Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013

Kategoria konkursowa: Kampanie lokalne



28.02.2014

Głos Seniora

KATEGORIA: Kampanie lokalne

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Cel:
-wspieranie funkcjonowania osób starszych w społeczeństwie oraz przeciwdziałanie ich społecznemu wykluczeniu, budowanie pozytywnego wizerunku osób starszych jako pełnoprawnych obywateli w życiu społeczno-politycznym
-poprawa warunków do podejmowania aktywności obywatelskiej i aktywnego włączania się seniorów w życie społeczno-publiczne poprzez kształtowanie wśród nich postawy aktywnego obywatela, zaangażowanego w działania na rzecz środowiska lokalnego

Grupa docelowa

Seniorzy 60+

-I etap-6 woj.: małopolskie, podkarpackie, lubelskie, świętokrzyskie, opolskie i łódzkie
-II etap-6 woj.: zachodniopomorskie, pomorskie, lubuskie, podlaskie, warmińsko-mazurskie

Strategia

1
W Polsce osoby 60+ należą do grupy najmniej aktywnej na polu społecznym, a ich liczba stale rośnie. W 1988 r. osoby powyżej 65r. życia stanowiły 9,8% populacji, w 2011r. już 13,6%, co oznacza przyrost o ponad 1,5 mln osób (40,5%).Seniorzy spotykają się z przejawami dyskryminacji ze względu na wiek. „Głos seniora” wychodzi naprzeciw seniorom, aktywizując ich i stwarzając platformę spotkań, wymiany opinii, informacji na tematy istotne dla tej grupy oraz organizacji i instytucji działających na rzecz osób starszych.
2
Za pośrednictwem magazynu, portalu internetowego i cyklu szkoleń dla seniorów z zakresu edukacji medialnej, organizatorzy chcą kształtować wśród seniorów postawę aktywnego obywatela oraz budować pozytywny wizerunek osób starszych, jako pełnoprawnych obywateli w życiu społ-gospodarczym.
Czasopismo i portal internetowy pełnią rolę informatora, poradnika i platformy wymiany doświadczeń pomiędzy UTW, klubami seniora i innymi organizacjami. Głos Seniora stał się spoiwem, łączącym szeroki krąg instytucji, których celem jest aktywizacja i wspieranie seniorów.
Projekt zakłada też promocję organizacji oraz miejsc przyjaznych seniorom, działających na terenie całej Polski,szkolenia dla seniorów,inicjowanie wspólnych działań, konkursów, a także integrację organizacji seniorskich z całego kraju.
W ramach projektu powołano również Radę Ekspercką, której członkowie dają nieocenione wsparcie merytoryczne w różnych dziedzinach życia szczególnie istotnych z pkt widzenia seniorów

Opis przebiegu kampanii

I etap–I-VI 2013 r.
-Opracowanie materiałów promocyjnych i narzędzi kampanii
-portal – www.glosseniora.pl
-roll-up
-bannery, reklamy prasowe
-Pozyskanie ekspertów do Rady Ekspertów Głosu Seniora: Wiesława Borczyk- prezes Ogólnopolskiej Federacji Stowarzyszeń UTW, Beata Bojda – makijażysta, pedagog, Monika Ciesiełkiewicz – modystka, Krystyna Lewkowicz- prezes UTW SGH, Dariusz Pietrowski – prezes Zarządu Stowarzyszenia Centrum Wolontariatu i Ewelina Zelek – Aplikant adwokacki.
-Wydanie 4 numerów magazynu Głos Seniora
-Szkolenia z zakresu edukacji medialnej - 6 województw
-Andrzej Skrzyński- redaktor Głosu Seniora, został powołany do Rady ds. Polityki Senioralnej
Działającej przy Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej

II etap–VII-XII 2013 r.
-Szkolenia z zakresu edukacji medialnej- 5 województw
-Wydanie 3 numerów magazynu Głos Seniora
-Wydanie Małopolskiego Głosu Seniora
-Wydanie Małopolskiej Karty Seniora
-Organizacja Dnia Seniora w Krakowie
-Konkursy dla seniorów

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Media:
-Ogólnopolski magazyn „Głos Seniora” oraz portal internetowy www.glosseniora.pl - oba kanały pełnią rolę informatora, poradnika i platformy wymiany doświadczeń pomiędzy uniwersytetami trzeciego wieku, klubami seniora i innymi organizacjami zajmującymi się tą grupą wiekową
-Facebook- www.facebook.com/GlosSeniora

Promocja projektu „Głos Seniora” obejmowała:
-biuro prasowe, udzielanie komentarzy w zakresie tematyki senioralnej w mediach
-Aktywne działania na profilu Głosu Seniora na portalu społecznościowym Facebook
-Publikacja informacji na portalu magazynu Głos Seniora
-Udział redakcji Głosu Seniora w wydarzeniach dedykowanych Seniorom
-Obejmowanie Patronatem Medialnym większości wydarzeń, projektów i kampanii pro-senioralnych w całej Polsce
-Szkolenia z zakresu edukacji medialnej
-Konkursy dla Seniorów- “Stylowy Senior”, “Zielono mi”, “Moje wspomnienie z uzdrowiska”
-Organizacja Ogólnopolskiego Dnia Seniora w Krakowie- 14.11.2013

Efektywność

1
Badania ewaluacyjne dotyczące szkoleń z zakresu edukacji medialnej pokazały ich przydatność. 100% seniorów oceniło że, poszerzyło ono dotychczasową wiedzę w zakresie komunikacji medialnej. 98,3% respondentów uznało iż, umiejętności nabyte w jego trakcie będą przydatne w ich działalności obywatelskiej.
Głos Seniora zmotywował seniorów do różnych rodzajów aktywności-m.in. piszą artykuły, poezję, współtworząc z nami magazyn i portal. Chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, są otwarci.
2
-Kampania o zasięgu ogólnopolskim
-Nakład magazynu „Głos Seniora”- 4 nro nakładzie 15 tys. egz. oraz 2 nro nakładzie 30 tys. egz., co daje nakład 120 tys. egz. magazynu dystrybuowanego w całej Polsce na UTW, w klubach seniora, itp.
-Małopolski Głos Seniora, o nakładzie 5 tys. egzemplarzy;
-W Dniu Seniora zorganizowanym w Krakowie udział wzięło ponad 500 seniorów;
-w mediach lokalnych i ogólnopolskich ukazało się ponad 150 relacji;
-portal odnotował 109 740 odsłon;
-Fanpage Głosu Seniora na profilu Facebook ma 950 fanów;
-w szkoleniach z zakresu edukacji medialnej udział wzięło 165 seniorów
3
Ilość publikacji medialnych- ponad 150 relacji w mediach lokalnych oraz ogólnopolskich, m.in. Dziennik Polski, Radio Kraków, Cafe Senior, Nasze Miasto Kraków, Tygodnik Podhalański, Małopolskie.tv, Senior.pl itd.
4
Kwota przeznaczona na kampanię to 359 300 zł z tytułu dofinansowania w ramach programu ASOS – Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej raz wkład własny (finansowy i niefinansowy) MANKO.

Kampanijność

Jest to nowa kampania z 2012 r. Będzie kontynuowana w kolejnych latach przez wydawanie Głosu Seniora, prowadzenie portalu internetowego i szkoleń. Chcemy także zrealizować dużą kampanię medialną, zmieniającą wizerunek seniora. Współpracujemy w tym zakresie z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej

Opis inicjatora

Nam nie jest wszystko jedno. Od 15 lat zmieniamy świat na lepszy. MANKO to organizator kampanii społecznych i wydawca mediów. Więcej na www.stowarzyszeniemanko.pl

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Magazyn Głos Seniora jest tworzony dla seniorów i przez seniorów. Odpowiada na ich realne potrzeby, jest forum wymiany doświadczeń i pozyskiwania informacji. Wszelkie kwestie rozpatrywane są z perspektywy seniorów, pod uwagę brany jest przede wszystkim ich punkt widzenia. Magazyn jest dostosowany do potrzeb osób starszych m.in. poprzez odpowiedni rozmiar czcionki oraz format.
Portal internetowy został stworzony tak, by ułatwić seniorom poruszanie się po nim w możliwie największym stopniu.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Pomoc społeczna, Promocja zdrowia
NadawcaStowarzyszenie MANKO, organizacja pozarządowa
WykonawcaStowarzyszenie MANKO, organizacja pozarządowa
AdresaciSeniorzy
MediaOgólnopolskie-radio, telewizja, Internet, prasa
Data zgłoszenia28.02.2014