Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



28.02.2013

Gadaj*Badaj to kampania społeczna, która miała zwrócić uwagę mężczyzn na konieczność wykonywania profilaktycznych badań w kierunku raka prostaty i przełamać tabu związane z mówieniem o tym temacie.

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Kampania miała otworzyć temat konieczności badań per rectum i przełamania barier związanych z rozmawianiem na ten temat w grupie mężczyzn z grupy ryzyka i ich najbliższego otoczenia. Celem było także szerzenie wiedzy na temat jednego z najczęściej występujących w tej grupie nowotworów, czyli raka prostaty i zachęcenie mężczyzn do wykonywania regularnych badań profilaktycznych. Każdy komunikat odsyłał na GadajBadaj.pl

Grupa docelowa

Grupą docelową projektu byli mężczyźni z grupy ryzyka zachorowania na nowotwory prostaty (40 l.+), a także ich najbliższe otoczenie, media oraz szeroka opinia publiczna.

Strategia

Rak prostaty jest drugim co do częstości występowania nowotworem u mężczyzn. Wykryty we wczesnym stadium może być skutecznie leczony. Jedynym sposobem zapobiegania i możliwością ewentualnego wczesnego wykrycia tego schorzenia jest profilaktyka - regularne, coroczne badanie per rectum i oznaczenie stężenia PSA we krwi, u mężczyzn po 40 r.ż.
Obecnie coraz bardziej popularne i częściej organizowane są akcje, w czasie których badania te przeprowadzane są bezpłatnie, co pozwala skorzystać z nich praktycznie każdemu chętnemu. Jednak barierą okazuje się nie tyle brak decyzji o badaniu, co nawet brak gotowości do rozmowy na ten temat.
Zachęcamy do publicznego otwarcia tematu raka prostaty i przełamania tabu, ale także do badania, nie omijając kwestii drażliwej: jak to się bada. Gadaj*Badaj.

Opis przebiegu kampanii

Ze względu na b.ograniczone możliwości mediowe, kampanię rozpoczęto na Facebooku, publikując codziennie jeden plakat. Zapowiedzi oraz codzienne publikacje kolejnych plakatów, a wreszcie filmu spowodowały spory buzz.
W szczytowym momencie kampania docierała do niemal 200 tys. odbiorców na samym Fb. Fakt ten nie uszedł uwadze mediów, powodując olbrzymi rezonans. W tym czasie rozpoczęto także skromną kampanię w tradycyjnych mediach oraz oddano edukacyjną stronę gadajbadaj.pl
Partner akcji, MaleMAN, opublikował raport poświęcony nowotworom wśród mężczyzn.

Spot radiowy był emitowany w Antyradiu i Radio Zet.

Pozyskano Partnera Medycznego: Centra Medyczne POLMED. Plakaty zawisły w 15 placówkach w Polsce. Powstał pakiet badań „Gadaj*Badaj” – ze specjalnej ofert skorzystało wielu pacjentów. Informacja została wysłana w postaci newslettera do ponad 1000 firm partnerskich POLMEDu.
W sieci kin Cinema City przed wybranymi seansami emitowano spot.
Fani rozwieszali plakaty w swoich miastach.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W ramach kampanii powstała seria 3. layoutów internetowo-printowych, a także spoty: filmowy i radiowy. Film powstał we współpracy z ekipą marzeń: reżyseria: Wojtek Smarzowski, zdjęcia: Piotr Sobociński, obsada: Kinga Preis, Olga Bołądź, Magdalena Popławska oraz Leszek Lichota.
W przestrzeni publicznej pojawiły się naklejki oraz plakaty z hasłami promującymi badanie. „Kto nie wypina tego wina”, „Aby żyć, czasem wystarczy się schylić”, „Rozmawiasz z kuplami o dupach? Pogadaj o swojej.”
Na potrzeby kampanii powstała także edukacyjna strona internetowa www.gadajbadaj.pl, na której można było znaleźć podstawowe informacje o problemie, a także znaleźć adres do przeprowadzenia badania.
W ramach kampanii prowadzono komunikację w social mediach, a także działania public relations.

Efektywność

Bardzo duży efekt viralowy akcji. Z publikacji na Facebooku uzyskano bardzo duży rezonans mediowy. W efekcie w mediach ukazało się ponad 100 publikacji, w mediach opiniotwórczych i w Internecie, dzięki czemu dotarliśmy do ponad 9 mln osób z informacją o kampanii.
Plakaty kampanii w social mediach uzyskały kilka tysięcy kliknięć „lubię to”, a kampania była udostępniana około 2000 razy. W szczytowym momencie dotarcie na samym fb sięgało 200 tys. osób. W trakcie kampanii fundacja zyskała w tydzień 3500 fanów na Facebooku.
Film na YT został wyświetlony 32 000 razy, do tego emisje w Cinema City dla nieznanej liczby osób.
W całej Polsce udało się rozwiesić ponad 2000 plakatów.
Akcja zaistniała także w Londynie (prasa polonijna, radio, plakaty).
Kampanię zrealizowano bezkosztowo. Agencja, aktorzy, reżyser, produkcja, druk - wszyscy pracowali pro-bono. Media: internetowe, plakaty, cinema-city - bezpłatnie.

Kampanijność

Fundacja Rak’n’Roll, dotąd koncentrując się na problemach kobiecej onkologii, po raz pierwszy skupiła się na problemie zdrowotnym mężczyzn i na promowaniu profilaktyki nowotworowej w tej grupie. Akcja odbiła się szerokim echem, temat został otwarty i będzie kontynuowany jako program Gadaj*Badaj.

Opis inicjatora

Fundacja Rak’n’Roll przełamuje schematy myślenia o chorobach nowotworowych. Podejmuje temat jak dobrze żyć kiedy zachorujesz i jak skutecznie walczyć o zdrowie.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Nie dotyczy.


KrajPolska
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaFundacja Rak’n’Roll
WykonawcaHavas Worldwide Warsaw
Adresacimężczyźni z grupy ryzyka zachorowania na raka prostaty: 40 l.+
Mediasocial media, prasa, film, BTL, PR
Data zgłoszenia28.02.2013
Dodatkowe materiały
 plik: GadajBadaj.mp3
 plik: Gadaj Badaj_RnR_radio.mp3