Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



07.03.2013

Słowa ranią na całe życie

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Opis celu kampanii

Wzrost świadomości społeczeństwa - w szczególności rodziców - że przemoc werbalna (krzyk, wyzwiska, obraźliwe etykiety), niesie za sobą długotrwałe negatywne konsekwencje, wpływające zarówno na obecne, jak i przyszłe funkcjonowanie dziecka.
Uświadomienie, że przemoc werbalna to też przemoc.

Grupa docelowa

rodzice dzieci w wieku 0-18; opinia publiczna

Strategia

Przemoc werbalna wobec dzieci to bardzo poważny problem społeczny. Zostawia w psychice trwałe ślady na całe życie; często bardziej bolesne niż te, które powstają w następstwie przemocy fizycznej. Badania mówią, że przemocy słownej doświadcza codziennie ponad 50% polskich dzieci.

Zjawisko przemocy słownej nie było wcześniej w Polsce praktycznie poruszane; można wręcz powiedzieć, że było bagatelizowane. Kampania “Słowa ranią na całe życie” dla Fundacji Dzieci Niczyje jako pierwsza podniosła tę kwestię, uświadomiła skalę i skutki problemu, uwrażliwiła na niego odbiorców.
WYBÓR GRUPY DOCELOWEJ: rodzice to najważniejsze osoby w życiu dziecka. To w jaki sposób je traktują kształtuje ich na zawsze. Jesteśmy takimi dorosłymi, jakimi widzieli (i nazywali, traktowali) nas rodzice.
INSIGHT: rodzice chcą dla dziecka dobrze, chcą żeby było pewne siebie, wrażliwe, odniosło sukces. Zachowaniami obraźliwymi osiągną zupełnie inne rezultaty - trzeba im to uświadomić.

Opis przebiegu kampanii

- filmiki teaserowe w internecie (youtube, facebook) opublikowane na początku kwietnia
- outdoor (billboardy w Wwie, m.in. wokół szkół i przedszkoli) od 16.04
- informacja prasowa o rozpoczęciu kampanii - 17.04
- emisja spotów radiowych - do końca maja
- spot radiowy dla sklepów Ikea ("zguba")
- wystawa rysunków dziecięcych (podpisanych obraźliwymi określeniami "kretyn" "idiotka" itp.) w metrze warszawskim
- przeprowadzenie badań nt. przemocy werbalnej wobec dzieci
- informacja prasowa o tym, kto rani dziecko słowem (na tydzień przed końcem kampanii medialnej)
- kampania edukacyjna: scenariusz zajęć dla rodziców stworzony przez eksperów FDN, wykorzystywany w całej Polsce

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Wykorzystując specyfikę różnych kanałów komunikacji, różnych punktów styku z odbiorcą kampania komunikowała temat w sposób adekwatny do miejsca kontaktu z grupą docelową. W skład kampanii weszły m.in.:
- prasa
- outdoor
- radio “Kołysanka” (regularne)
- radio kontekstowe (ogłoszenie o zagubionym dziecku w Ikea)
- zaaranżowana w metrze warszawskim wystawa rysunków skrzywdzonych dzieci
- profil “Kretyna” na Facebooku

Efektywność

Zmiana postaw i dotarcie kampanii - ZAŁACZNIK PDF przesłany Aleksandrze Postek.
Kampania “Słowa ranią na całe życie” sprowokowała szeroką dyskusję w mediach i w Internecie. Temat podjęło m.in.:
- 5 stacji telewizyjnych
- 6 programów radiowych
- 23 tytuły prasowe
- 57 portali internetowych


ŁĄCZNIE ok 160 publikacji medialnych, w tym obecność w najważniejszych programach śniadaniowych i informacyjnych.

Środki wydane na kampanię - 27000 zł (w tym m.in. koszt instalacji billboardów, druk plakatów i ulotek)

Kampanijność

Problem przemocy werbalnej wobec dzieci został poruszony w Polsce po raz pierwszy.
FDN planuje kampanię będącą kontynuacją - o tym, w jaki sposób komunikować się z dzieckiem pozytywnie (2013)

Opis inicjatora

[Opis]
Fundacja Dzieci Niczyje istnieje po to, aby zapewnić każdemu dziecku bezpieczne dzieciństwo. Chronimy dzieci przed krzywdzeniem i pomagamy tym, które doświadczyły przemocy.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Wyraz "Kretyn" umieszczony na czole chłopca obrazuje,w jaki sposób pozornie ulotne słowa wypowiedziane przez rodzica zostają z dzieckiem na zawsze.Rana się goi, ale pozostawia bliznę.Dziecko może nie pamiętać że raz czy dwa zostało jakoś nazwane,to jednak wrasta w jego poczucie wartości i już na zawsze będzie uważało się za kretyna,ofermę,niedorajdę etc.
Spot radiowy wykorzystuje konrtast formy (miłej melodii kołysanki) i treści (obraźliwych określeń) - obrazując dobre intencje rodzica oraz skut


KrajPolska
Problemy społeczneKomunikacja w rodzinie, Prawa człowieka, Walka z przemocą
NadawcaFundacja Dzieci Niczyje
WykonawcaAgencja Publicis
Adresacirodzice dzieci w wieku 0-18; opinia publiczna
Mediaprasa, internet, radio, OOH
Data zgłoszenia07.03.2013
Dodatkowe materiałyplik: ewaluacja_kampanii_slowa_rania.pdf