Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



07.03.2013

Bądź na pTAK! Ogólnopolska Kampania Wiedzy i Edukacji Przyrodniczej, etap 2.

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

- podniesienie poziomu wiedzy, świadomości i wrażliwości przyrodniczej wśród mieszkańców naszego kraju;
- promocja przyrody jako tematu atrakcyjnego społecznie, wartego zainteresowania i zaangażowania;
- promocja wartości, jaką niesie ze sobą przyroda i jej ochrona;
- budowa platformy społecznego porozumienia - zaangażowania i współpracy - wokół idei Bądź na pTAK!;
- stworzenie warunków dla rozwoju osobistego i integracji społecznej, skoncentrowanych wokół idei ochrony przyrody i bioróżnorodności

Grupa docelowa

Kampania była adresowana do całości społeczeństwa, na skalę ogólnopolską. Miała uczyć i bawić, ale przede wszystkim łączyć wokół idei ochrony przyrody zarówno najmłodszych, jak i osoby dorosłe.

Strategia

W Polsce, tak jak na całym świecie, największym zagrożeniem dla przetrwania gatunków i całej Bioróżnorodności jest działalność człowieka. Skoro my stanowimy przyczynę problemów, to w naszych rękach leży też ich rozwiązanie. Jest jeszcze czas - na zmianę! Kampania Bądź na pTAK! jest jednym z sposobów wprowadzania tej zmiany.
Na etapie 1. przedsięwzięcia (2010) przeprowadzone zostały ogólnopolskie badania opinii publicznej w zakresie postaw i wiedzy społecznej w obszarze przyrody oraz idei jej ochrony. Z przeprowadzonych badań wynikało, iż wiedza oraz świadomość społeczeństwa ochrony przyrody ogranicza się do tematyki związanej z segregacją odpadów.
Dlatego też tak istotne okazało się zdefiniowanie i przybliżenie całemu społeczeństwu problemów dotyczących tematyki podejmowanej w Kampanii. Wraz z  wzrostem wrażliwości przyrodniczej oraz podniesieniem świadomości ekologicznej społeczeństwa, mamy wspólnie szansę ocalić piękną i różnorodną przyrodę. Od nas zależy jej los, a co za tym idzie, również los naszego dziedzictwa i przyszłych pokoleń. Ocalona przyroda to największa korzyść dla społeczeństwa.
Liczne akcje społeczne, konkursy, działania edukacyjne oraz Zlot Ptaków Polskich - zrealizowane w ramach Kampanii odwołujące się do integracji, zaangażowania, aktywizacji i współpracy, mają wielki potencjał społeczny. Wiele z nich ma szanse zapoczątkować trwałe działania lub cykliczne akcje na wiele lat, przynoszące korzyści nie tylko przyrodzie, ale również społeczeństwu.

Opis przebiegu kampanii

Kluczowe działania zrealizowane w ramach Kampanii Bądź na pTAK!:
1. II Zlot Klubu Ptaków Polskich, na którym odbyły się wycieczki plenerowe, warsztaty przyrodnicze, pokazy filmów oraz pobity został rekord Guinnessa w układaniu z ludzi wielkiego obrazu ptaka – orlika grubodziobego.
2. Kampania outdoor w 12 największych miastach Polski.
3. Seria 10 piętnastominutowych programów w TVP Białystok popularyzujące ptaki oraz postawy proprzyrodnicze + reemisje w innych TV Regionalnych.
4. 3 ogólnopolskie konkursy z nagrodami,
5. Poster Ptaki naszych bagien i mokradeł wydany jako insert w Gazecie Wyborczej.
6. Rozwój portalu www.jestemnapTAK.pl oraz dedykowanej strony poznajpolske.onet.pl/badznaptak
7. Wystawa w Złotych Tarasach „Ptak też Człowiek!”, wraz z wernisażem otwierającym i koncertem Jazz na pTAK!
8. Pakiet edukacyjny dla młodzieży „Bądź na pTAK!” oraz gra strategiczna „Jestem na pTAK!”
9. Udział w międzynarodowym festiwalu muzycznym Opener’2012

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Grupa docelowa, do której postanowiliśmy dotrzeć w ramach Kampanii jest szeroka i wewnętrznie zróżnicowana, konieczne było więc wykorzystanie różnorodnych kanałów dystrybucji informacji m.in.: strona internetowa projektu (jestemnapTAK.pl), portal internetowy (Onet.pl), media społecznościowe (Facebook), prasa (Gazeta Wyborcza), radio (TOK FM) i telewizja (TVP Białystok). Przeprowadzono również kampanię outdoorową (citylighty w 12 największych miastach Polski oraz spoty kampanijne w warszawskim metrze).

Aby uatrakcyjnić przekaz, realizowano szereg konkursów (Najpiękniejsze Polskie Drzewo oraz Aleja Drzew, Najbardziej Bioróżnorodna Remiza, Ptasia Lista Przebojów).

Ponadto w ramach Kampanii wyprodukowano szereg ulotek, broszur, posterów edukacyjnych i plakatów.

Ostatnim ważnym narzędziem komunikacji był Zlot Ptaków Polskich – plenerowa impreza weekendowa, w której wzięło udział ponad 400 osób. W trakcie Zlotu pobito rekord Guinnessa. W biciu rekordu wzięło udział ponad 1500 osób.

Efektywność

W zakresie info. internetowej (www.jestemnapTAK.pl, www.jestemnaptak.onet.pl, www.facebook.com): osoby z dostępem do Internetu, Partnerstwo z największym krajowym portalem Onet.
W zakresie kampanii masowej outdoor – nośnik typu citylight: mieszkańcy 12 największych miast. Emisja spotów na nośnikach typu CityINFO-TV na ekranach metra warszawskiego –ok. 10 000000odbiorców.
W zakresie edukacji TV – seria programów TV. Łącznie 10, 15min programów nakręconych we współpracy - i do emisji w TVP. Planowane reemisje i dostępność w internecie. Zasięg – z zaangażowaniem internetu – praktycznie nieograniczony . 
W zakresie sieci społecznej i wydarzeń społecznych - Klub Ptaków Polskich – dotychczasowi członkowie ( 450 osób) z całego kraju. W ramach happeningu typu stanowienie Rekordu Guinnessa – w 2012 uczestniczyło ponad 1500osób.
W zakresie sieci społecznej i wydarzeń społecznych - ogólnopolskie konkursy: 3 konkursów oraz 1 plebiscyt – zasięg– ponad 10 tys. osób.
W zakresie współpracy i partnerstwa – Samorządy w całym kraju, Organizacje Pozarządowe, Parki Narodowe oraz Instytucje Resortowe, Szkoły – ok. 50, inne: Poczta Polska, ONET.pl, Radio Polskie, Polskie Radio Białystok, Radio TOK FM, TVP, TVN, Polsat, liczni przyrodnicy i artyści . 
W zakresie publikacji – pakiet edukacyjny - 1590szt, gra komputerowa - 1100szt,poster edukacyjny – 4000szt. + 200tys. insert w Gazecie Wyborczej, foldery– 7000szt, plakaty– 4000szt, kartki pocztowe - 5000szt.
Łączny koszt całej Kampanii 1 500 128

Kampanijność

Tło Kampanii stanowią efekty działań zapoczątkowanych na etapie 1. Z założenia miało otworzyć i dalej zapewnić rozwój dla głównych jej idei: Jestem na pTAK!, Ptak też Człowiek! W następnych latach planowane są kolejne etapy, w które nawiązywać będą do elementów o największym społecznie potencjale.

Opis inicjatora

Ptaki Polskie to organizacja pozarządowa pożytku publicznego, która stawia sobie za cel ochronę przyrody, w szczególności ochronę ptaków i ich siedlisk. Dla Przyrody i Ludzi!


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja, Ekologia i środowisko, Wolontariat
NadawcaPtaki Polskie
WykonawcaPtaki Polskie
AdresaciSpołeczeństwo
MediaRóżne
Data zgłoszenia07.03.2013
Dodatkowe materiały