Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



09.03.2014

ŻYWIOŁY DUSZY

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Kampania społeczna „ŻYWIOŁY DUSZY” została stworzona z myślą o wsparciu osób z zaburzeniami psychicznymi i towarzyszyć jej będzie dyskusja, akcje, imprezy, warsztaty na temat kluczowych elementów zdrowia psychicznego oraz form terapii pomagających w integracji społecznej osób chorujących psychicznie. Osoby z problemami psychicznymi są często odrzucane przez społeczeństwo, kontaktom z chorymi nierzadko towarzyszy lęk, niepokój, zakłopotanie. Postawa taka wynika z braku odpowiedniej wiedzy.

Grupa docelowa

osoby z zaburzeniami psychicznymi, rodziny, otoczenie, środowisko lokalne, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe

Strategia

W celu zwrócenia większej uwagi na problematykę zdrowia psychicznego została zainaugurowana Kampania społeczna „Żywioły Duszy”. Osoby z zaburzeniami psychicznymi często niesłusznie podlegają wykluczeniu społecznemu. Ufamy, że dzięki naszej inicjatywie wpłyniemy na zwiększenie świadomości w zakresie problemów z jakimi one się borykają, zmieniając tym samym poziom ich społecznej akceptacji.Chcemy pokazać, że osoby z zaburzeniami psychicznymi to wspaniali i niezwykli ludzie. A przy okazji pozbyć się lęku, który u większości osób budzą słowa chory psychicznie. Bo tak naprawdę zaburzenie to może dotknąć każdego z nas. Stres w pracy, zbyt wysokie wymagania szefa czy rodziny, kłopoty bez końca -  to wszystko może spowodować, że kiedyś i my będziemy potrzebowali pomocy psychologa czy psychiatry. Kampania społeczna „Żywioły Duszy” będzie co roku organizowana przez 4 miesiące, a każdy miesiąc będzie odpowiadał jednemu z żywiołów: Lipiec-Woda, Sierpień-Powietrze, Wrzesień - Ziemia, Październik - Ogień. W każdym miesiącu będą odbywały się działania związane z konkretnym żywiołem. Symbolem kampanii jest „Złota Rybka” w klatce. Pod klatka jest napis: „Dzieci, ryby i … głosu nie mają".

Opis przebiegu kampanii

LIPIC - WODA: inauguracja kampanii „Żywioły Duszy”, koncert Piosenki Żeglarskiej, ogłoszenie konkursu foto i plastycznego pt. ”Zobaczyć Niezauważalne”, zawody w łowieniu ryb, mini regaty na materacach, Regaty o Puchar Złotej Rybki, warsztaty integracyjne.
SIERPIEIŃ- POWIETRZE: warsztaty budowania latawców, motyle i ptaki z origamii, warsztaty malowania na szkle, I Rodzinny Turniej Badmintona, warsztaty dla osób pracujących z osobami z zaburzeniami psychicznymi,
WRZESIEŃ- ZIEMIA: tworzenie drzewa życia – instalacja, rajd rowerowy, warsztaty tworzenia z gliny, Gra Miejska – Kod Beksińskiego, wystawa prac w czasie XIV Dni Europejskiej Kultury Ludowej, warsztaty integracyjne,
PAŹDZIERNIK- OGIEŃ: pokazy tańca z ogniem, przeprowadzenie akcji „Ryba Wypływa” czyli przekazanie do adopcji 69 ryb, warsztaty z wykonywania świec, I Ogólnopolska Konferencja dla osób pracujących z osobami z zaburzeniami psychicznymi, warsztaty kulinarne – ogniste smaki.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Media: Radio Jura oraz Radio Katowice – przejęcie patronatu nad kampanią, relacja na bieżąco z działań prowadzonych w czasie kampanii, lokalna Telewizja ORION, portal Urzędu Miasta – objęcie patronatem przez Prezydenta Miasta Częstochowy
Portal: strona www.yava.czest.pl oraz facebook
Dofinansowanie kampanii: Śląski Urząd Marszałkowski, Urząd Miasta Częstochowy
Gadżety: symbol ZŁOTEJ RYBY- (model ryby), koszulki z kampanii (z logo ryba w klatce), butony, ryby ceramiczne, plakaty, ulotki.

Efektywność

Udział w warsztatach integracyjnych (dzieci, młodzież, osoby dorosłe): 250 osób
Udział w imprezach integracyjnych, koncertach, happeningach: ok 400 osób
Udział w I i II Rodzinnym Turnieju badmintona -140 osób (rodziny z dziećmi)
Bieżąca informacja w Radio Jura i Radio Katowice od lipca do października 2013 roku
Koszulki z logo kampanii 50 szt.
Ulotki wydruk – 500 szt.
Buttony – 500 szt.
Ilość wydanych środków z przeznaczeniem na organizacje turniejów, zakup nagród oraz przeprowadzenie konkursów i warsztatów 20 tyś.

Kampanijność

Inauguracja 2013 rok. Kontynuacja kampanii społecznej „Żywioły Duszy”. Kampania społeczna „Żywioły Duszy” będzie co roku organizowana przez 4 miesiące, a każdy miesiąc będzie odpowiadał jednemu z żywiołów: Lipiec-Woda, Sierpień-Powietrze, Wrzesień - Ziemia, Październik - Ogień.

Opis inicjatora

Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Zaburzeniami Psychicznymi i Ich Rodzinom "YAVA" w Częstochowie działa od 2003 roku. Prowadzi Środowiskowy Dom Samopomocy oraz Ośrodek dla Os. z Chorobą Alzheimera.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Żywioły Duszy – ponieważ nikt z nas nie jest jednostajny, nie zmienny i w każdym z nas jest wszystkiego po trochu, a to nie oznacza, że przez to jesteśmy inni, mniej lubiani czy mniej kochani. Symbolem kampanii jest „Złota Rybka” w klatce. Często osoby z zaburzeniami psychicznymi są jak te ryby w złotej klatce, pozbawione przestrzeni, ograniczone stereotypami i wolnością, bez prawa do wyrażanie siebie, swoich potrzeb i oczekiwań. RYBIE- potrzebne do życia śa 4 żywioły, tak jak i każdemu z nas.


KrajPolska
Problemy społecznePomoc społeczna, Promocja zdrowia, Walka z wykluczeniem społecznym
NadawcaSTOWARZYSZENIE POMOCY OSOBOM Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI I ICH RODZINOM "YAVA'
WykonawcaSTOWARZYSZENIE POMOCY OSOBOM Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI I ICH RODZINOM "YAVA'
Adresaciosoby z zaburzeniami psychicznymi, otoczenie osób z zaburzeniami psychicznymi, środowisko lokane, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe
Mediaradio i telewizja lokalna
Data zgłoszenia09.03.2014