Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



07.03.2013

Akcja "Warto być dobrym".Największa interdyscyplinarna kampania edukacyjna w Polsce.www.wartobycdobrym.pl

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Akcja „Warto być dobrym” ma za zadanie:
• Edukować młodą część społeczeństwa i uwrażliwiać na potrzebę bycia dobrym człowiekiem,
• Pokazać dobro i wolontariat jako wartość, dobrą zabawę i drogę do samorealizacji,
• Promować pozytywny system wartości jako wzorzec postaw,
• Docenić odpowiedzialne i pomocne zachowania wobec drugiego człowieka, zwierzęcia, społeczności lokalnej i świata,
• Akcja ma wyzwolić w młodych ludziach potrzebę bycia dobrym,
• Kształtować obywatelskie wzorce postawy.

Grupa docelowa

Kampania adresowana jest do dzieci i młodzieży szkolnej (szkoły podstawowe, gimnazja). Wiek grupy docelowej: 7-16 lat. To grupa, w której najszybciej i najłatwiej kształtują się poglądy o świecie.

Strategia

Definicja problemu:
Aktualnie żaden podmiot nie prowadzi działań mających na celu aktywizację młodej części społeczeństwa i promowania dobrych uczynków jako trwałej postawy społecznej. Młodzi ludzie są bardzo wrażliwi i podatni na zewnętrzne czynniki kształtujące osobowość. Dlatego niezwykle ważne jest, aby wskazywać im drogę do samorealizacji poprzez kształtowanie właściwych wzorców społecznych i postaw obywatelskich.

Uzasadnienie wyboru grupy docelowej:
Dzieci i młodzież szkolna to najbardziej podatna na kształtowanie postaw grupa społeczna. Szkoła, w której uczą się dzieci to miejsce największej aktywności młodzieży i przestrzeń, gdzie dokonuje się wymiana poglądów o świecie rzeczywistym. Zaangażowanie dzieci w projekt to możliwość trwałego kształtowania właściwych wzorców zachowań i postaw obywatelskich oraz szansa na ich propagowanie wśród kolejnych grup młodych ludzi.

Korzyści dla odbiorców:
• uwrażliwienie na potrzeby społeczne
• edukacja młodej części społeczeństwa
• funkcja parasolowa dla wychowawczej funkcji szkoły
• promowanie pozytywnego systemu wartości jako postawy społecznej
• docenienie odpowiedzialnego i pomocnego zachowania wobec drugiego człowieka, zwierzęcia, społeczności lokalnej i świata.

Opis pomysłów:
• konkurs na realizację dobrych uczynków przez dzieci w trzech obszarach: Ja i Bliźni, Ja i Świat, Ja i Społeczeństwo
• działania proekologiczne (sadzenie drzew, sprzątanie parków/ lasów)
• współpraca ze schroniskami i hospicjami
• zbiórki nakrętek

Opis przebiegu kampanii

Po przystąpieniu szkoły do akcji dzieci uczestniczące w kampanii wypełniają w ramach konkursu "Deklarację Uczestnika", w której opisują zamierzone zadania, jakie będą wypełniać z trzech konkursowych obszarów: "Ja i Bliźni" (pomoc drugiemu człowiekowi), "Ja i Społeczeństwo" (zaangażowanie w sprawy lokalne) oraz "Ja i Świat" (działania na rzecz środowiska i praw człowieka).
Przez cały rok szkolny dzieci realizują opisane przez siebie "dobre uczynki". Koordynację akcji w każdej szkole sprawuje nauczyciel wskazany przez dyrektora.
Pod koniec roku szkolnego dzieci w każdej klasie, wybierają spośród siebie osobę, która ich zdaniem najlepiej wywiązała się z deklarowanych zadań. Przedstawiciele każdej klasy biorą udział w losowaniu laureata akcji spośród wszystkich finalistów konkursu w danej szkole. Zwycięzca otrzymuje nagrodę główną - rower marki KROSS z limitowanej serii "Warto być dobrym" produkowanej wyłącznie na potrzeby akcji.
Akcja trwała od grudnia 2011 do czerwca 2012 r.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W kampanii wykorzystano następujące narzędzia komunikacji i PR:
• funkcjonalna strona internetowa www.wartobycdobrym.pl
• fan page w social media (Facebook): www.facebook.com/WartoBycDobrym oraz www.facebook.com/przyjaznaszkola
• informacje prasowe dystrybuowane do mediów
• pozycjonowanie eksperckie Organizatora akcji
• 1500 bannerów reklamowych w 1500 szkołach na terenie całej Polski
• 2 mln ulotek dystrybuowanych wśród uczestników kampanii
• scenariusze lekcji wychowawczych
• IV tyg. kampanii kinowej w sieci kin Helios (spot promujący akcję)
• 20 spotów reklamowych emitowanych w Radiu ESKA (pasmo ogólnopolskie)
• spot promujący akcję emitowany w kanale YouTube oraz promowany w social media i na stronie internetowej akcji

Patroni medialni:
• Radio ESKA
• Telewizja TVS
• Telewizja SUPERSTACJA
• magazyn "Edukacja, Internet, Dialog"
• miesięcznik "Dyrektor Szkoły"

Media informacyjne i edukacyjne to najlepszy i najbardziej efektywny kanał dotarcia do dzieci i młodzieży.

Efektywność

Zasięg kampanii:
• 1500 szkół w całej Polsce biorących udział w akcji,
• 500 000 dzieci biorących udział w akcji,
• 1 000 000 rodziców i nauczycieli zaangażowanych w projekt.

Ilość publikacji medialnych:
• ogółem - 346 publikacji w mediach
• publikacje w prasie drukowanej - 120
• publikacje internetowe - 202
• materiały TV - 4
• materiały w radio - 20

Środki przeznaczone na kampanię:
• koszty ogółem: 3 mln zł

Efektywność jako zmiana postaw:
• Ponad 500 000 dzieci w całej Polsce przez 6 miesięcy spełniało dobre uczynki angażując się w pracę na rzecz pomocy bliźnim, wspieranie organizacji pozarządowych, udział w wolontariacie oraz działaniach na rzecz ochrony środowiska naturalnego.
• Żaden inny program edukacyjny w Polsce nie zaktywizował tak dużej liczby dzieci do działania w okresie 6 miesięcy.
• Ponad 1 000 000 rodziców i nauczycieli zaangażowanych było w akcję i pomoc dzieciom przez okres 6 miesięcy.
• dzieci nauczyły się na czym polega wolontariat i pomoc bliźniemu
• młodzież szkolna na stałe związała się z organizacjami pozarządowymi, które wspierały podczas akcji
• większe zaangażowanie dzieci i młodzieży w pomoc na rzecz schronisk i innych podmiotów (w tym hospicja)
• wzrost świadomości potrzeby edukacji społecznej dzieci wśród dorosłych rodziców i nauczycieli
• zacieśnienie więzów rodzinnych i promowanie wspólnej aktywności społecznej

Kampanijność

Akcja została zainicjowana 10 lat temu. Początkowo projekt obejmował tylko szkoły na terenie woj. śląskiego. Sukces akcji i jego pozytywny odbiór pozwolił na to, że jej ostatnia edycja miała wymiar ogólnopolski.
Kolejna edycja akcji wystartuje już we wrześniu 2013 r i potrwa do czerwca 2014 r.

Opis inicjatora

Stowarzyszenie „Przyjazna Szkoła” to największa organizacja pozarządowa w sektorze edukacji w Polsce. Skupia blisko 8000 członków. Jest stałym członkiem Forum Rodziców przy MEN.
www.ps.org.pl

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Spot reklamowy zrealizowany jest w konwencji krótkiego materiału reportażowego dziennikarza opisującego trwającą akcję. Przedstawione w spocie postacie są animowane, komiksowe. Oprawa graficzna spotu sugeruję relację dziennikarską "z ostatniej chwili".
30 sek. spot reklamowy zawiera skrócony opis akcji, prezentację zadań konkursowych oraz nagrody dla laureatów.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Ekologia i środowisko, Inne, Komunikacja w rodzinie, Prawa człowieka, Wolontariat
NadawcaStowarzyszenie Rodziców na Rzecz Pomocy Szkołom "Przyjazna Szkoła"
WykonawcaStowarzyszenie Rodziców na Rzecz Pomocy Szkołom "Przyjazna Szkoła" oraz 1500 szkół w całej Polsce, w tym 500 000 dzieci i 1 000 000 rodziców i nauczycieli zaangażowanych w projekt.
AdresaciDzieci i młodzież w wieku szkolnym (7-15 lat).
MediaMedia informacyjne ogólnopolskie, regionalne i lokalne (prasa, radio, TV, Internet); media edukacyjne (Internet, prasa)
Data zgłoszenia07.03.2013
Dodatkowe materiały
 
 plik: stowarzyszenie_ulotka2012_prev2.pdf
 plik: album_podsumowujacy_wbd_2011_12.pdf