Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



20.02.2013

Kampania społeczna Jedni z Wielu w ramach projektu Romskie Odrodzenie.

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Kampania społeczna „Jedni z wielu” realizowana jest, aby zmienić negatywne postawy
i umożliwić Romom z województwa dolnośląskiego pełną integrację społeczną, rozwój zawodowy i harmonijne współżycie ze społecznością lokalną.

Grupa docelowa

Kampania adresowana jest do mieszkańców Dolnego Śląska. Realizowana w sześciu miastach Dolnego Śląska – Wrocławiu, Legnicy, Wałbrzychu, Głogowie, Kłodzku oraz Świebodzicach

Strategia

Jedni z wielu” to kampania, której celem jest zmiana nastawienia Polaków
do mniejszości romskiej. Romowie często spotykają się z uprzedzeniami lub innymi barierami, które utrudniają im integrację społeczną. „Jedni z wielu”
to Romowie, którym integracja się udała. Ich portrety prezentujemy jako przykład, że jest to możliwe, jeśli społeczności lokalne nie będą negatywnie nastawione.
Projekt „Romskie Odrodzenie” ma na celu ukazanie Romów, jako ludzi czynnie uczestniczących w Polskiej rzeczywistości, tzn. rozwijających się, uczących języka, żyjących zgodnie z Polskimi prawem. Główna idea projektu polega na ukazaniu legalnie pracujących (niejednokrotnie w szanowanych zawodach), płacących podatki, uczestniczących w życiu kulturalnym i społecznym przedstawicieli grupy Romskiej. Projekt „Romskie odrodzenie” skierowany jest przeciwko stereotypom, dąży do ich zwalczenia i ukazania Roma jako człowieka, który przede wszystkim stara się o godne i uczciwe życie, a żyjąc w Polsce godzi się na prawa i obowiązki obywatela i rzetelnie ich przestrzega. Projekt w prosty ale wyraźny sposób ma pokazać, że stereotypy są dalekie od faktów.

Opis przebiegu kampanii

Siłą nośną kampanii społecznej jest album i wystawy fotografii autorstwa Chada Evansa Wyatta, który swoim obiektywem uwiecznił Romów z całej Polski, piastujących w naszym społeczeństwie poważane funkcje. Bohaterowie jego zdjęć, autentyczne postaci,
są jednocześnie bohaterami kampanii społecznej i reprezentują sobą wartości, które propagujemy działaniami promocyjnymi. Chad Ewans Wyatt wykonał fotografie czarno białe, proste, wyraziste, głębokie – portret człowieka, który być może i w Polsce nie jest skazany na negatywną ocenę, brak szacunku czy wykluczenie. Z gotowych fotografii powstanie 10 fotorelacji, które można oglądać na oficjalnej stronie projektu www.jednizwielu.pl. Ponadto we wrześniu we Wrocławiu odbędzie się pierwsza wystawa „RomaRising”, która otworzy cykl wystaw w kolejnych miastach biorących udział w kampanii. Podczas wystawy zostanie zaprezentowanych 50 portretów polskich Romów, którzy odnieśli sukces zawodowy i społeczny.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Z 5 bohaterami zdjęć zostały nagrane wywiady z których powstały krótkie spoty reklamowe, udostępnione w Internecie, rozesłane do rozgłosni regionalnych oraz prezentowane podczas wystawy. Z gotowego materiału zostanie stworzony album dystrybuowany na wystawach oraz w regionalnych bibliotekach. Fotografie zostaną także opatrzone hasłem kampanii i pojawią się 6 miastach na Dolnym Śląsku w formie billboardów, eksponowanych przez 6 miesięcy w miesięcznych odstępach czasu. Kampania trafi także do wielu nośników przekazu informacji. W radiach regionalnych (Polskie Radio Wrocław, Radio Eska i Muzyczne Radio) emitowane są 30.sekundowe spoty reklamowe przekazujące treści merytoryczne zgodne z koncepcja kampanii. Powstanie mural o powierzchni ok.300m2– ciekawa i oryginalna forma reklamy społecznej. .Na portalach internetowych wyświetlane są bannery a profil całego projektu można znaleźć na facebooku i naszej klasie. W prasie o zasięgu regionalnym ukażą się artykuły o kampanii.

Efektywność

Realizowane w sześciu miastach Dolnego Śląska – Wrocławiu, Legnicy, Wałbrzychu, Głogowie, Kłodzku oraz Świebodzicach – kolejne etapy projektu w efekcie mają polepszyć o 10% wizerunek Romów w Polsce. Ponadto dzięki projektowi szacowany jest 50% wzrost ważnych artystycznie wydarzeń z udziałem Romów. Przez różnorodne działania medialne oraz artystyczne dąży do zmiany stosunku Polaków do Romów, który od lat jest jednakowy przy czym zazwyczaj niezgodny z rzeczywistością, nacechowany negatywnie.

Kampanijność

Idea całej kampanii narodziła się z wcześniejszej współpracy z amerykańskim fotografem Chadem Ewansem Wyattem, zajmującym się tematyką romską, twórcą projektu RomaRising . Wystawy jego prac „RomaRising”, portrety czeskich Romów można było oglądać w Polsce w 2007 i 2009 roku

Opis inicjatora

Fundacja PROM od 7 lat współpracuje z Romami. Prowadzi między innymi integracyjną świetlicę dla dzieci Pol. I Rom., zespół tańca i pieśni Terne Romani Bacht, korzystania z bezpłatnych porad prawnych.


KrajPolska
Problemy społeczneRównouprawnienie i tolerancja
NadawcaMagdalena Szopian
WykonawcaFundacja Integracji Społecznej Prom
AdresaciDolnoślązacy
Mediaradio, internet, billboardy, prasa
Data zgłoszenia20.02.2013
Dodatkowe materiały
 
 plik: JZW_Ewelina_radio30s_final.mp3
 plik: JZW_Gerard_radio30s_final.mp3
 plik: JZW_Rafal_radio30s_ver1_pop.mp3