Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



11.02.2014

Konkurs edukacyjny BASF CHAIN REACTION (Reakcja Łańcuchowa)

KATEGORIA: Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm

Opis celu kampanii

Edukacja uczniów polskich szkół, podnoszenie wiedzy i wykorzystanie jej w praktyczny i kreatywny sposób. Integracja nauki z zabawą.

Grupa docelowa

Projekt skierowany był do dzieci i młodzieży w wieku 14 - 18 lat, uczęszczającej do szkół na poziomie gimnazjalnym i średnim.

Strategia

Problem:
Niski poziom zainteresowania chemią i fizyką wśród uczniów w wieku 14-18 lat.

Uzasadnienie wyboru grupy docelowej:
Młodzi ludzie charakteryzują się otwartością, ciekawością świata i gotowością do wprowadzania zmian. Efekty działań społecznych w tej grupie mogą przynieść długofalowe efekty i są inwestycją w przyszłość. Kampania oparta była na dwóch filarach: edukowaniu i motywowaniu do poszerzania swojej wiedzy.

Korzyści dla odbiorców (reason to believe):
Odbiorcy w kreatywny sposób mogli wykorzystać wiedzę, połączyć ją z zabawą. Uczniowie mogli wcielić się w młodych naukowców dzięki zastosowaniu wiedzy teoretycznej w empiryczny sposób. Podnoszenie wiedzy w nowatorski sposób.

Opis przebiegu kampanii

Kampania podzielona była na trzy etapy.
Pierwszym etapem było poinformowanie grupy docelowej o konkursie CHAIN REACTION (09.2013). Szkoły otrzymywały informacje o projekcie. W przypadku, gdy dana placówka edukacyjna wyrażała chęć udziału w konkursie otrzymywała materiały naukowe (Pudełko Pomocne), które pomagały w przygotowaniu reakcji łańcuchowej. Dystrybucja materiałów dydaktycznych odbywała się od października 2013 roku.
Kolejnym etapem było nadsyłanie zgłoszeń, zespoły przesyłały filmy konkursowe od 15 do 29 listopada 2013 roku. Zgłoszenie konkursowe w postaci filmów prezentowało ciąg zjawisk fizycznych i chemicznych. Efektem końcowym miała być kompletna reakcja chemiczna, wynikająca z poprzednich zjawisk.
Trzeci etap, to obrady jury. W skład, którego weszli m.in. przedstawiciele PTChem, CNK , UW, UWroc. Zakończeniem etapu trzeciego-finałowego, była Gala Finałowa, organizowana w CNK w Warszawie, w dniu 18 grudnia ubiegłego roku, podczas której przyznano nagrody zwycięskim drużynom.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Informacje o realizowanych działaniach były dystrybuowane do szkół, instytucji edukacyjnych i mediów od września 2013 roku. Na bieżąco zamieszczane były informacje na portalu społecznościowym Facebook oraz udostępniano materiały naukowe zespołom, które zgłosiły akces do konkursu.
Dodatkowym kanałem komunikacji był kanał w serwisie YouTube, na którym można było znaleźć materiały inspirujące przygotowanie zgłoszenia.
Dystrybucja materiałów prasowych do mediów informujących o akcji zaowocowała publikacjami w prasie i w serwisach internetowych, zarówno ogólnopolskich, jak i lokalnych. Pojawiły się również publikacje w lokalnych radiostacjach.

Efektywność

Po projekcie Organizatorzy zauważyli zmianę postawy uczniów biorących udział w projekcie. Po pierwsze wzrosło zainteresowanie przedmiotami ścisłymi, takimi jak chemia i fizyka. Uczniowie w aktywny sposób mogli wykorzystać wiedzę zdobytą podczas dotychczasowej edukacji. Młodzież szkolna mogła w ciekawy sposób połączyć naukę i zabawę, które są najlepszą formą poszerzania wiedzy. Członkowie zespołów wcielili się w rolę naukowców, których zadaniem jest przeprowadzenie eksperymentu naukowego.
Oddźwięk kampanii był bardzo szeroki, swoim zasięgiem obejmowała całą Polskę, a akces do konkursu zgłosiło 36 zespołów z całego kraju. Zarówno z dużych miast, jak i mniejszych ośrodków miejskich, a nawet wiejskich.
W mediach pojawiły się łącznie 63 publikacje (10 w prasie, 52 w internecie i 1 w radiu). O projekcie informowały media ogólnopolskie m.in. Polityka, ale także gazety i portale lokalne m.in. Nowa Trybuna Opolska, Kurier Poranny, Gazeta Współczesna.
Firma BASF Polska nie przeznaczyła żadnych środków na kampanię reklamową. Środki jakie zostały przeznaczone na kampanię to koszty organizacji Gali Finałowej, wynagrodzenie dla agencji PR koordynującej kampanię (będące tajemnicą handlową), a także koszty nagród dla zwycięzców i koszt materiałów dydaktycznych wysyłanych do szkół.

Kampanijność

Kampania jest ogólnoeuropejskim projektem edukacyjnym firmy BASF SE. Prowadzona była łącznie w 9 krajach Europy, w których firma ma swoje lokalne przedstawicielstwa. Do polskiej edycji projektu nadesłano 36 aplikacji konkursowych, jest to najwięcej ze wszystkich regionalnych edycji.

Opis inicjatora

BASF SE to największe przedsiębiorstwo chemiczne na świecie z siedzibą w Niemczech. Polskie przedstawicielstwo BASF otwarto w 1992 roku. Firma posiada 3 zakłady produkcyjne w Polsce.


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja
NadawcaClue PR
WykonawcaBASF Polska
AdresaciMłodzież szkolna, w wieku 14-18 lat.
MediaPrasa, Internet i radio
Data zgłoszenia11.02.2014
Dodatkowe materiałyplik: kampania_spolaczna_roku_konkurs_chain_reaction_firmy_basf.pdf
 bit.ly/1iVDVuy