Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



09.03.2014

Kręci nas życie! Projekt realizowany przez Fundację im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ we współpracy ze Stowarzyszeniem MUSTANG.

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Budowanie pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych, postrzeganie ich nie przez pryzmat wózka inwalidzkiego lecz jako pełnowartościowych, aktywnych ludzi. Przełamywanie schematów postrzegania osób niepełnosprawnych jako niezaradnych życiowo, a tym samym przyczynienie się do kształtowania właściwych postaw wobec tej grupy. Zachęcenie do działania i wyznaczania nowych celów osoby niepełnosprawne przebywające w domach, nie wierzące we własne siły i możliwości (zwiększenie ich aktywności).

Grupa docelowa

Osoby niepełnosprawne ruchowo z Wlkp. - aktywne życiowo (uczestnicy konkursu), jak też nieaktywne (odbiorcy kampanii); społeczeństwo/ internauci; uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimn. z Wlkp.

Strategia

Wiele osób niepełnosprawnych, szczególnie tych, które uległy nagłym wypadkom i z dnia na dzień stały się niepełnosprawne, nie potrafi odnaleźć się w nowej sytuacji, traci rodziny i znajomych, popada w nałogi, nie potrafi funkcjonować w społeczeństwie. Oni i ich bliscy odczuwają osamotnienie i bezradność, dotyka ich poczucie izolacji i wykluczenia. Wachlarz negatywnych skutków jest szerszy: brak wiary w poprawę losu, satysfakcji z życia, wyczerpanie emocjonalne i fizyczne, poczucie wstydu i niechęć do przebywania wśród innych – a wszystko to częstokroć prowadzi do niskiego statusu socjoekonomicznego rodziny. Dla nich przykład osób niepełnosprawnych żyjących aktywnie i odnoszących sukcesy jest świetnym motywatorem do podjęcia działań i uwierzenia, że mimo wózka można prowadzić szczęśliwe życie, odnosić sukcesy i uczestniczyć w życiu społecznym.
Założeniem kampanii było zaangażowanie aktywnych osób z niepełnosprawnością narządu ruchu w jej tworzenie. W ramach konkursu filmowego „Nakręć życie” (1 etap) prezentowali oni swoje zainteresowania i pasje. Laureaci konkursu wzięli udział w filmie finałowym (2 etap), w którym zbudowano pozytywny przekaz - udział samych osób niepełnosprawnych, które uwierzyły, że mimo niepełnosprawności można żyć pełnią życia i być szczęśliwym uwiarygodnił komunikację. Wydano również kalendarz na 2014r. prezentujący sylwetki laureatów, który zapewnił trwałość kampanii.

Opis przebiegu kampanii

Działanie realizowano w okresie: 20 sierpnia do 30 listopada 2013 r.
Z początkiem września ogłoszono konkurs dla osób niepełnosprawnych ruchowo z Wielkopolski. Do 6 października mieli oni zaprezentować w formie krótkiego filmu swoje mocne strony, pokazać co ich cieszy, jakie mają zainteresowania i pasje. Do 16 października internauci wybierali swojego zwycięzcę podczas głosowania na FB - https://www.facebook.com/KreciNasZycie, a jury wybrało kolejnych 11 laureatów. Wszyscy wzięli udział w finałowym filmie oraz sesji fotograficznej do kalendarza na 2014 rok. Ostatnim etapem kampanii była promocja filmu finałowego (media, Internet, mailing do szkół) i wysyłka kalendarzy do samorządów lokalnych Wielkopolski oraz sponsorów Fundacji PODAJ DALEJ. Dodatkowo opublikowano film z backstage'u.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Podczas realizacji kampanii wykorzystywano gł. media internetowe – najpierw promowano konkurs wśród aktywnych osób niepełnosprawnych z Wielkopolski, następnie nadesłane przez nich prace (profil na FB), a potem nakręcony przez Fundację film finałowy z udziałem laureatów. Dużą popularnością cieszył się też film z backstage'u.
Do celów promocji i realizacji kampanii (m.in.głosowanie internautów) stworzono profil na FB.
Informacje o działaniach projektowych ukazały się w mediach lokalnych i regionalnych (pokrycie zasięgiem Wielkopolski), m.in. w TVP Poznań, Radiu Merkury, TV Konin, Konin-Nasze Miasto, lm.pl, m.konin.pl, konin24.info, brudzew.pl oraz na ngo.pl. Publikacje związane z projektem zamieszczono też na stronach www: podajdalej.org.pl, facebook.com/FundacjaPodajDalej, vimeo.com, oraz na kanale youtube.pl
Laureaci są też bohaterami kalendarza na 2014 rok, który trafił do samorządowców i sponsorów Fundacji, co zapewnia trwałość kampanii.

Efektywność

Do konkursu zgłoszono 18 amatorskich filmów ukazujących pasje i sposób na życie osób niepełnosprawnych ruchowo z Wielkopolski.
Liczba wyświetleń wszystkich konkursowych filmów: 5507
Liczba wyświetleń filmu finałowego: 1088
Liczba wyświetleń filmu przedstawiającego nagrania do filmu finałowego: 284
Polubienia strony na FB: 510
Film finałowy został rozesłany mailowo do 3417 szkół w Wielkopolsce. Wydrukowano również 60 kalendarzy na 2014 rok z udziałem 13 laureatów konkursu.
Ukazało się kilkanaście publikacji nt. projektu w mediach lokalnych i regionalnych.
Całkowity koszt działań związanych z realizacją kampanii wyniósł 25 tys. zł. Projekt był współfinansowany ze środków PFRON będących w dyspozycji Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

Kampanijność

Kampania spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno ze strony uczestników jak i odbiorców. Odezwało się kilkadziesiąt osób spoza Wielkopolski, które chciały wziąć udział w konkursie. Dla nas to sygnał, aby realizować podobne działania w przyszłości rozszerzając ich zasięg.

Opis inicjatora

Fundacja PODAJ DALEJ od 2004r. prowadzi działalność w celu usamodzielniania osób niepełnosprawnych oraz angażowania społeczności lokalnych w działania na rzecz innych. Więcej na: www.podajdalej.org.pl


KrajPolska
Problemy społeczneWalka z wykluczeniem społecznym
NadawcaFundacja im. Doktora Piotra Janaszka PODAJ DALEJ
WykonawcaOsoby niepełnosprawne ruchowo z Wielkopolski – 13 laureatów konkursu filmowego „Nakręć życie”, wolontariusze Fundacji PODAJ DALEJ. Scenariusz i reżyseria - NAKRECENi.COM, sesja zdjęciowa do kalendarza: JOZEFACKI.pl, modnemedia.pl
AdresaciOsoby niepełnosprawne aktywne życiowo (uczestnicy konkursu) i nieaktywne (odbiorcy) oraz społeczeństwo.
MediaInternet (FB, portale regionalne i lokalne), radio i TV o zasięgu regionalnym (Wielkopolska).
Data zgłoszenia09.03.2014
Dodatkowe materiały)
 )
 https://bitly.com/1iqV7fe