Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



27.02.2014

OTWÓRZ GŁOWĘ NA POMOC

KATEGORIA: Kampanie lokalne

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje - wg szacunków ponad 20% ludności cierpi z powodu zaburzeń psychicznych. Co czwarty Polak ma lub będzie miał problemy tej natury. Choć 40% naszych rodaków odczuwa potrzebę pomocy psychologicznej i psychiatrycznej, fakt ten nie przekłada się na ilość osób, które zgłaszają się do placówek leczniczych. Niestety poziom wiedzy na temat zdrowia psychicznego wciąż jest wyjątkowo niski. Głównym celem była zmiana świadomości Małopolan na temat zdrowia psychicznego.

Grupa docelowa

- Osoby w grupie ryzyka zachorowań na zaburzenia i choroby psychiczne
- Środowiska opiniotwórcze i kulturotwórcze
- Osoby (oraz ich rodziny), których problem zależności dotyczy, opiekunowie

Strategia

Kampania społeczna pt. OTWÓRZ GŁOWĘ NA POMOC- jej głównym założeniem była zmiana świadomości Małopolan na temat zdrowia psychicznego oraz przeciwdziałanie stygmatyzacji osób cierpiących na zaburzenia i choroby psychiczne (m.in. na depresję, nerwicę, anoreksję i zaburzenia psychotyczne, w tym schizofrenię). Nie są to jednak problemy, które dotykają jedynie nielicznych. Co czwarty mieszkaniec Małopolski ma, lub będzie miał, problemy w tej sferze.
Choroba to nie powód do wstydu i lęku. Wczesna diagnoza i konsekwentne leczenie dają większe szanse na powrót do zdrowia, który w tej dziedzinie medycyny zdarza się bardzo często. Przyznanie się do kryzysu psychicznego i przeciwdziałanie jego skutkom wcale nie oznacza wykluczenia z życia społecznego i zawodowego.
Korzyści jakie miała przynieść kampania to oswoić mieszkańców regionu z problemami zaburzeń psychicznych, podkreślając, że zjawisko jest powszechne – może dotyczyć każdego z nas i statystycznie dotyka osoby z najbliższego otoczenia, aktywne zawodowo, powierzchownie nie wyróżniające się niczym w zachowaniu na co dzień. Pokazując w egzekucjach kreatywnych taką „normalną” osobę najważniejsze jest budowanie przekonania, że to choroba jak każda inna - nie należy jej się wstydzić i trzeba zapobiegać wykluczeniu społecznemu osób dotkniętych zaburzeniami psychicznymi. Komunikat jest więc klarowny i nienachlany – nauczmy się rozmawiać o problemach psychicznych, korzystajmy też z pomocy specjalistów, co puentuje hasło kampanii.

Opis przebiegu kampanii

Kampania została przeprowadzona na przełomie listopada i grudnia 2013 roku, z nasileniem na pierwszą połowę grudnia.
Pierwszym krokiem było uruchomienie strony internetowej www.otworzglowe.pl, gdzie dowiedzieć się można więcej na temat akcji, przeczytać przydatne porady, jak skutecznie radzić sobie ze stresem oraz odnaleźć adresy placówek udzielających wsparcia w przypadku kryzysu psychicznego.
Kolejnym krokiem było rozwieszenie plakatów na przystankach MPK oraz emisja 20-sekundowego filmu reklamowego w kinach i w środkach komunikacji w całym regionie. Kampanię uzupełniały: spoty radiowe oraz artykuły prasowe poświęcone zagadnieniu zdrowia psychicznego, które ukazały się w małopolskich dziennikach.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Przed przystąpieniem do wyboru mediów dokonaliśmy na podstawie badań TGI analizy grupy docelowej oraz sposobu, w jaki grupa docelowa korzysta ze znanych mediów. Wiek potencjalnego odbiorcy, najbardziej narażonego na zaburzenia psychiczne, został określony na poziomie 22-55 lat.
Na podstawie badań oraz celu kampanii zarekomendowane zostało użycie nośników na przystankach autobusowych oraz w pojazdach komunikacji miejskiej, co dało nam duży zasięg i duże dotarcie do szerokiej grupy mieszkańców Małopolski , nie tylko na terenie Krakowa.
Radio okazało się być bardzo dobrym medium w grupie docelowej na terenie województwa małopolskiego. Ponad 75% mieszkańców Małopolski słucha go co najmniej przez 1 godzinę, dzięki czemu mogliśmy dotrzeć do maksymalnego grona odbiorców.
Kampania miała mieć charakter informacyjny, w związku z tym zdecydowaliśmy się również na użycie prasy codziennej.
Kino dało możliwość dotarcia do młodszej grupy mieszkańców Małopolski.

Efektywność

Kilka publikacji w branżowych tytułach marketingowych. Zainteresowanie prasy lokalnej. Wywiad Organizatora w radiu regionalnym. Aktywność na stronie internetowej www.otworzglowe.pl, od momentu uruchomienia na poziomie 3600 wejść.

Radio Kraków: audycja Przed Hejnałem: http://goo.gl/LL7Mr1
Program Polskiego Radia: http://goo.gl/dE1w33

Strona internetowa kampanii stanowi kompendium wiedzy o zaburzeniach psychicznych oraz dostarcza informacji na temat sposobów radzenia sobie ze stresem. Można również znaleźć tam adresy placówek leczniczych oraz poradni zdrowia psychicznego.
Budżet 150 tys. zł brutto

Kampanijność

Kampania zainicjowała uświadamianie problemów zdrowia psychicznego mieszkańcom Małopolski. Nie są jeszcze znane plany dot. ewentualnej kontynuacji działań.

Opis inicjatora

Celem działania ROPS w Krakowie jest realizacja zadań samorządu woj. małopolskiego w zakresie polityki społecznej, a w szczególności rozwijanie aktywnych form integracji społecznej w Małopolsce.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Osoby, które mają problemy psychiczne zamykają się na pomoc. Ich bezradność powodowaną chorobą można przyrównać do spętania. Metaforą ma zwrócić uwagę na problem i zaproponować wizytę u specjalisty.
W kreacji wykorzystano krawat u aktywnego zawodowo mężczyzny, który rozrasta się, stając się lepkim oplatającym jego sylwetkę sznurem. Mężczyzna jest bezsilny wobec krępującego go splotu/problemu. Scena jest wymowna i jednocześnie abstrakcyjna, oddaje stan umysłu osób z problemami natury psychicznej.


KrajPolska
Problemy społecznePromocja zdrowia, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaRegionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Krakowie
WykonawcaAgencja Reklamowa DSK Sp. z o.o.
AdresaciMałopolanie 22-55
MediaInternet/Prasa/Kina/Outdoor/Radio
Data zgłoszenia27.02.2014
Dodatkowe materiały

Osaczony from Agencja DSK on Vimeo.

 Radio Kraków: audycja Przed Hejnałem: http://goo.gl/LL7Mr1
 Program Polskiego Radia: http://goo.gl/dE1w33
 Program Polskiego Radia: http://goo.gl/dE1w33