Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



06.03.2013

„Kierunek: szczęście”

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Projekt ukazuje problem społeczny zw. z dostępnością niepełnosprawnych do protez oraz niewystarczającego wsparcia ze strony systemu opieki zdrowotnej. W długim horyzoncie większa skala pomocy ze strony Państwa nie oznacza bowiem strat finansów publicznych, a korzyści w postaci niższych nakładów na zabezpieczenie społeczne osób, które zaopatrzone w protezy będą mogły być aktywne zawodowo. Kampania ma zwrócić uwagę na fakt, iż niepełnosprawni po amputacji kończyn, mają prawo do normalnego życia.

Grupa docelowa

Osoby niepełnosprawne wymagające protezowania, osoby odpowiedzialne za projektowanie gwarantowanych świadczeń z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne w Ministerstwie Zdrowia, media, internauci.

Strategia

Dotychczasowy projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne będące przedmiotami ortopedycznymi oraz środki pomocnicze zakłada ograniczenie refundowania wyrobów medycznych. W Polsce jest ponad pięć milionów niepełnosprawnych potrzebujących specjalistycznego sprzętu, w tym znaczna grupa osób w wieku produkcyjnym, w którym zaopatrzenie w nowoczesną protezę umożliwia powrót do aktywności zawodowej. Rosnące zaawansowanie technologiczne podnosi jakość protezowania i jednocześnie jego koszty, przez co wielu niepełnosprawnych nie może sobie pozwolić na nowoczesne protezy. Aktualne propozycje resortu wprost pogarszają tę sytuację. NFZ zmniejszył środki, jakie miał w tym roku przeznaczyć na refundację przedmiotów ortopedycznych i środków pomocniczych. Założono, iż przedstawiając problem w oparciu o konkretny przypadek - Magdy Pierzyny, podopiecznej Fundacji ISKIERKA, która w wyniku nowotworu straciła nogę, uda się zbudować identyfikację adresatów kampanii z jej bohaterką, a tym samym uzyskać społeczną akceptację pomocną w lobbingu w sprawie projektu.

Opis przebiegu kampanii

Kampania prowadzona była głównie w internecie. Hasło dwuznacznie nawiązywało do osobistego szczęścia Magdy – bohaterki projektu, która zaopatrzona w ultranowoczesną protezę udała się w podróż do Zimbabwe z podróżnikiem Tomkiem Michniewiczem, ale też rozumianego jako powrót do normalnego życia. Podróż Magdy miała wymiar symboliczny – „oswajanie” protezy w nieznanym otoczeniu jest alegorią powrotu pacjentów po amputacjach do codzienności.
Motywem przewodnim jest kompas, symbolizujący tę podróż w kierunku szczęścia. W ramach akcji Magda odwiedzała wspierające ją osoby (National Geographic - Martyna Wojciechowska, Radio EskaRock - Szymon Majewski). Wymiernym rezultatem kampanii jest podpisany apel do ministra zdrowia o zwiększenie poziomu dotacji do protezowania pacjentów onkologicznych.
Projekt spotkał się z dużym zainteresowaniem internautów. Bez zaangażowania jakichkolwiek środków na reklamę, internauci chętnie wsparli petycję do Ministra Zdrowia i angażowali się na profilu akcji na FB.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W ramach projektu bohaterka kampanii - Magda Pierzyna, odbyła podróż do Afryki, do Zimbabwe, do rezerwatu Imire z podróżnikiem i dziennikarzem Tomkiem Michniewiczem, aby pokonać swoje słabości i przetestować nowoczesną protezę, którą otrzymała od firmy V!GO Ortho-Polska. Podczas podróży powstał film dokumentalny. Projekt szeroko wsparli polscy celebryci, w tym Martyna Wojciechowska, Maja Włoszczowska, Szymon Majewski i Krzysztof Wielicki. Akcji dedykowano profil na Facebooku oraz blog, gdzie Magda opisywała codzienne postępy rehabilitacji z nową protezą. Utworzono również petycję skierowaną do Ministra Zdrowia, zorganizowano konferencję prasową, a podczas koncertu Fundacji ISKIERKA "Pasja życia" zaprezentowano wystawę zdjęć z podróży, która następnie była prezentowana na lotnisku w Pyrzowicach, w największych centrum handlowym w Katowicach oraz w innych miastach. Zorganizowano również premierę filmu dokumentującego realizację projektu "Kierunek: szczęście".

Efektywność

Wszystkie podmioty biorące udział w projekcie, pracują na rzecz kampanii pro bono. W wyniku prowadzonych działań pojawiło się ponad 100 publikacji o ekwiwalencie wartości blisko 600 tys. zł. Publikacje pojawiły się m.in. w programie "Zielone Drzwi" TVN, Teleexpresie, Rewii, Naj, magazynie Zdrowie i na licznych portalach.
Na Facebooku (www.facebook.com/kierunekszczescie), bez działań reklamowych, zgromadziliśmy blisko 700 fanów, a blog (magdapierzyna.bloog.pl) odwiedziło blisko 500 osób.
Pod petycją podpisało się już niemal 350 osób. (http://www.petycje.pl/petycjePodglad.php?petycjeid=9081)

O skuteczności kampanii "Kierunek: szczęście" najmocniej świadczy jednak reakcja Ministerstwa Zdrowia. Prezes Fundacji ISKIERKA spotkała się z W-ce Ministrem Zdrowia, który zapowiedział analizę możliwości wprowadzenia zmian do poziomu zabezpieczenie pacjentów onkologicznych po amputacjach w zaawansowane protezy. W czerwcu projekt nowego rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom społecznym.

Kampanijność

Fundacja stale prowadzi projekty zwracające uwagę na problemy osób i dzieci z chorobą nowotworową. Geneza akcji "Kierunek: szczęście" sięga 2010, kiedy do Fundacji zgłosiła się Magda Pierzyna, a w pomoc zaangażował się hrabia Guillaume de Louvencourt-Poniatowski. Planowana jest kolejna odsłona akcji

Opis inicjatora

Fundacja ISKIERKA, jako Organizacja Pożytku Publicznego od 2006 roku zajmuje się tworzeniem systemów wsparcia finansowego, psychologicznego i społecznego dla dzieci z chorobą nowotworową i ich rodzin.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

nie dotyczy


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja, Pomoc społeczna, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaFundacja ISKIERKA
WykonawcaImago Public Relations Sp. z o.o. w imieniu Fundacji ISKIERKA
AdresaciOsoby niepełnosprawne wymagające protezowania, osoby odpowiedzialne za projektowanie gwarantowanych świadczeń z zakresu zaopatrzenia w wyroby medyczne w Ministerstwie Zdrowia media, internauci.
MediaOgólnopolskie - prasa, radio, TV, internet, z branży zdrowotnej, lifestylowe
Data zgłoszenia06.03.2013
Dodatkowe materiały