Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



28.02.2014

„Projekt: Praca”

KATEGORIA: Kampanie firm komercyjnych i fundacji firm

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem akcji była skuteczna, realna, praktyczna pomoc młodym ludziom na rynku pracy. Chcieliśmy dotrzeć do nich poprzez artykuły w „Gazecie Wyborczej”, „Gazecie Praca.pl” oraz serwisach: GazetaPraca.pl i Wyborcza.pl/projektpraca, a także bezpośrednio - podczas warsztatów na uczelniach i debat organizowanych w sześciu miastach, a także podczas eurodebaty zorganizowanej wraz z przedstawicielstwem Komisji Europejskiej w Polsce i Uniwersytetem Łódzkim.

Grupa docelowa

Studenci i absolwenci uczelni, ale także inni młodzi poszukujący pracy oraz pozostający bez pracy - poniżej 25. roku życia.

Strategia

Europa boryka się z bezrobociem wśród młodych. W Unii Europejskiej bez pracy jest co czwarty młody do 25. roku życia - dla przykładu w Hiszpanii to już więcej niż połowa. W Polsce prawie co trzecia osoba, która nie skończyła 25 lat nie ma zajęcia.*
Na łamach „Gazety Wyborczej” i jej dodatku „GazetaPraca.pl”, poświęconego sprawom rynku pracy, postanowiliśmy sprawdzić, dlaczego tak dużo młodych nie ma pracy; spróbować znaleźć przyczyny i rozwiązania. Tak powstała akcja „Projekt: Praca”.
Przez 9 miesięcy publikowaliśmy artykuły w „Gazecie Wyborczej” i „GazeciePraca.pl” oraz w specjalnym serwisie dedykowanym akcji - Wyborcza.pl/projektpraca.
Wreszcie zaś organizując warsztaty dla studentów i absolwentów w 6 miastach. Chcieliśmy, by dzięki akcji młodzi i pracodawcy spotkali się ze sobą na żywo. Wymieniali argumenty i słuchali się nawzajem.
Na finał zaplanowaliśmy eurodebatę z udziałem gości zagranicznych, przedsiębiorców, młodych.
Partnerami naszego przedsięwzięcia byli: Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej oraz firmy McDonald’s i Deloitte,

* Źródło: Eurostat z 29.11.2013

Opis przebiegu kampanii

Akcję rozpoczęliśmy w kwietniu 2013 roku, pisząc artykuły informacyjne dotyczące rynku pracy, a także poradniki. Zawarliśmy w nich wskazówki dla młodych dotyczące pisania dokumentów aplikacyjnych, zachowania podczas rozmowy kwalifikacyjnej, porady dotyczące autoprezentacji. W październiku i listopadzie 2013 zorganizowaliśmy warsztaty w sześciu miastach: Warszawie, Katowicach, Sopocie, Poznaniu, Wrocławiu i Łodzi. Między warsztatami odbywały się również debaty, podczas których rozmawiali młodzi i pracodawcy. Jedni i drudzy poznali swoje oczekiwania wobec drugiej strony. W grudniu akcja miała finał w postaci eurodebaty w Łodzi. Gościem specjalnym był László Andor, komisarz Unii Europejskiej ds. zatrudnienia.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Żeby skutecznie dotrzeć do studentów, absolwentów i zachęcić ich do udziału w warsztatach i debatach pisaliśmy artykuły w „Gazecie Wyborczej” oraz jej poniedziałkowym dodatku „GazetaPraca.pl”. Pokolenie Y korzysta przede wszystkim z internetu - dlatego wszystkie materiały zebraliśmy w dedykowanej projektowi sekcji, dostępnej pod adresem Wyborcza.pl/projektpraca. Dotarliśmy również do studenckich Biur Karier, które informowały studentów i absolwentów o naszych działaniach redakcyjnych oraz warsztatach. Serwisy lokalne oddziałów „Gazety Wyborczej” w miastach, w których odbywały się warsztaty zachęcały do udziału w nich. Najważniejszym kanałem dotarcia były spotkania „na żywo”: warsztaty oraz debata, które zapewniły bezpośredni kontakt z młodymi i wymianę informacji, doświadczeń oraz oczekiwań wobec pracodawcami.

Efektywność

Teksty w prasie, zamieszczane potem w serwisie akcji miały bardzo dobre wyniki oglądalności. Akcja spotkała się z dużym zainteresowaniem studentów. Młodzi chętnie zapisywali się na warsztaty i licznie się na nich pojawiali. Po zakończeniu projektu przeprowadziliśmy badanie satysfakcji uczestników w formie ankiety. Uczestnicy warsztatów mieli ocenić ich merytoryczny kształt, organizację, zakres tematyczny. 90 proc. badanych było zadowolonych, bądź bardzo zadowolonych z udziału w warsztatach. Większość z nich chciałaby również uczestniczyć w kolejnych edycjach projektu. Wielu badanych stwierdzało, że naprawdę pomogliśmy im w znalezieniu pracy, ponieważ po zastosowaniu naszych rad dostawali się na rozmowy kwalifikacyjne (pierwszy raz w życiu), bądź też zdobywali pracę, staż. Projekt będziemy kontynuować w 2014 roku.

326 199 użytkowników, 410 523 wizyt i 605 516 odsłon na Wyborcza.pl/projektpraca**
5 mln sprzedanych egzemplarzy „Gazety”, które zawierały materiały o „Projekcie: Praca”***
3,2 mln osób miało kontakt z materiałami redakcyjnymi opublikowanymi w ramach akcji***
1735 uczestników warsztatów w 6 miastach Polski
Rekordowo 84 osoby na jednym warsztacie
1137 godzin warsztatów
Ponad 500 osób na sali w trakcie eurodebaty
70 materiałów redakcyjnych opublikowanych w ramach projektu, w tym 28 artykułów związanych z warsztatami

** Źródło: GemiusTraffic, kwiecień-grudzień 2013
*** Źródło: SoftReport Explorer, Polskie Badania Czytelnictwa, Millward Brown, Fale [12]: 2012 - 2013

Kampanijność

„Projekt: Praca” trwał od kwietnia do grudnia 2013 roku. Ze względu na duże zainteresowanie młodych ludzi projektem zdecydowaliśmy się kontynuować go w 2014 roku.

Opis inicjatora

„Gazeta Wyborcza” od lat prowadzi akcje społeczne, w których angażuje lub pomaga różnym grupom społecznym. „GazetaPraca.pl”, poniedziałkowy dodatek „Gazety Wyborczej” zajmuje się sprawami rynku pracy.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Żeby zapewnić akcji spójność wizualną, stworzyliśmy dedykowane projektowi logo, które wykorzystywaliśmy w komunikacji we wszystkich kanałach dotarcia. Dzięki logotypowi adresaci kampanii mogli w łatwy sposób zidentyfikować poszczególne jej elementy: publikacje, warsztaty, jako część większej całości. Logo jest nowoczesne, a zarazem proste i czytelne.


KrajPolska
Problemy społecznePraca i polityka zatrudnienia
Nadawca„Gazeta Wyborcza”, „GazetaPraca.pl”
WykonawcaDział Akcji Społecznych „Gazety Wyborczej”, grupa GazetaPraca.pl
AdresaciMłodzi ludzie poniżej 25. roku życia
Mediaprasa, internet
Data zgłoszenia28.02.2014
Dodatkowe materiały