Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



26.02.2014

Uszyj jasia

KATEGORIA: Akcje zaangażowane społecznie

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Pewnego dnia, pewna mama trafiła do szpitala ze swoim dzieckiem. Po kilku dniach pobytu, podczas zmiany pościeli zauważyła, że poduszka jej dziecka nie ma poszewki. Zapytała się, dlaczego? Odpowiedź była banalna- skończyły się. Mama długo nie myśląc powiedziała: "No to uszyję".
I tak to się zaczęło.
Akcja "Uszyj jasia" polega na szyciu barwnych poszewek na poduszki dla dzieci w różnych placówkach (szpitale, hospicja, domy dziecka) i kolorowaniu dziecięcych snów.
Link do bloga: http://www.uszyjjasia.blogspot.com/

Grupa docelowa

Każda osoba: rodzic, nastolatka, dziadkowie, fan rocka i miłośnik psów.

Strategia

Na początku sądziłam, że brak poszewki na poduszkę to przypadek, że w szpitalach nie może jej brakować i jest zawsze. Dlatego byłam bardzo zdziwiona faktem, że brakuje. W czasie trwania akcji kontaktowały się z nami nowe placówki z prośbą o pomoc (czyli uszycie i przekazanie kolorowych poszewek na poduszki o różnych rozmiarach). Pisali też do mnie rodzice, którzy doskonale znają problem braku czegoś tak, wydawałoby się podstawowego jak pościel... Wiedząc, że w danym szpitalu nie ma pościeli, od razu zabierali z domu swoją własną.

Grupa docelowa, to osoby, które chciałyby poświęcić chwilę i nauczyć się szyć. Uszycia jaśka jest bardzo proste, dlatego prowadzimy liczne warsztaty i spotkania, na których szyjemy i uczymy szycia.
Maszyny do szycia, materiały oraz akcesoria krawieckie zapewniają nam firmy, które dobrowolnie chcą nam pomóc np. IKEA, Slow Fashion Cafe, b-craft, Makeland, Strima, Craftoholic i wiele, wiele innych.

Łatwiej byłoby zrobić zbiórkę pieniędzy i kupić gotowe poszewki, ale... Zależało mi, by dzieci, które kładą główki na poszewkach wiedziały, że ktoś włożył w uszycie myśli, serce i pozytywną energię. Dzięki takim jasiom na oddziałach stało się bardziej kolorowo, przytulnie, wręcz domowo. Akcja ma pozytywny oddźwięk zarówno od strony rodzica chorego dziecka, pielęgniarek jak i dyrekcji placówek, które nie ukrywają, że mają mnóstwo wydatków i często pieniądze na nową pościel są odkładane "na później".

Opis przebiegu kampanii

Akcja została zapoczątkowana na moim blogu, który prowadzę www.ekoubranka.blogspot.com 2.1.2013 r. oraz na blogu http://www.ce-la-faccio.blogspot.com, bardzo szybko inne blogerki zaczęły linkować, pobierać baner oraz... szyć:).
W błyskawicznym tempie udało nam się obszyć jeden oddział, drugi, trzeci... Zgłaszały się kolejne placówki: hospicja, szpitale, domy dziecka itp., niemalże na każdym szyciowym blogu widziałam baner do akcji. Bez strategii, bez środków udało się zaangażować setki osób, zorganizować 30- ści spotkań na terenie całej Polski, przekonać do akcji największy sklep z akcesoriami i meblami do domu - IKEA (w akcji wzięła udział IKEA Katowice, w ciągu kilku najbliższych dni odbędzie się wielkie szycie w IKEA Janki oraz 8.03. w IKEA Targówek, planowane są również akcje w IKEA Gdańsk oraz IKEA Wrocław).
Wszystkie dzięki zaangażowaniu blogerek oraz nagłośnieniu medialnemu przez firmę KOBOLD PR z siedzibą w Katowicach.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Narzędzia komunikacji reklamowej i pr:
- banery na blogach
- fanpage (facebook: Uszyj jasia)
- notka prasowa wysyłana do mediów
- zaproszenia dla dziennikarzy
- znajomości blogerek i nie-blogerek.

Media:
- internet (blogi/ facebook)
- radio
- telewizja
- prasa

Uzasadnienie:
W tym samym czasie informacja o Uszyj jasia pojawiła się w mediach (radio, tv, prasa, internet).
Największy oddźwięk pojawił się po relacji ze spotkania szyciowego w IKEA Katowice wyemitowanej w Dzień dobry TVN. Ogromną rolę odgrywa tutaj również marketing szeptany i osób koordynujących akcję w niemalże każdym mieście w Polsce.

Efektywność

1. Zmieniamy polskie placówki, w których przebywają dzieci, czy to chore, czy czekające na nowych rodziców, czy na najgorsze... Staramy się, by w chwilach bólu miały coś co doda im sił i nadziei. Na początku miała to być poszewka dla mojego dziecka, ale po kilku miesiącach prowadzenia akcji, wiem, że ta poszewka to coś więcej... Wtulają się do niej dzieci przed snem, często płaczą do niej, chowają się... Niektóre, mają swoje ulubione, z którymi się nie rozstają. Na oddziałach zrobiło się bardziej domowo, co na pewno wpływa na szybszy powrót do zdrowia dzieci.
2. Plusem akcji jest to, że organizowane są spotkania, podczas których poznajemy nowe osoby, zawierane są nowe przyjaźnie, wspólnie się śmiejemy, opowiadamy o życiu a przy okazji robimy coś co umiemy i dzielimy się tym z innymi.
3. Od ponad roku informacje o akcji Uszyj jasia pojawiły się w ponad 150 publikacjach medialnych. Nakręcono reportaż o akcji "Reporter Polski" (http://vod.tvp.pl/audycje/publicystyka/r...), a także dwa razy mówiono o akcji w TVN (http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/uszyj-jasia,84949.html oraz http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/us...)
4. Ilość wydanych środków: 00,00.

Obszytych placówek około 30- ści
plus domy dziecka: 13
spotkania szyciowe około 30-stu
łączna liczba przekazanych poszewek: 3000
planowane najbliższe spotkania: IKEA Janki, IKEA Targówek oraz IKEA Gdańsk, gdzie
łącznie mamy za cel uszyć 1200 jaśków dla szpitali na oddziały dziecięce.

Kampanijność

Akcja będzie kontynuowana i zostanie przedłużona. Przewidziane formy: organizacja spotkań szyciowych, sponsorów, którzy podarują materiały, stała współpraca z mediami.

Opis inicjatora

Natalia Bielawska - mama 3-letniego Bruna. Edytorka z wykształcenia. Obecnie z manią tworzenia ekonomicznych ubranek dla dzieci. W wolnych chwilach czytam starodruki.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Pomoc społeczna, Wolontariat
NadawcaNatalia Bielawska - Uszyj jasia
WykonawcaBlogerki
AdresaciWszyscy, którzy chcą się nauczyć szyć i kolorować dziecięce sny
Media"Reporter Polski" (http://vod.tvp.pl/audycje/publicystyka/reporter-polski/wideo/13112013/12793667), a także dwa razy mówiono o akcji w TVN (http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/uszyj-jasia,84949.html oraz http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/uszyj-jasia-wyjatkowe-jaski,88847.html)
Data zgłoszenia26.02.2014