Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012

Kategoria konkursowa: Kampanie o tematyce zdrowotnej



08.03.2013

„PROSTATA NA LATA” - Runda Druga.Kampania promująca zdrowie mężczyzn podczas Euro 2012.

KATEGORIA: Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Zwiększenie świadomości społeczeństwa na temat raka gruczołu krokowego, wsparcie pacjentów onkologicznych w ich walce z chorobą, przełamanie wstydu i tabu związanego z chorobami gruczołu krokowego. Nowotwór prostaty jest uleczalny, jeśli jest odpowiednio wcześnie wykryty, stąd potrzeba edukacji i badań profilaktycznych. W Polsce to temat tabu, a każdego roku prawie 4000 pacjentów umiera z powodu późnego wykrycia nowotworu.

Grupa docelowa

Mężczyźni po 45 roku życia i ich rodziny, emeryci i renciści, osoby ze zdiagnozowanym nowotworem stercza, rodziny pacjentów, środowisko medyczne, lekarze onkolodzy, lekarze urolodzy.

Strategia

Rak prostaty jest trzecim najbardziej zabójczym nowotworem w Polsce, co oznacza, że 30% mężczyzn w wieku powyżej 50 lat jest chorych na raka. Najważniejsze - wcześnie wykryty rak prostaty jest uleczalny! Wzywaniem i tłem kampanii budującej świadomość profilaktyki na rzecz raka prostaty były rozgrywki Euro 2012. We współpracy z Fundacją Wygrajmy Zdrowie opracowaliśmy kampanię łączącą w sobie aspekt kibicowania, męskiej piłki i zachęcania do badań profilaktycznych. W efekcie naszych działań, w głównych mediach występowały dwa typy newsów: sportowe oraz na temat kampanii. Jednocześnie nagłośniliśmy Dzień Ojca - 23 czerwca 2012 Dniem Świadomości Raka Gruczołu Krokowego - i wspólne rodzinne świętowanie pod hasłem – „Tato jeśli mnie kochasz zrób badania profilaktyczne”, Aby zbudować zainteresowanie mediów tematem polscy piłkarze mówili o tytule Super Taty czyli ojcu, który dba o siebie. Zaangażowaliśmy KOL’s jako Ambasadorów Kampanii, aby otwarcie mówili o raku prostaty: M. Szczęsnego, M. Damięckiego, I. Guzowską, L. Blanika, J. Kawalca, A. Boruca (przekazane przez A. Boruca gadżety stały się nagrodami konkursów dla fanów strony Kampanii na Facebooku), W. Szaranowicza i Ewę Kopacz. Kampanię wspierała współpraca z ekspertami z dziedziny onkologii, którzy opracowali Dekalog Super Taty (przewodnik po profilaktyce raka prostaty). Naszym ekspertem był również dr n. med. Wojciech Rogowski – Kierownik Kliniki Urologii Centralnego Szpitala Klinicznego MSWiA w Warszawie.

Opis przebiegu kampanii

Zaproszenie i współpraca ze znanymi piłkarzami, dziennikarzami sportowymi, sportowcami jako Ambasadorami Kampanii: Reprezentacja Polski w Piłce Nożnej na Euro 2012, Polska Reprezentacja Gwiazd (Aktorów) w piłce nożnej, 11 polskich klubów piłki nożnej oraz komentatora wydarzeń sportowych Euro 2012 i igrzysk olimpijskich Włodzimierza Szaranowicza – wszyscy wspierali Kampanię non-profit.
W Sejmie pod honorowym patronatem i z udziałem Pani Ewy Kopacz - Marszałek Sejmu, zorganizowaliśmy konferencję prasową wraz akcją informacyjno-edukacyjną w której uczestniczyły gwiazdy sportu, celebryci, posłowie. Marszałek Sejmu podpisała zobowiązanie wspierania badań raka prostaty i wystąpiła na podium z niebieską wstążką – symbolem profilaktyki raka prostaty.
Opracowaliśmy „Poradnik Pacjenta -Nowotwór Prostaty” oraz stronę www.prostatanalata.pl

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Media (prasa, tv, internet, radio). Współpracowaliśmy z redakcjami ogólnopolskimi i regionalnymi w celu przygotowania publikacji i konkursów tematycznych. W ramach współpracy przekazaliśmy materiały merytoryczne, zdjęcia oraz piłki konkursowe Adidas EURO 2012
(10 konkursów w prasie regionalnej). Nawiązaliśmy współpracę z medycznym serwisem portalu informacyjnego Onet.pl (13,4 mln użytkowników w miesiącu) – Medonet.pl . Przygotowaliśmy
w oparciu o umowę barterową serwis poświęcony tematyce raka prostaty i działaniom Kampanii „Prostata na lata”. Przekazaliśmy materiały merytoryczne, filmy (filmów z wypowiedziami Ambasadorów Kampanii) i zdjęcia przedstawicielom portalu. Serwis symbolicznie uruchomiliśmy
w Dniu Ojca – 23 czerwca 2012 roku, WOMM na Dzień Ojca – 23 czerwca „Czego nauczył Cię Tata”, fanpage na FB.

Efektywność

Kampania trwała 2 miesiące. W tym czasie zaangażowaliśmy 460 deputowanych w Sejmie - akcja z niebieską wstążką – symbolem profilaktyki raka prostaty. Dokonaliśmy podpisania deklaracji o dofinansowaniu badań nad rakiem prostaty. Pozyskaliśmy ponad 25 Ambasadorów Idei Kampanii – non profit, w tym Artura Boruca – Liga Mistrzów, Włodzimierza Szaranowicza – komentatora Mistrzostw Olimpijskich w Londynie, Iwonę Guzowską – Mistrzyni Świata w kick –boxingu, obecnie poseł.

Dotarcie kampanii - 20%:
Kampania była komentowana przez media ogólnopolskie w czasie rozgrywek Euro 2012 np. Panorama, Gazeta Wyborcza. W kontekście Mistrzostw Europy razem z inauguracją Euro 2012 ruszyło 10 konkursów na temat raka gruczołu krokowego w gazetach regionalnych, nagrodą były piłki Euro 2012 oraz koszulki i rękawice Artura Boruca (koszulka z Boruc 1). Komentarze i wizyty w prime time news oraz telewizjach śniadaniowych - liczba publikacji: 125 (2 TV, 15 Radio, 108 Internet);
REACH: over 15 mln readers/viewers,
AVE: 500 000 PLN (campaign budget 30 000 PLN)
Nawiązanie współpracy z Onet.pl (13,4 mln użytkowników w miesiącu) – Medonet.pl
FB + konkursy na FB
Informacja o ilości wydanych środków na kampanię - 20% - 30 000 PLN

Kampanijność

Kampania jest kontynuacją I edycji „PROSTATY NA LATA”

Opis inicjatora

Fundacja „Wygrajmy Zdrowie” powstała z inicjatywy pacjentów chorych
na nowotwory urologiczne oraz specjalistów onkologów i urologów z Centrum Onkologii
w Warszawie. Partner Fundacji -Sanofi.


KrajPolska
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia
NadawcaSanofi i Fundacja „Wygrajmy zdrowie”
WykonawcaProcontent Communication
Adresacimężczyźni, ojcowie i ich bliscy, media
Mediatelewizja, radio, Internet, prasa (kampania PR)
Data zgłoszenia08.03.2013
Dodatkowe materiały