Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



07.03.2013

Dbaj o fejs. Ogólnopolska kampania uświadamiająca zagrożenia związane z lekkomyślnym korzystaniem z serwisów społecznościowych.

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

1. Uświadomienie zagrożeń, jakie wiążą się z lekkomyślnym korzystaniem z serwisów społecznościowych.
2. Promocja Helpline.org.pl jako miejsca w którym można szukać pomocy, informacji i porad na temat problemów związanych z bezpieczeństwem w sieci.
3. Stworzenie długofalowej kampanii, której świeżość nie wyczerpie się po kilku miesiącach.

Grupa docelowa

Młodzież 13-17 lat korzystająca z serw. społecznościowych, przede wszystkim FB (ponad 70% w Polsce), a także młodzież 11-13 lat, która zakłada konta na FB mimo, że wolno to robić dopiero od 13 r.ż.

Strategia

Młodzież często nie zdaje sobie sprawy z zagrożeń, jakie może nieść beztroskie korzystanie z portali społecznościowych i podejmuje ryzykowne zachowania: umieszczanie w sieci „odważnych” zdjęć swoich i swoich przyjaciół (sexting), niewylogowanie się, umieszczanie w sieci lekkomyślnych komentarzy, publikowanie osobistych informacji (dane osobowe, tagowanie, etc.), przyjmowanie obcych do grona znajomych, prowadzenie otwartego profilu, itp. Sytuacje takie przyjmują często formę cyberprzemocy (cyberbullying) – doświadcza jej w Polsce 13% gimnazjalistów.
Niestety, TG jest wyjątkowo oporna na klasyczne komunikaty – to młodzież w okresie buntu, odrzucająca a priori wszystko, co ma na celu zmianę jej postawy życiowej na bardziej odpowiedzialną. Dodatkowo zmagaliśmy się z bardzo poważnymi ograniczeniami budżetowymi.
Insight: Jeśli już coś raz zostanie wrzucone do Internetu, może zostać tam na zawsze. Ze względu na łatwość powielania treści w Internecie, całkowite usunięcie śladów może być nieodwracalne.
Rozwiązanie to stworzenie kampanii, która swoją formą nie będzie przypominać kampanii, a raczej jej własny pastisz. Obraz, muzyka i scenariusz muszą stwarzać wrażenie kreatywnej, ale amatorskiej produkcji, niemal „karykatury kampanii”, dzięki czemu zyskujemy na autentyczności. Forma powinna być ascetyczna, „odjechana”, a scenariusz zaskakujący, łamiący konwencje. Wykorzystamy narzędzia: kpinę, ironię, pastisz, hiperbolizację i zaskoczenia w celu przyciągnięcia i utrzymania uwagi TG.

Opis przebiegu kampanii

Stworzenie animowanego bohatera – Fejsmena, występującego w spotach, komiksie, na innych mat. Reklamowych oraz mającego swój własny profil na FB. Jest to pastisz postaci superbohaterów ratujących świat. Fejsmen reprezentuje nadludzką moc i próbuje pomagać młodym ludziom, którzy nie przestrzegali zasad bezpieczeństwa w sieci. Okazuje się jednak, że nawet on – superbohater – nie daje rady powstrzymać negatywnych skutków takiego działania. Przekaz każdej z historii jest wyraźny: Jeśli zrobisz coś głupiego w sieci –nawet superbohater o nadludzkich mocach nie da rady tego odwrócić. Dlatego zanim zrobisz coś nieodwracalnego – posłuchaj naszych rad i pomyśl dwa razy.

Obrazuje to hasło: Niestety, nawet Fejsmen nie dał rady, ale daje radę…

Zasygnalizowanie/pokazanie w kolejnych odsłonach filmowych przygód Fejsmena konkretnych przykładów potencjalnie niebezpiecznych zachowań w sieci.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

- 5 animowanych spotów z przygodami Fejsmena publikowanych sukcesywnie w Internecie na kanale YouTube. Każdy z nich dotyczył innego zagadnienia bezpieczeństwa w sieci: sextingu, tagowania, komentowania, publikowania informacji, niewylogowywanie się z konta,
- profil Fejsmena na Facebooku,
- ogłoszenia w prasie młodzieżowej, publikacja komiksów z Fejsmenem,
- gadżety rozdawane podczas akcji (smycze, kubeczki, etc),
- emisja filmów w lokalnych stacjach TV,
- dzwonek telefonu ze ścieżką dźwiękową Fejsmena,
- inauguracja kampanii w Dniu Bezpiecznego Internetu 2012, informacja kierowana do profesjonalistów związanych z bezpieczeństwem internetowym dzieci i młodzieży,
- filmy i postać Fejsmena wykorzystywane w trakcie spotkań z młodzieżą i szkoleń profesjonalistów związanych z bezpieczeństwem dzieci i młodzieży w Internecie.

Efektywność

- wzrost zainteresowania pomocą oferowaną przez Helpline.org.pl,
- dotarcie do blisko 2 milionów facebookowiczów (fani i znajomi fanów),
- ponad 9 tysięcy fanów profilu Fejsmena na FB
- 17 880 wyświetleń filmów na YouTube,
- postać Fejsmena wykorzystywana w trakcie inicjatyw Dnia Bezpiecznego Internetu (prowadzonych przez uczniów i nauczycieli w szkołach na terenie całego kraju),
- osiągnięcie tych rezultatów przy minimalnych nakładach finansowych (produkcja spotów po kosztach, lokalne stacje TV pro bono)
- kampania wywołała bardzo duży oddźwięk PR: pisano o niej zarówno w portalach branżowych (np. socialpress, conceptcreative, marketing-news), jak i tych zajmujących się promocją bezpieczeństwa (np. bezpiecznedziecko.eu, zarabiam.com) a także na stronach i forach szkół. Materiał o kampanii znalazł się w serwisach telewizyjnych programów informacyjnych TVP (Panorama) i TVP Info.

Kampanijność

Kampania trwa cały czas – tzn. już od roku (działa profil na FB, spoty na YT). Dzięki postaci Fejsmena i uformatowieniu jego przygód możliwe jest kontynuowanie jej przez dowolny czas, w tym np. realizacja scenariuszy przysłanych przez fanów.

Opis inicjatora

Fundacja Dzieci Niczyje - prowadzi działalność nakierowaną m. in. na promocje bezpieczeństwa dzieci w internecie


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja, Kampanie wizerunkowe organizacji i instytucji, 1%, Pomoc rozwojowa, Walka z przemocą
NadawcaFundacja Dzieci Niczyje
WykonawcaVA Very Advertising
AdresaciMłodzież 13-17 lat korzystająca z internetowych mediów społecznościowych
MediaInternet, prasa, media społecznościowe
Data zgłoszenia07.03.2013
Dodatkowe materiały