Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2012



09.03.2013

Klub Pancernika Klika w Fotelikach

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem akcji jest zachęcanie dzieci w wieku 4-12 lat oraz ich rodziców do
stosowania fotelików oraz podwyższeń samochodowych i zapinania w nich
pasów podczas podróży samochodem, aby zwiększyć bezpieczeństwo
najmłodszych.

Grupa docelowa

Kampania skierowana była do dwóch grup docelowych: dzieci w wieku 4-12
lat oraz ich rodziców.

Strategia

Tylko 62% dzieci w Polsce przewożonych jest w samochodach prawidłowo (KRBRD 2011). RODZICOM, KTÓRZY PRZEWOŻĄ DZIECI W FOTELIKACH BRAKUJE WIEDZY NA TEMAT PRAWIDŁOWEGO MONTAŻU TYCH URZĄDZEŃ LUB NIE UMIEJĄ JEJ ZASTOSOWAĆ W PRAKTYCE. PRZEKONANIE DO STOSOWANIA ICH MOŻE SŁABNĄĆ WRAZ DORASTANIEM DZIECKA. WARTO WZMACNIAĆ MOTYWACJĘ RODZICÓW I STARSZYCH DZIECI (7-12 LAT) DO KONTYNUACJI UŻYWANIA FOTELIKÓW I ZAPINANIA PASÓW PODCZAS KAŻDEGO PRZEJAZDU.
Kampania objęła dwie grupy odbiorców – dzieci i rodziców.
INSIGHT-rodzice
Wiem o obowiązku przewożenia dzieci w wieku 4-12 lat zapiętych w fotelikach i stosuję się do niego
Moje dziecko jest już starsze(7-12 lat)–czasami nie zapinam go, kiedy się spieszę i mam krótki dystans do pokonania
Moje dziecko jeździ w foteliku–chyba zamontowałem go poprawnie, ale wolałbym się upewnić
Nie zawsze wiem jak poprawnie zamontować fotelik–chciałbym wiedzieć, gdzie szukać informacji
Reason to believe - rodzice: Twoje dziecko zawsze jest dla Ciebie najważniejsze. Przewoź je zawsze zapięte w odpowiednio zamontowanym foteliku.
INSIGHT-dzieci
Jeżdżę w foteliku bo wiem, że tak trzeba. Chciałbym jeździć zapięty w pasach, jak dorośli.
Wiem jednak, że muszę spełnić określone warunki. Rodzice zwracają uwagę czy jestem zapięty; zdarza im się jednak zapomnieć o tym, gdy się spieszą, lub mamy podjechać tylko kawałek. Chciałbym, żeby wszyscy moi koledzy jeździli zapięci w fotelikach.
RTB - dzieci
Fotelik jest fajny. Bądź VIPem w samochodzie, liderem bezpieczeństwa.

Opis przebiegu kampanii

Kampania medialna i outdoor trwała przez sierpień 2012. W okresie wakacyjnym rozdawane były przez policjantów przy okazji kontroli drogowych maskotki. Od września w 145 placówkach edukacyjnych w całej Polsce działają Kluby Pancernika, które realizują program edukacyjny na temat bezpieczeństwa. Przez cały rok kampania obecna jest w Internecie.
- spoty z pancernikiem Gustawem, który w tym roku pojawił się w filmie promocyjnym „Orędzie prezydenta”
- spot z piosenką opartą na melodii „Czterej pancerni i pies”.
- akcja promocyjna na stacjach benzynowych w 100 turystycznych miejscowościach i przy drogach dojazdowych do nich
- akcja patroli policyjnych kontrolujących prawidłowe przewożenie dzieci w fotelikach
- Wykonaliśmy kostium pancernika, a w rolę Gustawa wcielała się osoba przygotowana do animacji zabaw dla dzieci
- do kampanii przyłączyło się wiele twarzy polskiego show biznesu
- wizyta pancernika Gustawa w Sejmie RP
- realizacja programu edukacyjnego skierowanego do przedszkoli, szkół

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

•  30-sekundowy spot TV - w dwóch wersjach (orędzie prezydenta dla
rodziców i piosenka dla dzieci);
• 30-sekundowy spot radiowy;
• outdoor: nośniki reklamowe na stacjach benzynowych w 
miejscowościach wypoczynkowych lub na trasach do nich prowadzących
• strona www.klubpancernika.pl/ i bannery internetowe;
• profil na Facebooku oraz szereg narzędzi PR (informacje prasowe,
udział w eventach itd).

Efektywność

Prawie połowa respondentów (47,8%) stwierdziła, iż kampania nauczyła ich, że zapinanie dzieci w urządzenia zabezpieczające jest obowiązkowe. 39,1% powiedziało, że wiedziało już o tym obowiązku wcześniej. Ponad połowa ankietowanych (50,8%) w następstwie kampanii zaczęła bardziej zwracać uwagę na to czy dzieci są prawidłowo zabezpieczone podczas podróży samochodem.
Większość respondentów (71,3%) widziała lub słyszała w przeciągu ostatnich tygodni o kampanii, dotyczącej zapinania dzieci w urządzenia zabezpieczające. Tylko 26,1% kierowców nie potrafiło sobie jej przypomnieć. (54%) respondentów widziała spot telewizyjny wspomnianej kampanii społecznej. Reklamy na stacjach benzynowych zauważyło 33,9% ankietowanych.
środki 639 349,59 zł

Kampanijność

Kampania w 2012 r. była realizowana już po raz 5 i (miejmy nadzieję)
będzie kontynuowana w latach kolejnych.
Głównym bohaterem pozostanie znany i lubiany pancernik Gustaw. Znów będą
dwie linie kreacyjne - do dorosłych i dzieci. Prawdopodobnie zmieni się
temat przewodni.

Opis inicjatora

Instytut Transportu Samochodowego prowadzi badania naukowe oraz prace z zakresu transportu samochodowego, a także wypracowuje nowe rozwiązania w bezpieczeństwie ruchu drogowego i ochronie środowiska


KrajPolska
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego
NadawcaInstytut Transportu Samochodowego
WykonawcaFabryka Komunikacji Społecznej
AdresaciRodzice, dzieci
MediaTelewizja, radio, internet, eventy
Data zgłoszenia09.03.2013
Dodatkowe materiałyplik: klub_pancernika_piosenka_30s_rd_wer2_0_2db_2012_07_19.mp3