Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013

Kategoria konkursowa: Kampanie o tematyce zdrowotnej



26.02.2014

Seks w moim mieście

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Cel ogólny - ograniczenie liczby zakażeń HIV w grupie MSM – cel ten ma charakter długofalowy. Cel szczegółowy - zwiększenie świadomości MSM dotyczącej konsekwencji podejmowania ryzykownych zachowań seksualnych. Jego osiągnięcie będzie możliwe dzięki następującym zadaniom: zwiększonemu zaangażowaniu personelu klubów dla MSM w działania profilaktyczne, zwiększeniu skuteczności działających programów profilaktycznych skierowanych do MSM, zintensyfikowaniu działań w zakresie profilaktyki HIV/AIDS

Grupa docelowa

partyworkers – osoby prowadzące działania środowiskowe w klubach dla MSM, personel klubów kierujących swoją ofertę do MSM oraz mężczyźni utrzymujący stosunki seksualne z mężczyznami

Strategia

W ostatnich latach w Polsce obserwowana jest zwiększająca się liczba nowo wykrytych zakażeń HIV w grupie MSM. Wynika to m.in. z ograniczonej świadomości MSM dotyczącej konsekwencji podejmowania ryzykownych zachowań seksualnych - przedstawiciele tej grupy posiadają większą niż przeciętna wiedzę na temat HIV/AIDS, co nie przekłada się jednak na podejmowane przez nich zachowania seksualne. Przyczyną takiego stanu rzeczy jest niedostateczne zaangażowanie personelu klubów dla MSM w działania profilaktyczne, niedostateczna skuteczność działających programów profilaktycznych skierowanych do MSM, a także niedostateczna adekwatność działań w zakresie profilaktyki HIV/AIDS kierowanych do grupy MSM.
W Polsce brakuje działań i kampanii skierowanych do grupy MSM, profilowanych pod kątem sposobu jej funkcjonowania i charakteru podejmowanych ryzykownych zachowań, w tym uwzględniających specyfikę lokalną i geograficzną zakażeń HIV.
Jednym z ważnych źródeł informacji o HIV/AIDS jest personel klubów dla MSM, szczególnie barmani. Mogą oni odgrywać znaczącą rolę w edukacji MSM drogą tzw. „peer education” (pol. edukacji rówieśniczej).
Zakładane cele: zwiększenie zaangażowania personelu klubów dla MSM w działania profilaktyczne, zwiększenie skuteczności działających programów profilaktycznych skierowanych do MSM, zintensyfikowanie działań w zakresie profilaktyki HIV/AIDS, adekwatnych do potrzeb grupy MSM.

Opis przebiegu kampanii

Równolegle podjęte działania:
Strona www - zawierająca informacje o projekcie, informacje dotyczące bezpieczniejszego seksu oraz ograniczania ryzyka zakażenia HIV/STI, informacje o bezpieczniejszej zabawie w formie praktycznych porad od fikcyjnie zalogowanych użytkowników, quiz
Profil na Facebooku z codziennymi, intrygującymi materiałami
Bannery internetowe odsyłające do strony kampanii
Współpraca ze stronami www zajmującymi się tą tematyką lub adresowanymi do grup celowych kampanii
Wraz z kampanią w internecie podjęto działania typu "field" adresowane do grup celowych w miejscu ich przebywania.
Z powodu ingerencji grantodawcy w projekt i kampanię przybrała ona niespodziewany rozgłos i  podjęto działania mające na celu wykorzystanie tego zainteresowania przez zwiększenie obecności w mediach

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Strona www - zawierająca podstawowe definicje, informacje o projekcie, do której odsyłały wszelkie materiały jako do punktu wyjściowego; strona z fikcyjnymi ale wiarygodnymi dla grupy docelowej profilami, quizem
Profil na Facebooku stale aktualizowany - dla grup celowych ważne narzędzie komunikacji i informacji
Reklama w czasopiśmie Replika - jedyne medium drukowane dla grupy celowej
Materiały drukowane dla działań podejmowanych w miejscach, w których przebywają grupy docelowe:
Wykrojniki, karty – zdrapki, służące nawiązaniu kontaktu, koszulki, znaczki, ulotki, plakaty - intrygujące, o ciekawej formie plastycznej, przyciągającej uwagę
Konferencja prasowa dla mediów rozpoczynająca start kampanii

Efektywność

Łącznie odbiorcami kampanii będzie 12960 osób – za podstawę oszacowania liczby jej odbiorców przyjęto liczbę osób, które otrzymają informacje lub materiały w ramach kampanii podczas kontaktów w klubach. W liczbie tej nie uwzględniono osób odwiedzających stronę internetową, korzystających z poradnictwa w poradni internetowej czy otrzymujących informację o kampanii za pomocą plakatów, ulotek, reklamy i artykułu sponsorowanego w czasopiśmie Replika - oszacowanie ich liczby w wiarygodny sposób jest bardzo utrudnione, a ponadto z dużym prawdopodobieństwem skorzystają one także z kampanii podczas prowadzonych działań klubowych.
Liczba publikacji medialnych: około 41, w tym artykuł na wejściowej stronie gazeta.pl 19.11.2013
Koszty kampanii wraz z materiałami drukowanymi - ok. 10.500

Kampanijność

Kampania jest nowym pomysłem i wydarzeniem, była realizowana w dniach 1.10-15.12.2013; strona www będzie funkcjonować dalej

Opis inicjatora

Lambda Warszawa od 1997 r. adresuje swoje działania do osób LGBT. Profilaktyka HIV/AIDS, poradnictwo prawne, psychologiczne i socjalne, programy edukacyjne i antydyskryminacyjne.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Założono, iż kampania będzie realizowana pod roboczym tytułem „Safer in the city”, nawiązującym do kultowego w społeczności LGBT serialu produkcji amerykańskiej „Sex In the city”. Kampania będzie miała charakter behawioralny, jej przekaz odnosił się będzie do przyjemności związanej z seksem i zabawą, nie będzie oceniał, akcentując jednocześnie zagrożenia związane z podejmowaniem zachowań seksualnych, używaniem alkoholu i narkotyków i ich konsekwencjami oraz podkreślając zdrowie jako wartość


KrajPolska
Problemy społeczneProfilaktyka – zdrowie i uzależnienia
NadawcaLambda Warszawa
WykonawcaStowarzyszenie Lambda Warszawa, Fundacja Czyste Dźwięki, Centrum Profilaktyki i Edukacji Społecznej Parasol, Dolnośląskie Stowarzyszenie Psychoprofilaktyczne Return, Społeczny Komitet ds. AIDS, Stowarzyszenie Spadochron, Stowarzyszenie Program Stacja, Stowarzyszenie Tęczówka
Adresacipartyworkers w klubach dla MSM, personel klubów kierujących swoją ofertę do MSM oraz mężczyźni utrzymujący stosunki seksualne z mężczyznami (MSM)
Mediainternet, prasa, media społecznościowe
Data zgłoszenia26.02.2014
Dodatkowe materiałyplik: seks_w_moim_miescie.pdf