Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2011



07.04.2012

Nie czytasz? Nie idę z Tobą do łóżka!

KATEGORIA: Akcje zaangażowane społecznie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

- zwrócić uwagę na alarmujące statystyki badań czytelnictwa w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem nieczytania przez osoby z wyższym wykształceniem oraz młodzież i studentów
- walczyć ze stereotypem mola książkowego. W naszej kampanii osoby czytające to osoby atrakcyjne intelektualnie i fizycznie, które dzięki znajomości literatury mają wiele ciekawych tematów do rozmów
- promowanie różnorodności. Chcemy pokazać, że czytają wszyscy

Grupa docelowa

Przede wszystkim młodzież szkolna i studenci, którzy jeszcze mogą zmienić swoje postawy czytania, korzystają z Facebooka- książkowy lifestyle

Strategia

Problem: Zwróciliśmy uwagę na niski poziom czytelnictwa w Polsce, szczególnie w grupie studentów oraz managerów i kierowników firm. Dodatkowo istnieją stereotypy, że książki to fanaberie intelektualistów, że są drogie a ludzie i tak nie mają czasu ich czytać.
Postawy związane z czytaniem wytwarza się w dzieciństwie. Liczymy jednak, że osoby wchodzące w dorosłość są jeszcze na etapie, w którym mogą zacząć sięgać po książki, nawet jeśli nie wyniosły tej tradycji z domu.
Wykorzystując najpopularniejsze obecnie medium jakim jest Facebook oraz humorystyczne i frywolne podejście do czytelnictwa, staramy się przekonać odbiorców, że książki, poza oczywistymi zaletami intelektualnymi, niosą ze sobą korzyści towarzyskie i społeczne, również w aspekcie erotycznym.
Benefity: skupianie osób o podobnych zainteresowaniach; budowanie postawy “dumnego [seksownego] czytelnika”; inkluzja osób wykluczanych społecznie - osób starszych, nieheteronormatywnych, o innym niż biały kolorze skóry, niepełnosprawnych ect.; tworzenie społeczeństwa obywatelskiego i poczucia wspólnoty.
Główną argumentacją jest: atrakcyjność osób czytających oraz społeczna potrzeba edukowania się, szerzenia kultury czy znajomość kanonów literackich. Staramy się też operować popkulturowymi i ogólnie przyjętymi skojarzeniami książkowymi. Zachętą mogą być też interesujące meble do umiejscowienia książki i kolekcje czytelnicze.

Opis przebiegu kampanii

Projekt ma charakter długofalowej kampanii uświadamiającej. Pierwsza część obejmowała okres od rozpoczęcia akcji (10.2011) do wernisażu w warszawskiej księgarni Traffic (19.12). W tym czasie wykonaliśmy serię około 30 zdjęć bohaterów naszej akcji. Na tej podstawie stworzony został kalendarz kampanii (1000 sztuk) oraz wystawa licząca 30 plansz formatu A3. Druga część – Wiosenny Atak Frontalny - trwa od 03.2012: wystawa podróżuje po miastach Polski (Zielona Góra, Kraków, Katowice i inne). Jednocześnie, wciąż powstają kolejne zdjęcia, organizowane są warsztaty pisarskie czy wymiany książek.
Promujemy i wspieramy tworzenie klubów książkowych, ale także kręcimy spoty reklamowe. „Nie czytasz...” posiada własny hymn, udziela patronatów książkom i wydarzeniom literackim. Do kooperacji zapraszamy również artystów, którzy tworzą rysunki o akcji. Nawiązujemy współpracę z innymi projektami i organizacjami, których celem jest zachęcanie do czytania. Cały czas kolekcjonujemy zdjęcia fanów.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Ze względu na zerowy budżet akcji oraz hasło trafiające przede wszystkim do ludzi młodych, skupiliśmy się na mediach internetowych. Główną osią działania jest fan page na Facebooku, który w ciągu pół roku przekroczył liczbę 22 tysięcy fanów. Drugim jest strona internetowa zawierająca bardziej rozbudowane opisy i dodatkowe informacje.
Przy pomocy tradycyjnych mediów udało nam się dotrzeć do grupy osób starszych, które nie korzystają w takim stopniu z internetu.
Naszymi partnerami zostały portale i media skierowane zarówno do młodych (m.in. students.pl; pusto24.pl) jak i czytelnicze (m.in. lubimyczytac.pl; Bluszcz). Współpracujemy z projektami czytelniczymi: Portalem Wolne Lektury, Czytam-Kupuję oraz 5 minut dla Książki. Stworzyliśmy również bazę zainteresowanych dziennikarzy, którzy otrzymują informacje o działaniach Kampanii, dzięki czemu liczba publikacji medialnych on i off-line sięgnęła kilkuset.

Działania PR

Prezentujemy wystawę, organizujemy wymiany książek, wysyłamy notki prasowe i komunikujemy działania na na fanpage’u. Sposób konstruowania komunikatu skierowany jest do osób młodych oraz tych, które reprezentują otwartą postawę życiową: bez ogródek mówią o seksie, są tolerancyjne i mają pewien dystans do otaczającej je rzeczywistości.

Efektywność

Do końca 03.2012 roku akcja zebrała ponad 20 tys fanów na Facebooku, którzy aktywnie uczestniczą w konkursach, chętnie komentują i dzielą się naszymi treściami. Pojawiliśmy się w ponad 400 materiałach medialnych, w tym największych ogólnopolskich programach i wydawnictwach, tj.: Panorama, Wydarzenia, TVN 24, TVP Kultura, Poziomy 2.0 (TVP 2), Gazeta Wyborcza, Polityka, Przekrój, Przegląd, Bluszcz, Radio Zet, Czwórka Polskiego Radia, Antyradio i inne.
Jesteśmy przedmiotem wielu dyskusji na forach i blogach. Otrzymaliśmy kilkanaście zdjęć osób, które same chciały wspomóc naszą kampanię. Powstało wiele trawestacji naszego hasła oraz grafik etc., co pokazuje jej niezwykłą nośność.
Tylko w okresie przedświątecznym, wystawę w Trafficu, widziało około 20-30 tys osób.
Hall główny Miejskiej i Wojewódzkiej Biblioteki im. Norwida w Zielonej Górze, w której obecnie przebywa kolekcja, odwiedzi kolejnych kilka tysięcy widzów. Kolejne miejsca w Polsce zgłaszają się do współpracy.
O patronat ubiegają się książki, wydarzenia oraz miejsca, które w różnym stopniu wiążą się z czytelnictwem.
Trudno oszacować wpływ Kampanii na czytelnictwo w Polsce oraz na wizerunek osób czytających. Nie przeprowadzaliśmy badań przed rozpoczęciem akcji, która w dużej mierze opiera się spontanicznych działaniach.
Każdego dnia otrzymujemy feedback od odbiorców, co potwierdza, że kampania poruszyła opinię publiczną. Nagrody przyznane Kampanii, ze strony internautów i branży reklamowej, zdają się to potwierdzać.

Kampanijność

Kampania ma charakter ciągły. W tym roku planujemy: projekt kalendarza 2013, druk kolejnej wystawy (format A0), happeningi, spotkania z dziennikarzami, warsztaty, nagranie piosenki, stworzenie albumu fotograficznego, wspieranie badań Biblioteki Narodowej. Większość przedsięwzięć, zależy od budżetu.

Opis inicjatora

Grupa Twórcza Qlub Xsiążkowy: pomysłodawczyni Bianka Siwińska, rzeczniczka Monika Czaplicka, Artur Kawa i Igor Znyk. Fotografowie, bohaterowie i osoby zaangażowane przy poszczególnych działaniach.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Pomysłem jest pokazanie, że inicjatywy oddolne organizowane przez grupę znajomych mogą być równie skuteczne co kampanie zlecane przez podmioty ministerialne. Zachęcamy do aktywności społecznej, dlatego wiele działań w ramach akcji organizowanych jest przez wolontariuszy.
Przewrotność hasła sprawiła, że kampania, chociaż dotyczy poważnego problemu jakim jest spadek poziomu czytelnictwa, traktowana jest z przymrużeniem oka. Ma to na celu, ułatwienie dotarcia z przekazem do grupy docelowej

Opis dodatkowych działań, w tym działania niekonwencjonalne

Giełdo-gra wymiany książek, speed dating z książką, warsztaty pisarskie, zachęcanie do tworzenia klubów książkowych, wydarzenia promujące oddawanie książek kawiarniom, konkursy interpretacji i impresji, współpraca z księganio-kawiarniami, udzielanie patronatów, książkowe wróżby, czytanie dzieciom, promowanie zdjęć znanych osób z książkami, oferowanie zniżek fanom akcji, happeningi uliczne.


KrajPolska
Kategoria konkursowaAkcje zaangażowane społecznie
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Kultura, Równouprawnienie i tolerancja
NadawcaGrupa Twórcza Qlub Xsiążkowy
WykonawcaGrupa Twórcza Qlub Xsiążkowy
Adresaciosoby w wieku 16-34 lata, raczej z wyższym wykształceniem, z większych miast
Mediawystawa na planszach piankowych, Facebook, strona internetowa, kalendarz 2012
Data zgłoszenia07.04.2012
Dodatkowe materiałyplik: Partnerzy.docx
 plik: wiersze.docx