Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2010



18.04.2011

Program edukacyjny marki WINIARY “Jedz smacznie i zdrowo”

KATEGORIA: Inicjatywy społeczne firm

Krótki opis projektu

Celem programu jest edukacja gimnazjalistów w zakresie:
1. zdrowego odżywiania,
2. samodzielnego gotowania,
3. racjonalnego robienia zakupów,
4. niemarnowania żywności.

Grupa docelowa:
1. gimnazjaliści – uczniowie w wieku 13-15 lat,
2. nauczyciele w gimnazjach.

Strategia

Z raportu Instytut Matki Dziecka „Otyłość u polskich nastolatków. Epidemiologia, styl życia, samopoczucie” z 2007 roku wynika, że z nadwagą i otyłością boryka się 13,3% polskich gimnazjalistów (13-15 lat) – 14,9% dziewcząt oraz 11,6% chłopców. Otyłość występuje u 4,5% badanych uczniów: 5,7% dziewcząt i 3,3% chłopców. 9% młodzieży ma nadwagę (jest zagrożona rozwojem otyłości). Częstość występowania nadmiaru masy ciała u 13-15-latków wzrosła w ciągu 10 lat (1995-2005) o około 2% (2,4% u chłopców i 2% u dziewcząt), a otyłości o 1,5% u chłopców
i 2% u dziewcząt.

Aby lepiej zrozumieć potrzeby i oczekiwania nauczycieli oraz uczniów, przeprowadziliśmy szereg konsultacji z nauczycielami oraz dyrektorami szkół. Zleciliśmy także firmie TNS OBOP realizację badania, którego głównym celem, było określenie postaw młodzieży gimnazjalnej dotyczących odżywiania, poznanie ich codziennych nawyków oraz diety. Dzięki badaniu dowiedzieliśmy się, że młodzież interesuje się tematyką żywieniową, a za główne źródło wiedzy o odżywianiu i zdrowiu uznaje szkołę. Młodzież zna główne zasady zdrowego odżywiania, ale często brakuje im wiedzy, jak te zasady wprowadzić w życie, jak samodzielnie przygotowywać zdrowe posiłki oraz racjonalnie komponować swoją codzienną dietę. „Jedz smacznie i zdrowo” jest odpowiedzią na potrzeby młodzieży.

Celem programu jest nauka grupy docelowej zasad zdrowego odżywiania, które bezpośrednio wpływa na zdrowie, wygląd i samopoczucie człowieka. Poprzez edukację zachęcamy gimnazjalistów do zmiany nawyków żywieniowych - zmniejszenia spożycia cukrów prostych
i tłuszczów zwierzęcych, zwiększenie spożycia produktów mlecznych, warzyw, owoców
i produktów pełnoziarnistych, regularnego spożywania pięciu posiłków dziennie co 3-4 godziny, spożycia minimum 2 litrów wody dziennie. Edukujemy również jak nie marnować żywności i racjonalnie robić zakupy.

Uzasadnienie społecznego celu kampanii czyli autentyczność społecznego przedmiotu kampanii

Program edukacyjny marki WINIARY jest częścią kampanii „Jedz smacznie i zdrowo” prowadzonej przez firmę Nestlé, opartej na strategii NHW - Nutrition, Health, Wellness. Polega ona na zobowiązaniu produkowania wysokiej jakości produktów, będąc jednocześnie wiarygodnym partnerem w żywieniu, oraz dbałości o zdrowie konsumentów. Program jest kontynuacją idei polegającej na rzetelnym przekazywaniu wiedzy dotyczącej odżywiania i zwiększeniu świadomości żywieniowej u wszystkich członków społeczeństwa.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Patronat honorowy nad akcją objęła Minister Edukacji Narodowej oraz Polskie Towarzystwo Nauk Żywieniowych. Partnerem społecznym jest Federacja Polskich Banków Żywności.

Zaproszenie listowne do wzięcia udziału w programie rozesłaliśmy do wszystkich polskich gimnazjów, 09.2010. Info o programie znalazło się na portalach i forach internetowych skierowanych do nauczycieli.

Współpracowaliśmy z 16 wojewódzkimi kuratoriami – każde zamieściło informacje na swojej stronie internetowej, część podjęła komunikację bezpośrednią do dyrektorów gimnazjów.

Centrum komunikacyjnym programu jest strona internetowa (www.jedzsmacznieizdrowo.pl) Strona podzielona jest na 3 części dla: gimnazjalistów, nauczycieli i prasy. Stale uzupełnianie są forum oraz dział aktualności. Rejestracja do programu oraz konkursu głównego odbywała się za pośrednictwem portalu.

Na stronie internetowej znajdują się 4 metodologicznie opracowane gotowe scenariusze lekcji wraz z planszami edukacyjnymi.

Wysyłaliśmy 1000szt. zestawów dydaktycznych do zgłoszonych klas:
5000 plakatów edukacyjnych,
30000 gadżetów dla uczniów,
1000 kalendarzy dla nauczycieli.

Bezpośrednio, wielokrotnie kontaktowaliśmy się mailowo oraz telefonicznie z nauczycielami, którzy zgłosili klasy do programu.

Dystrybucja w trucku:
1100 koszulek dla uczniów,
1100 długopisów,
1100 notesów,
1100 edukacyjnych konspektów lekcji,
1100 bidonów na wodę,
10000 magnesów na lodówkę,
250 plecaków.

Działania PR

Zorganizowaliśmy konferencję prasową dla mediów ogólnopolskich launchująca akcję, 17.09.2010, zorganizowana w Gimnazjum nr 46 w Warszawie.

Stale wysyłamy informacje prasowe do mediów ogólnopolskich i lokalnych informujących na bieżąco o przebiegu programu. W sumie kilkadziesiąt różnych komunikatów prasowych.

Organizacja lokalnych spotkań prasowych prezentujących akcję podczas odwiedzin 50 szkół Road Show Truckiem.

Efektywność

W program edukacyjny zaangażowało się 458 gimnazjów z całej Polski, blisko 7%.

Zajęcia edukacyjne zostały przeprowadzone wśród 22914 uczniów spośród 1014 klas zgłoszonych bezpośrednio do programu przez 622 nauczycieli. Z rozmów przeprowadzonych z nauczycielami wiemy, że często zgłaszali oni jedną klasę, a zajęcia przeprowadzali w kilku. Dodatkowo rozsyłane edukacyjne plakaty w materiałach dydaktycznych do szkół były rozwieszane na korytarzach i w stołówkach klas. W związku z powyższym można przyjąć co najmniej mnożnik x2 liczby uczniów, do których dotarliśmy.

Do konkursu głównego zostały zgłoszone 563 klasy, które nadesłały 843 prace konkursowe.

Od 16.09.2010 do 31.03.2011 roku ukazały się 189 publikacje medialne – 39 prasa, 140 Internet, 10 RTV.

Trzygodzinne zajęcia edukacyjne połączone z zabawą w trucku realizowane są dla 1110 uczniów jako nagroda. Dodatkowo dwudziestominutowy wykład będzie przeprowadzony dla około 5000 uczniów.

Stronę programu www.jedzmsacznieizdrowo.pl w okresie 16.09.2010-31.03.2011 odwiedziło 345042 użytkowników generując 1182741 odsłon. Średni czas spędzony na stronie to 00:01:18. Stronę odwiedzono z 511 różnych miejscowości w Polsce.

Kampanijność

W roku szkolnym 2010/2011 odbyła się pierwsza edycja programu edukacyjnego „Jedz smacznie i zdrowo”. Prawdopodobnie zrealizujemy kolejną edycję w roku 2011/2012. Program edukacyjny marki WINIARY jest częścią szerszej kampanii zatytułowanej „Jedz smacznie i zdrowo” prowadzonej od trzech lat przez wiele marek z portfolio firmy Nestlé.

Opis inicjatora

WINIARY to wiodąca w Polsce marka kulinarna, znana Polakom od ponad 65 lat. Produkowane pod tą marką wyroby są synonimem doskonałego połączenia tradycyjnego polskiego smaku
z nowoczesnością.

Opis pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Nie dotyczy.

Insight

Nie dotyczy.

BIG IDEA

Nie dotyczy.

Kreatywnosć działań - niekonwencjonalnych form

Nagrodą-wyróżnieniem w konkursie głównym jest wizyta trucka z mobilną kuchnią, w którym zwycięska klasa jest dodatkowo edukowana przez profesjonalnego kucharza oraz dietetyka. Zajęcia składają się z 3 części: teoretyczna (60 min) – wykład dietetyka połączony z pokazem kucharza; praktyczna (45 min) -  uczniowie komponują sałatki w oparciu o wiedzę z części teoretycznej; zabawa – gry edukacyjne w technologii Augmented Reality połączone z ważeniem
i mierzeniem oraz badaniem ankietowym uczniów.


KrajPolska
Kategoria konkursowaInicjatywy społeczne firm
Problemy społeczneEdukacja, Promocja zdrowia, Społeczna odpowiedzialność biznesu
NadawcaMarka WINIARY
WykonawcaEskadra Publica Sp. z o.o.
AdresaciMłodzież gimnazjalna 13-15 lat
MediaInformacje na temat programu i jego przebiegu znalazły się w prasie, radiu, Internecie i telewizji.
Data zgłoszenia18.04.2011
Dodatkowe materiałyplik: jsiz_opis_badania_tns_obop.pdf
 plik: jsiz_plakaty_edukacyjne.zip
 plik: jsiz_przykladowy_scenariusz_lekcji.zip
 plik: prezentacja_programu_jedz_smacznie_i_zdrowo.ppt