Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013

Kategoria konkursowa: Kampanie o tematyce zdrowotnej



27.02.2014

Po prostu Położna

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem kampanii jest uświadomienie kobiet, że od 21. tygodnia ciąży raz w tygodniu, a od 32. tygodnia ciąży dwa razy w tygodniu mogą korzystać z bezpłatnych spotkań edukacyjnych z położną, podczas których zapewni im ona m.in. emocjonalne wsparcie, przygotuje do porodu, pomoże w opracowaniu planu opieki okołoporodowej oraz rozwieje wątpliwości związane z porodem. O takiej możliwości wie zaledwie 3,5% kobiet. Drugi cel to zapoznanie kobiet z wachlarzem kompetencji i praw, jakie posiada położna.

Grupa docelowa

Kampania adresowana jest przede wszystkim do kobiet planujących ciążę oraz będących w ciąży, głównie do kobiet w wieku 20-40 lat

Strategia

Polskie kobiety spodziewające się dziecka regularnie odwiedzają lekarza, pilnują terminów badań i dbają o nienarodzone życie, jednak z powodu wielu niepewności i lęku przed porodem nie zawsze mogą w pełni cieszyć się z tego wyjątkowego czasu, jakim jest ciąża. O te aspekty emocjonalne, przygotowanie do zmiany jaką jest rodzicielstwo oraz przygotowanie do porodu troszczy się położna, która może podzielić się swoją ekspercką wiedzą i udzielić przyszłej mamie profesjonalnego wsparcia. Aby było to jednak możliwe – obie Panie – położna i przyszła mama – powinny spotkać się dużo wcześniej niż na porodówce.
Kampania „Po prostu położna” realizowana pod hasłem "Nie musisz rodzić, aby poznać swoją położną" chce zachęcić kobiety do udziału w spotkaniach edukacyjnych z położną, które bezpłatnie przysługują każdej Polce od 21. tygodnia ciąży. Zgodnie z prawem każda przyszła mama do 20. tygodnia ciąży powinna być o tym poinformowana przez lekarza prowadzącego ciążę. Wielu z nich jednak tego nie robi. Tym samym chcemy uświadomić kobiety jakie mają prawa, a także zapoznać je z obowiązującym standardem opieki okołoporodowej, który powinna znać każda przyszła mama.
W tym celu w 9. miastach Polski organizowane są warsztaty dla kobiet z udziałem Agnieszki Maciąg i jej położnej - Ewy Janiuk - eksperta kampanii. Na stronie www.poprostupolozna.pl stworzyliśmy też "bazę położnych", aby ułatwić kobietom kontakt z położnymi, które są otwarte na współpracę.

Opis przebiegu kampanii

8 maja 2013 roku, w Dniu Położnej, Agnieszka Maciąg (ambasadorka kampanii), Ewa Janiuk (ekspert kampanii) i Magdalena Wołąsewicz (pomysłodawca, Fundacja Siostra Ania) wzięły udział w programie Dzień Dobry TVN, informując o akcji. Oficjalna strona kampanii oraz akcja promocyjna ruszyła w październiku. W listopadzie zostały zorganizowane pierwsze warsztaty edukacyjne w Opolu, następnie w Warszawie (7 grudnia) i Wrocławiu (14 grudnia). Zgromadziły one łącznie blisko 600 kobiet. W grudniu w Dzień Dobry TVN został wyemitowany reportaż na temat kampanii Po prostu Położna, w tym samym czasie trwały akcje promocyjne w internecie oraz mediach lokalnych. Do akcji przyłączyło się blisko 700 placówek medycznych, które pomogły w rozdystrybuowaniu plakatów i materiałów informacyjnych.
Stałym elementem kampanii jest organizowanie bezpłatnych warsztatów dla kobiet w 9. miastach: Opole, Wrocław, Warszawa, Katowice, Kraków, Bydgoszcz, Łódź, Gdańsk, Poznań. Kampania trwa do maja 2014 roku.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Kampania głównie korzysta z siły internetu oraz mediów społecznościowych (Facebook, Instagram). Na jej potrzeby został stworzony spot radiowy (emitowany w lokalnych rozgłośniach), spot video oraz strona www.poprostupolozna.pl. Do placówek medycznych na terenie całego kraju zostały rozesłane plakaty i ulotki. Plakaty informujące o akcji pojawiły się również na powierzchniach outodorowych. Informacje o kampanii pojawiły się zarówno w mediach ogólnopolskich (Onet, Dzień Dobry TVN, Czwórka Polskie Radio, Radio Plus, Gazeta.pl, Wprost, Wirtualnemedia.pl), jak i lokalnych, szczególnie tych, w których są organizowane warsztaty (TVP Opole, TVP Bydgoszcz, Nowa Trybuna Opolska, Radio Opole, Radio Katowice, Moje Katowice itd.). Informacja o akcji pojawiła się również na portalach o tematyce rodzicielskiej i zdrowotnej (Dzieci.pl, mamywsieci.pl., zapytajpolozna.pl, Dobra Mama, Rynek Zdrowia). W akcję włączyli się również blogerzy (polozna.blog.pl, blogimam.pl).

Efektywność

Do tej pory bezpośrednio z akcją zetknęło się ok. 980 kobiet i ich partnerów, w wyniku spotkań organizowanych w Opolu, Warszawie, Bydgoszczy, Wrocławiu i Katowicach. Przed nami jeszcze warsztaty w Poznaniu, Łodzi, Gdańsku Krakowie i ponownie w Warszawie, a każde z nich zgromadzi ok 200 osób. Ponadto w internecie pojawiło się łącznie ponad 60 publikacji na temat kampanii http://poprostupolozna.pl/napisali-o-nas.html. Do stworzonej na potrzeby kampanii "bazy położnych" zgłosiło się dotychczas ponad 130 położnych z całego kraju. Fanpage kampanii do tej pory zgromadził ponad 4120 osób. Zarówno strona www.poprostupolozna.pl, jak i fanpage kampanii będą funkcjonować nadal po zakończeniu kampanii w maju 2014 roku. Koszt kampanii to 250 000 zł.

Kampanijność

Ważne jest dla nas, aby informacja o prawach kobiet dotarła do jak największej liczby osób. Strona i FB będą nadal funkcjonować dostarczając informacji związanych z prawami kobiet w ciąży i jakością opieki okołoporodowej. Nie wykluczamy II edycji kampanii, by zorganizować warsztaty w innych miastach

Opis inicjatora

Inicjatorem kampanii jest Fundacja Siostra Ania, portal www.siostraania.pl oraz NZOZ Zdrowa Rodzina z Opola. Wspólnym mianownikiem tych trzech organizacji jest macierzyństwo i chęć wspierania kobiet.


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja, Pomoc społeczna, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia, Promocja zdrowia, Społeczna odpowiedzialność biznesu
NadawcaFundacja Siostra Ania
WykonawcaFundacja Siostra Ania, portal www.siostraania.pl, NZOZ Zdrowa Rodzina
AdresaciKobiety w ciąży, kobiety planujące dziecko
Mediasocial media, internet, radio, ulotki, plakaty
Data zgłoszenia27.02.2014
Dodatkowe materiałyplik: po_prostu_polozna.mp3