Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



18.04.2011

Dość Papierowych Rachunków. Chcę płacić bezpiecznie.

KATEGORIA: Inicjatywy instytucji publicznych

POWIEKSZ

Krótki opis projektu

Celem kampanii jest popularyzacja elektronicznych rozwiązań odbioru rachunków i płatności za nie. Główną grupą docelową są internauci, którzy są odbiorcami masowych usług. Akcja zaangażowała bezpośrednio 10 tysięcy użytkowników Facebooka i dotarła do kilku milionów internautów.

Strategia

W Polsce codziennie wysyłanych jest wg naszych szacunków ponad 1 MILION papierowych rachunków. Sporo z nich ginie, nie dociera na czas. Ich druk i wysyłka generuje gigantyczne koszty. Niestety większość ludzi ma niską świadomość istnienia alternatywnych, bardziej niezawodnych rozwiązań. Jako najnowocześniejsze wskazują przelewy internetowe i pojedyncze rozwiązania firm przesyłających rachunki e-mailami czy udostępniających ich obrazy w swoich serwisach internetowych. Większość osób nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń, jak i kosztów związanych z tradycyjnymi rozliczeniami za usługi. Nie wie też o istnieniu alternatywnych, bezpieczniejszych i nowocześniejszych rozwiązań, takich jak np. popularne w wielu krajach systemy typu EBPP (z ang. Electronic Bill Presentment and Payment), w których wszystkie rachunki można obejrzeć i opłacić logując się do jednego miejsca, np. do bankowości elektronicznej.
Planując kampanię, której celem jest zredukowanie liczby papierowych rachunków i popularyzacja w Polsce najnowocześniejszych rozwiązań, takich jak EBPP, szukaliśmy zagadnień, które byłyby nośne komunikacyjnie. Zdecydowaliśmy, że najskuteczniejsze będzie odwołanie się do BEZPIECZEŃSTWA i eksponowanie tego wątku w komunikatach kampanii. Tak powstała nazwa akcji – „Dość papierowych rachunków. Chcę płacić bezpiecznie”.
Najważniejsza grupa docelowa kampanii jest bardzo szeroka – jej adresatami są właściwie wszyscy dorośli użytkownicy Internetu, którzy opłacają rachunki za jakiekolwiek usługi. Grupa druga to duże firmy usługowe (telekomunikacyjne, energetyczne), które chcieliśmy zachęcić do udostępnienia swoim klientom możliwości nowoczesnych form otrzymywania rachunków i płatności za nie, wykraczających poza wysyłkę papierowych rachunków i opłacanie ich w bankowym okienku.
Działania, przewidziane na ok. 3 miesiące oparliśmy na aktywności w Internecie, głównie w serwisach społecznościowych. Ważnym założeniem było też zaangażowanie internautów w działania skierowane do usługodawców.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Akcja dotyczy milionów osób – użytkowników Sieci, e-bankowości. Cel to popularyzacja wiedzy nt. nowych form otrzymywania i płatności za rachunki oraz poszerzenie świadomości dostępnych możliwości. Inicjatorem akcji jest Fundacja Komunikacja 2.0 zajmującej się popularyzacją nowoczesnych rozwiązań biznesowych. Kampanię wspiera Krajowa Izba Rozliczeniowa S.A.-organizacja utworzona przez banki, zajmująca się rozliczeniami międzybankowymi, wdrażaniem nowoczesnych produktów do płatności i rozliczeń.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

1. Strona na Facebook-u (www.facebook.com/DoscPapierowychRachunkow). Liczba fanów: 10 tys. Cel: zbudowanie kanału dialogu z uczestnikami kampanii.
2. Badanie on-line na próbie 2000 internautów na temat ich zachowań związanych z opłacaniem rachunków. Cel: uzyskanie danych na zachowań odbiorców akcji.
3. Certyfikaty dla wierzycieli. Wysyłki do największych firm świadczących masowe usługi. Cel: zainteresowanie ich akcją.
4. Edukacyjny klip wideo na FB, w YouTube, na stronie akcji. Cel: wyjaśnienie zagadnień związanych z nowoczesnymi sposobami realizacji płatności.
5. Ranking nowoczesności - zestawienie dotyczące oferowanych przez masowych usługodawców form rozliczeń za rachunki. Cel: zachęcenie firm do rozszerzania oferowanych swoim klientom form realizacji płatności.
6. Otwarta konferencja w styczniu b.r. na temat EBPP.
7. Konkurs dla użytkowników – aplikacja Facebooka „Jakim rachunkiem jesteś”. Cel: zwiększenie zasięgu.
8. Wywiadu wideo z F.Rehnmanem z BGC w Szwecji na temat europejskich rozwiązań EBPP, publikacja na Facebook, YouTube. Cel: edukacja, pokazanie rozwoju sytuacji zagranicą.
9. Emisja 13 000 000 reklam w Internecie w formie graficznej i tekstowej (Adwords). Cel: zbudowanie zasięgu akcji.
10. Media-relations. W wyniku działań agencji PR (która wsparła akcję dzięki KIR) dotarcie do mediów z informacjami na temat akcji.

Działania PR

Do dziennikarzy zainteresowanych tematyką finansów, rozliczeń, tematyką społeczną, z pomocą agencji PR kierowaliśmy komunikaty o starcie akcji i jej przebiegu. Akcję wsparły też media, które objęły akcję patronatem medialnym, m.in. Dziennik Internautów, FinanseOsobiste.pl. Lanpolis. W grudniu 2010 zorganizowano też spotkanie dla dziennikarzy na temat wyników badań – ankiet online. Efektem tych działań były publikacje m.in. na stronach internetowych GW, Rzeczpospolitej, Dziennika GP.

Efektywność

Osiągnięto podstawowy cel akcji, którym było nagłośnienie istnienia alternatywnych dla papierowych sposobów otrzymywania i płatności za usługi oraz popularyzacja wiedzy na temat istnienia rozwiązań typu EBPP. Osiągnięto znacznie więcej – aktywne zachowanie grupy ponad 3000 osób, które wsparły akcję, kierując zapytania o nowoczesne formy otrzymywania i realizacji płatności za dostarczane usługi do swoich usługodawców. Najbardziej aktywni uczestnicy akcji wysłali łącznie prawie 9000 listów email z pytaniami o wprowadzenie nowych, elektronicznych form dostarczania i płatności do wybranych przez siebie usługodawców.
W ciągu niespełna 3 miesięcy strona akcji (www.doscpapierowych.pl) zanotowała ponad 300 000 odsłon, przyciągając 100 000 osób.
Akcja reklamowa kampanii objęła ponad 13 000 000 internautów (opportunity to see)
Łącznie ukazało się ok. 100 publikacji związanych z akcją (w tym także TV).
10 000 osób śledzi stronę akcji w portalu społecznościowym Facebook, a ponad 2000 internautów uczestniczyło w badaniu on-line przeprowadzonym w ramach akcji.

Kampanijność

Opisywane działania były prowadzone w okresie koniec października 2010 – styczeń 2011. Nie były prowadzone wcześniej, ale planujemy ich kontynuację od początku maja b.r. Od zakończenia kampanii w styczniu 2011 r. do chwili obecnej nadal moderujemy stronę internetową kampanii i fanpage.

Opis inicjatora

F-cja Komunikacja 2.0 to NGO zajmująca się popularyzacją nowych rozwiązań w biznesie. Akcję wspiera KIR S.A. Zaangażowanie KIR jest zgodne z misją Izby, która wspiera kreowanie nowoczesnej gospodarki.

Insight

Większość internautów płacących za rachunki tradycyjnymi metodami, nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń. Nie ma wiedzy o zagrożeniach prywatności, możliwościach oszustw i wyłudzeń. Dlatego główny przekaz akcji koncentruje się wokół bezpieczeństwa i kontroli. Wierzymy, że motywację do zmiany zachowań i np. chęć sięgnięcia po nowe rozwiązania, łatwiej uzyskać przez uświadomienie niebezpieczeństw. Potrzeba poczucia bezpieczeństwa to postawa, do której odwołują się przekazy kampanii.

BIG IDEA

Nowe, elektroniczne metody rozliczeń za popularne usługi to bezpieczeństwo i kontrola.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Kreatywność kampanii polega naszym zdaniem głównie na idei zaangażowania ludzi w naszą akcję. Nie poprzestajemy na informowaniu i popularyzacji – internautów „wciągamy” w interakcję, dając proste sposoby na jej wsparcie, np. możliwość wysłania listu email do usługodawców, od których otrzymujemy regularnie rachunki. Taka formuła akcji się sprawdziła – łącznie w wysyłanie listów udało się zaangażować ponad 3000 internautów.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy instytucji publicznych
Problemy społeczneInne
NadawcaKrajowa Izba Rozliczeniowa S.A. (wraz z Fundacją Komunikacja 2.0)
WykonawcaThink Kong Sp. z o.o.
Adresaciużytkownicy internetu, bankowości internetowej
MediaInternet + media ogólnopolskie, informacyjne, serwisy tematyczne
Data zgłoszenia18.04.2011
Dodatkowe materiały