Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013

Kategoria konkursowa: Kampanie o tematyce zdrowotnej



28.02.2014

Kampania na Rzecz Zdrowego Starzenia Się

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Wg danych GUS polskie społeczeństwo należy do najszybciej starzejących się w Europie co rodzi poważne implikacje ekonomiczne, zdrowotne i społeczne. Celem kampanii było zaangażowanie administracji i polityków w prace nad stworzeniem nowych rozwiązań dla zdrowego starzenia się społeczeństwa. Krótkoterminowy efekt działań to przyjęcie przez rząd strategii polityki senioralnej oraz stałej komisji sejmowej ds. seniorów co w konsekwencji zaowocuje aktywizacją społeczną i zawodową osób starszych.

Grupa docelowa

Podejmowane przez Koalicję na rzecz Zdrowego Starzenia działania skierowane są do osób odpowiedzialnych za różne aspekty polityki senioralnej (KPRM, MZ, MPiPS, MSiT, sejmowa Komisja Zdrowia).

Strategia

O uruchomieniu kampanii przesądził wyraźny brak aktywności decydentów by, wobec niekorzystnych dla Polski zmian demograficznych, opracować systemowe rozwiązania przeciwdziałające negatywnym skutkom starzenia się społeczeństwa.

Istotnym wyróżnikiem prowadzonych przez Koalicję działań jest ich ukierunkowanie na administrację rządową i samorządową, polityków, RPO, organizacje społeczne (m.in. Uniwersytety Trzeciego Wieku). Takie podejście w pierwszym etapie kampanii skutkowało powołaniem właściwych ciał doradczych i wykonawczych (Rada Senioralna przy Ministrze Pracy i Polityki Społecznej, Sejmowej Komisji ds. polityki senioralnej, przyjęcie przez rząd strategii polityki dla osób starszych), które tworzą organizacyjne i legislacyjne podstawy aktywizacji osób starszych. Drugi etap kampanii będzie w szerszym stopniu skierowany do osób starszych, stowarzyszeń i organizacji skupiających seniorów i będzie miał na celu nauczenie osób starszych korzystania z narzędzi i rozwiązań mających na celu ich aktywizację.

Tak zaplanowana i przeprowadzona kampania pozwoliła zwrócić uwagę na palący problem demograficzny, ale - przez wybranie i skoncentrowanie się w pierwszym etapie na odpowiednio wybranej grupie docelowej - umożliwiła w krótkim czasie stworzenie ram organizacyjnych dla wprowadzania realnych zmian. Położenie dużego nacisku na stworzenie legislacyjnych podstaw dla trwałych zmian zobligowało organy państwowe do aktywności i zwieńczyło pierwszy etap kampanii sukcesem.

Opis przebiegu kampanii

Rok 2012
Zawiązanie Koalicji na rzecz Zdrowego Starzenia się
27 lutego 2013
Sejmowa debata pod patronatem Marszałek Sejmu i Rzecznika Praw Obywatelskich „Czy Polska jest gotowa na zdrową starość?”, połączona z publikacja "Białej Księgi" – rekomendacji dotyczącej sposobu budowania zdrowej i aktywnej starości oraz usprawnienia polskiego systemu opieki nad seniorami
3-5 września 2013
Organizacja panelu dyskusyjnego „Dokąd zmierza polityka senioralna w Polsce? Zdrowe starzenie wyzwaniem dla polskiej gospodarki” podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy z udziałem m.in. Lech Wałęsy, Bartosza Arłukowicza, przedstawicieli: Komisji Europejskiej, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej oraz ekspertów z zakresu systemu ochrony zdrowia i NGO.
30-31 stycznia 2014
Kongres Zdrowego Starzenia podczas którego Marszłek Sejmu Ewa Kopacz zapowiedziała utworzenie stałej sejmowej komisji ds. polityki senioralnej, a Minister Kosiniak-Kamysz ogłosił szczegóły rządowej strategii senioralnej

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Głównym narzędziem realizacji kampanii była organizacja bezpośrednich spotkań oraz serii publicznych debat z udziałem ekspertów i polityków. W ciągu kilkunastu miesięcy Koalicja na rzecz Zdrowego Starzenia się a następnie Fundacja zdołały zorganizować dwa panele dyskusyjne podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy (2012 i 2013), spotkanie w Sali Kolumnowej Sejmu oraz ogólnopolski Kongres Zdrowego Starzenia.

Wszystkie działania uzupełniane były przez nieodpłatną współpracę z mediami (media relations) – inicjowanie publikacji prasowych, organizację wywiadów i pozyskiwanie patronatów etc.

Efektywność

Sukcesem prowadzonej kampanii jest przede wszystkim deklaracja Marszałek Sejmu Ewy Kopacz o utworzeniu stałej komisji sejmowej ds. polityki senioralnej a także przygotowanie i przyjęcie przez rząd długofalowej polityki senioralnej na lata 2014 – 2020, której szczegóły Minister Pracy i Polityk i Społecznej ogłosił podczas styczniowego Kongresu Zdrowego Starzenia.

W organizowanych w ramach kampanii debatach, spotkaniach i panelach dyskusyjnych wzięło udział kilkudziesięciu ekspertów, reprezentujących pełne spektrum życia społecznego w Polsce: Kancelarię Prezydenta RP, Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, Sejm i Senat, Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, Zdrowia, Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Sportu i Turystyki, Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Narodowy Fundusz Zdrowia, najważniejsze ośrodki akademickie w Polsce, organizacje społeczne, ekspertów z zakresu systemu ochrony zdrowia. W debatach w roli aktywnych słuchaczy wzięło udział ponad 1000 uczestników.

Suma publikacji w mediach dotyczących samego Kongresu Zdrowego Starzenia (dla pozostałych aktywności nie prowadzono monitoringu) przekroczyła 150 w monitorowanym okresie 2 tygodni, od rozpoczęcia Kongresu.

Budżet działań Koalicji i Fundacji w 2013 roku wynosił 100 000 złotych.

Kampanijność

Działania Fundacji na rzecz Zdrowego Starzenia się nie kończą się wraz z inicjatywami zapowiedzianymi przez rząd. Przede wszystkim przyszłe działania skupić się muszą na aspekcie postaw społecznych, dla których ramy stworzyć ma legislacyjna aktywność rządu i administracji.

Opis inicjatora

Fundacja na rzecz Zdrowego Starzenia się powstała, aby rozwijać ideę zdrowia i aktywności zawodowej osób starszych oraz wprowadzić pozytywne zmian w niekorzystnych trendach demograficznych w Polsce.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Pomoc społeczna, Promocja zdrowia, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaFundacja na rzecz Zdrowego Starzenia sie
WykonawcaVision Group
AdresaciPolitycy i administracja odpowiedzialna za politykę demograficzną
MediaRadio, telewizja, prasa drukowane, portale internetowe
Data zgłoszenia28.02.2014