Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013

Kategoria konkursowa: Kampanie lokalne



28.02.2014

Spartanie Dzieciom – Biegniemy dla Stasia

KATEGORIA: Kampanie lokalne

POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem kampanii było dotarcie do środowiska biegowego i zarażenie go szlachetną ideą biegania i pomagania potrzebującym. Równocześnie wszystkie zaplanowane działania miały doprowadzić do obudzenia większej świadomości społeczeństwa i zwrócenia uwagi na problem niepełnosprawnych dzieci i ich rodzin.

Beneficjentem kampanii stał się 2-letni Staś, który urodził się z wrodzonym zniekształceniem kończyn dolnych. Chłopiec, aby móc normalnie funkcjonować potrzebował kosztownych protez i rehabilitacji.

Grupa docelowa

Kampania skierowana była do szerokiej grupy odbiorców m.in. do: środowiska biegowego, społeczności lokalnej, potencjalnych sponsorów i darczyńców, organizatorów zawodów biegowych oraz celebrytów.

Strategia

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego nawet co dziesiąty Polak jest inwalidą. Polska wciąż jest na początku drogi, jeśli chodzi o regulacje kwestii dotyczących niepełnosprawności. W naszym kraju do tej pory nie powstał żaden plan wczesnej interwencji. Nie ma programu, który objąłby kompleksową opieką zarówno dziecko jak i najbliższą rodzinę. Oczywiste jest, że im wcześniej rozpocznie się rehabilitację niepełnosprawnego dziecka, tym większa jest szansa na spektakularne efekty. Ale, gdy rodzice zostają z problemem sami, nadzieja umiera! O walce z niepełnosprawnością swoich dzieci wiedzą najlepiej Spartanie Dzieciom. Wśród nich są ojcowie zmagający się na co dzień z brakiem wsparcia, nietolerancją i bezradnością. Spartanie postanowili zwrócić rodzinom niepełnosprawnych dzieci to, co im się należy – nadzieję na lepsze jutro.

Dlatego Spartanie podjęli wyzwanie pokonania morderczego dystansu maratońskiego, 42 195 metrów, w zwartym szeregu i w pełnym spartańskim rynsztunku, z włóczniami i tarczami w rękach oraz hełmami na głowach. Wszystko po to, by zwrócić uwagę na problem Stasia i jego rodziny, a tym samym obudzić wrażliwość tysięcy biegaczy, kibiców oraz mediów, a nawet znanych i szanowanych ze świata show-businessu.

Za zawody biegowe wybrano Cracovia Maraton. Działalność Spartan rządzi się jedną zasadą. Ich cel ma zawsze wymiar lokalny. Z racji tego, że Staś operowany był w Krakowie i tam spędził praktycznie całe swoje życie, pasował idealnie do przyjętej koncepcji.

Opis przebiegu kampanii

Na potrzeby promocji kampanii zorganizowano sesję zdjęciową z udziałem Spartan i Stasia oraz wyprodukowano spoty promujące całe przedsięwzięcie.

Jednym z głównych elementów kampanii były działania viralowe. Zaangażowano w nie m.in.: prof. Jerzego Bralczyka, który wyjaśnił przed kamerą zasadę odmiany słowa „Spartanin” oraz Tomasza Karolaka, który opublikował zdjęcie Spartan na swoim fanpage’u. W ramach kampanii powstał również Odział Honorowych Spartan, do którego dołączyła Iwona Guzowska. Grono entuzjastów szybko zaczęło się powiększać. Grzegorz Markiewicz zaangażował w promocję „Szkło Kontaktowe”, a Anna Maja Jopek przekazała prawa autorskie do swojego utworu „Tylko tak mogło być”.

Działania te rozbudziły zainteresowanie lokalnej społeczności. Charytatywny bieg Spartan był bez wątpienia najbardziej wyczekiwaną atrakcją podczas całych zawodów w Krakowie. W wolontariat zaangażowali się m.in. uczniowie i nauczyciele z krakowskich szkół oraz ratownicy WOPR.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W kampanii położono nacisk na intensywne działania PR. Rozsądne dawkowanie newsów spowodowało, że informacje o inicjatywie Spartan pojawiały się systematycznie, praktycznie codziennie, już dwa tygodnie przed biegiem. Dzięki dobrej taktyce Spartanie potrafili odbyć dziennie do 5 spotkań z przedstawicielami mediów!

W ramach kampanii realizowano również szereg działań w internecie m.in.: prowadzono fanpage’a Spartan i kanał na Youtubie, na którym zamieszczono spoty promocyjne i filmy viralowe oraz udzielano się na forach biegowych.

Do promocji wykorzystano także możliwości jakie zaoferowali organizatorzy Cracovia Maraton. Spartanie wzięli udział w konferencji prasowej biegu, a 2-minutowy spot pt. „Biegniemy dla Stasia” stał się głównym materiałem wyświetlanym na telebimach podczas zawodów.

Aby zdobyć środki na organizację akcji, cel zbiórki i rozgłos prowadzono wiele działań skierowanych do potencjalnych sponsorów oraz celebrytów i Liderów Opinii.

Efektywność

Informacje na temat kampanii pojawiły się w największych mediach w Polsce, w tym:
• TV: TVN (główne wydanie niedzielnych Faktów, oglądane przez średnio 2,855 mln widzów!), TVN24 Poranek, TVN24 „Szkło kontaktowe” x 4, TVP Kraków, etc.
• Radio: RMF FM, Polskie Radio 4, Polskie Radio Kraków, Radio Kraków, Radio Eska, etc.
• Prasa: Metro (Spartanie i Staś pojawili się na okładce dziennika, nakład prawie 300 tys. egzemplarzy!), Gazeta Wyborcza x 5, Nasze Miasto – Kraków (Spartanie pojawili się na okładce, wewnątrz numeru znalazł się również obszerny artykuł o akcji, nakład ok. 40 tys. egzemplarzy, które trafiły stricte do społeczności lokalnej), Gazeta Krakowska x 2, Dziennik Polski (całostronicowy materiał), etc.
• Internet: sport.pl x 8, maratonczyk.pl, maratonypolskie.pl, etc.
Ekwiwalent reklamowy kampanii przekroczył 500 000 zł!

Dodatkowo:
• Zbiórka pieniędzy dla Stasia zakończyła się pełnym sukcesem
• Kampanię wsparło 6 znanych osób
• Pozyskano 6 sponsorów, którzy sfinalizowali m.in.: działania pr-owe, sesję zdjęciową, produkcję spotów, plakatów, ulotek, przejazd Spartan do Krakowa, etc. Spartanie Dzieciom nie ponieśli z tytułu prowadzonych działań w ramach kampanii ani złotówki!
• Zwiększyło się zainteresowanie wokół Spartan. W szeregach Spartan pojawili się również obcokrajowcy, m.in. Szkot, Fin, Amerykanin
• Liczba fanów na Facebooku wzrosłą o ok. 800 osób! Nie prowadzono żadnej kampanii reklamowej promującej Spartan

Kampanijność

Spartanie Dzieciom powstali w 2011 roku. Jednak dopiero ubiegłoroczna kampania spowodowała, że stali się symbolem charytatywnego biegania w Polsce, a zawody z ich udziałem nabrały zupełnie innego wymiaru. Spartanie w dalszym ciągu będą pomagać niepełnosprawnym dzieciom biorąc udział w biegach.

Opis inicjatora

Spartanie Dzieciom to grupa biegaczy, która poprzez udział w długodystansowych biegach ulicznych, niesie pomoc niepełnosprawnym dzieciom.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Pomoc społeczna, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaSpartanie Dzieciom
WykonawcaPartner of Promotion
AdresaciSpołeczność lokalna (Kraków), media, sponsorzy i darczyńcy, biegacze i kibice, celebryci i Liderzy Opinii
Mediaprasa, tv, radio, internet, w tym głównie social media
Data zgłoszenia28.02.2014
Dodatkowe materiałyplik: spartanie_dzieciom_biegniemy_dla_stasia.pptx