Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013

Kategoria konkursowa: Kampanie instytucji publicznych



10.03.2014

"10 mniej ratuje życie, Zwolnij!"

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem kampanii był wzrost świadomości uczestników ruchu drogowego dot. skutków przekraczania
dozwolonej/dopuszczalnej prędkości i zmiana zachowań wszystkich uczestników ruchu drogowego prowadząca do ograniczenia liczby wypadków.

Grupa docelowa

Grupą docelową kampanii, w których planowane było wykorzystanie spotów był
ogół społeczeństwa, a w szczególności aktywni użytkownicy dróg (kierowcy, piesi,
motocykliści, rowerzyści, 18-59lat)

Strategia

Główną przyczyną wypadków ze skutkiem śmiertelnym w Polsce jest nadmierna prędkość. Piesi mają na ogół przekonanie o swojej uprzywilejowanej pozycji względem zmotoryzowanych uczestników ruchu drogowego. Rzeczywiście Kodeks Drogowy gwarantuje im specjalne prawa, ale nie bezpieczeństwo. Większe przywileje piesi mają właśnie dlatego, że są praktycznie pozbawieni ochrony w sytuacji wypadku. Gdy samochód potrąca pieszego lub rowerzystę jego obrażenia są niemal zawsze poważniejsze niż kierowcy, który z racji ochrony przez karoserię pojazdu może nawet nie odnieść żadnego uszczerbku na zdrowiu. Grupa ta może nie odczuwać silnego psychologicznego poczucia niebezpieczeństwa będąc na ulicy. Dlaczego? Jest ku temu szereg powodów. Mała świadomość zagrożenia bazująca na tzw. niskiej dostępności poznawczej. Jak pokazują badania, ludzie postrzegają własne zagrożenie w zależności od tego o jakich niebezpieczeństwach mówi się aktualnie w mediach. Warto uświadamiać pieszym i rowerzystom obecność zagrożeń komunikacyjnych oraz to, że na nich w dużym stopniu spoczywa odpowiedzialność za własne bezpieczeństwo, warto wyposażyć ich w repertuar zachowań, które powinny stać się automatyzmami (rozglądanie się, zwłaszcza spoglądanie w lewo). Zarówno niechronieni użytkownicy dróg jak i kierowcy powinni zrozumieć i zapamiętać jaka jest różnica w drodze hamowania pojazdu przy różnej prędkości. Taka wiedza podwyższa świadomość o ryzyku oraz może wpłynąć na zmianę zachowania w sytuacji podejmowania decyzji.

Opis przebiegu kampanii

Kampania była przeprowadzona w telewizji i radiu. Zamawiający dysponował budżetem na media na poziomie 7 mln pln. W trakcie ponad 5 tygodni emisji w trzech głównych stacjach telewizyjnych (TVP, TVN, Polsat) zaplanowano ponad tysiąc emisji spotów w różnych rotacjach.
Start kampanii poprzedzony był konferencją prasową Ministra Transportu z udziałem osób uczestniczących w realizacji kampanii. W trakcie trwania kampanii, osoby które występowały w roli ekspertów uczestniczyły w wielu programach opowiadając o kampanii (m.in "Pytanie na śniadanie", " Sprawa dla reportera" - TVP, Dzień dobry TVN, stacje radiowe " TOK FM" , na stronach internetowych KRBRD,na kanale Youtube spoty obejrzało ponad 50 tyś osób)
Jak wynika z badań przynajmniej raz jeden ze spotów kampanii obejrzało ponad 18 mln osób. Akcje informacyjne były prowadzone też lokalnie dzięki wsparciu Policji i Straży Miejskiej.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Zleceniodawca jako główne medium przekazu wybrał telewizję jako medium o największym zasiegu. Spoty przez 6 tygodni wyemitowane zostały ponad 1000 razy. Akcja była wspierana poprzez uczestnictwo ekspertów w różnych programach telewizyjnych i radiowych.

Efektywność

Zamawiający dysponował budżetem mediowy na poziomie 7 mln pln. Przez 6 tygodni emisji zaplanowano ponad tysiąc emisji spotów w największych stacjach telewizyjnych w Polsce. Eksperci związani z kampanią uczestniczyli w prawie dziesięciu programach telewizyjnych wspominając o akcji. Start kampanii poprzedzony był konferencją prasową Ministra Transportu, którą relacjonowały największe stacje telewizyjne. Start kampanii zaplanowany był na początek długiego weekendu przed 1.11.2013. Jest to czas kiedy dochodzi do największej liczby wypadków na drogach. Kampania komentowana była przez cały miesiąc w telewizji i internecie. Spoty oceniane były jako bardzo sugestywne i perswazyjne.

Kampanijność

Kampania będzie kontynuowana w roku 2014 z zachowaniem zasady koherencji. Następne odsłony mają być przygotowane i zrealizowane w podobnej stylistyce, a przekaz ma być spójny z kreacją z listopada 2013.

Opis inicjatora

Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Sekretariat Krajowej Rady
Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego z siedzibą w Warszawie

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Kampania składała się z dwóch spotów telewizyjnych i dwóch spotów radiowych. Założeniem pierwszej linii kreatywnej był przekaz racjonalny- bezpośrednia demonstracja różnicy prędkości i ich konsekwencja. Druga linia miała ton emocjonalny. Dotarliśmy do prawdziwych ofiar pośrednich wypadków, którym zginęli bliscy. Przyjęta stylistyka i charakter obrazu zakładał przedstawienie tych osób w ich domach. Tak aby nie byli oderwani od kontekstu, tak aby wyrazić ich prawdziwe emocje,tragedię, bez słów.


KrajPolska
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego
NadawcaKrajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
WykonawcaMojotribe S.A.
AdresaciOgół społeczeństwa, grupa 18-59 lat
MediaTelewizja, radio, internet
Data zgłoszenia10.03.2014
Dodatkowe materiałyplik: mt_spot1_45s_hd_720p.mp4
 plik: mt_spot_2_30s_hd_720p.mp4
 

10 mniej ratuje życie. Zwolnij! from mojotribe studio on Vimeo.

Zginęli na pasach, bo kierowcy jechali za szybko. Zwolnij! from mojotribe studio on Vimeo.