduje raka płuc o 15%)
-12% badanych częściej odwiedza lokale po wprowadzeniu zakazu palenia
-po wprowadzeniu zakazu niepalący częściej (59%) proszą palących o niepalenie w swojej obecności
-rozpoznawalność marki Lokal Bez Papierosa na poziomie 11%

2.Z kampanią dotarliśmy do 20 mln osób
-10 000 właścicieli lokali gastronomicznych otrzymało pakiety informacyjne o kampanii i ustawie
-500 certyfikatów i wlepek z logiem kampanii
-1,3 mln osób-odbiorcy pośredni i bezpośredni eventów, akcji „Paczka”, festiwalu filmowego
-150 000 map lokali bez papierosa
-2500 użytkowników strony www miesięcznie
-100 000 klientów, 10 000 właścicieli lokali –odbiorcy mailingu
-10 000 fanów nk.pl
-1500 fanów Fb
-20 wyemitowanych reklam
-1000 plakatów
-100 listów poparcia od NGO
-informacje o kampanii w TV, radio i prasie

3.Pozyskaliśmy 125 patronów medialnych oraz 500 relacji w mediach-Polsat, TVP 1, TVN, Eska, Gazeta Wyborcza, Wprost, Rzeczpospolita, Newsweek, Dziennik Gazeta Prawna, Onet.pl, Interia.pl. Występowaliśmy w charakterze eksperta w programach TV- Wiadomości TVP, Wydarzenia Polsat, Dzień Dobry TVN, Herbata TVP 1, TVN CNBC Biznes, oraz radiowych.

4.Kwota przeznaczona na kampanię w 2010r to około 240 000 zł. Środki pochodziły z Bloomberg Initiative, od sponsorów, grantodawców.

Kampanijność

Kampania jest kontynuacją działań prowadzonych od 2006 r. Przygotowaliśmy strategię działań na najbliższe 2 lata. Skupiamy się m.in. na promowaniu dalszego zaostrzenia ustawy o zakazie palenia, zgodnie z Ramową Konwencją WHO, monitoringu obecnej ustawy, poszerzaniu sieci miejsc wolnych od dymu tytoniowego, przeprowadzaniu badań opinii publicznej, kontroli błędnych informacji w mediach, budowaniu sieci współpracy NGO w całej Polsce, prowadzeniu kampanii informacyjnych i edukacyjnych.

Opis inicjatora

Stowarzyszenie MANKO działa od 12 lat. Jest wydawcą miesięcznika studenckiego MANKO oraz organizatorem kampanii społecznych: Lokal Bez Papierosa.pl, Polska Bez Dymu, RyzyKOchania, Ekosegregacja.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Stworzyliśmy zintegrowany przekaz reklamowy. Brand – lokal bez papierosa oraz Call-to-action - sieć lokali bez papierosa (1500 lokali). Stworzyliśmy mapy dla największych miast, stronę www, profil na FB, nk.pl, blip. Certyfikaty, wlepki z logiem kampanii, podkładki pod piwo z datą zakazu palenia oraz informatory o ustawie dystrybuowaliśmy do lokali. Emitowaliśmy reklamy W czasie trwania kampanii odbyło się ok. 60 eventów „bez papierosa” w różnych miastach.

Insight

Polska podpisała w 2006 r. Ramową Konwencję WHO, zobowiązując się do wprowadzenia całkowitego zakazu palenia. Badania TNS OBOP (lipiec 2009 r.) pokazały poparcie dla zakazu (52% palących, 74% niepalących). Niepalący (70% społeczeństwa) są zmuszani do wdychania dymu tytoniowego szczególnie w lokalach. Ok. 10 mln. Polaków wypala 15-20 papierosów dziennie. Co 10 sek. na świecie umiera człowiek z powodu chorób odtytoniowych. W Polsce są one przyczyną około 70 000 zgonów rocznie.

BIG IDEA

Nasz pomysł to sieć lokali bez papierosa w całej Polsce. Ideę wykorzystaliśmy do stworzenia strony www, i zamieszczenia na niej m za pomocą narzędzia Google Maps wirtualnej mapy z lokalami bez papierosa. Wyprodukowaliśmy ulotki dla największych miast w Polsce zawierające mapy z lokalami z naszej sieci. Poprzez promocję idei i lobbing oczekiwanym skutkiem długoterminowym była zmiana prawa i przekonanie branży gastronomicznej oraz klientów do konieczności wprowadzenia zakazu palenia w Polsce.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Nasza kampania oprócz charakteru społecznego wspierała prawo. Staliśmy się ekspertami w dziedzinie zakazu palenia, edukując społeczeństwo.
Innowacje:
-Przegląd Wypalone Kino-3 dni emisji filmów o tematyce antytytoniowej, dyskusje, prezentacje ekspertów
-Akcja Paczka-standy w 10 największych galeriach handlowych, konkurs „Odwiedzaj lokale wytrwale”, promocja lokali wolnych od dymu, przekonanie właścicieli do całkowitego zakazu palenia
-Flash mob „30 mln podziękowań”–pozytywny wymiar zakazu


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy obywatelskie
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Kampania polityczna, Prawa człowieka, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaStowarzyszenie MANKO, organizacja pozarządowa
WykonawcaStowarzyszenie MANKO, Społeczna Agencja PR
AdresaciPolitycy, właściciele oraz klienci lokali gastronomicznych i rozrywkowych
MediaPełne spektrum
Data zgłoszenia18.04.2011
Dodatkowe materiałyplik: file_20110418151602_694.pdf
Lokal bez papierosa