Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013

Kategoria konkursowa: Kampanie instytucji publicznych



10.03.2014

Kontroler też Człowiek

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Ocieplenie wizerunku kontrolera biletowego.

Grupa docelowa

Pasażerowie komunikacji publicznej

Strategia

Na negatywną kampanię prowadzoną przez internautów na facebooku na profilu Kanary Wrocław przeciwko kontrolerom biletowym, MPK Wrocław postanowiło odpowiedzieć kampanią Kontroler też Człowiek. Kampania miała na celu wzbudzenie pozytywnych emocji na temat samych kontrolerów i realizowanych przez nich zadań, zachęcenie do refleksji na temat własnych postaw.
Kluczowa była forma przekazu polegająca na publikacji serii zabawnych rysunków oraz zaangażowanie grupy docelowej w konkurs stanowiący integralną część kampanii. Żarty rysunkowe oraz współtworzenie przy okazji konkursu kampanii powodowało większe utożsamianie się pasażerów z przekazem kampanii.

Opis przebiegu kampanii

Kampanię rozpoczęła publikacja serii 20 żartów rysunkowych autorstwa art. plastyka Roberta Jagiełłowicza ukazujących w żartobliwy sposób pracę kontrolerów biletowych. Jednocześnie ogłoszono konkurs zachęcający pasażerów do wymyślania i nadsyłania pomysłów na kolejne scenki. Najlepsze z nich zostały narysowane przez artystę i stanowiły następną odsłonę kampanii Kontroler tez Człowiek.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Kampanie rozpoczęła konferencja prasowa przybliżająca tematykę kontroli biletowej w aspekcie społecznym jak i  specyfikę pracy kontrolerów biletowych. Kulminację stanowiła publikacja zabawnych scenek. Rysunki trafiły do 1750 ramek reklamowych umieszczonych w pojazdach wrocławskiej komunikacji, prezentowane na ekranach LCD w ponad 200 pojazdach, publikowane wielokrotnie w mediach i internecie. Nastęnie po 6 tygodniach trwania kampanii rysunki wymyślone przez MPK i rysownika zastąpiły prace wymyślone przez konkursowiczów.

Efektywność

W drugim półroczu 2012 r. do Biura Obsługi Pasażera wpłynęło 160 skarg na kontrolerów i ich pracę. W drugim półroczu 2013 r., po kampanii, BOP otrzymał 54 skargi.
Zgodnie ze współczynnikiem GUS rocznie pojazdy komunikacji miejskiej we Wrocławiu przewożą 185 mln pasażerów. Podczas 4 miesięcy trwania kampanii, biorąc pod uwagę fakt, że kampania była widoczna w każdym pojeździe, kampanie mogło zobaczyć 60 mln osób. Biuro Promocji organizujące kampanię otrzymało ponad 1000 zgłoszeń do udziału w konkursie.
Środki wydane na realizację kampanii - 12 878 zł netto.

Kampanijność

Kampania będzie kontynuowana w innej formie.

Opis inicjatora

Biuro Promocji MPK Wrocław


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie
NadawcaMiejskie Przedsiebiorstwo Komunikacyjne we Wrocławiu
WykonawcaMPK Wrocław
Adresacipasażerowie
Medialokalne, ogólnopolskie
Data zgłoszenia10.03.2014