Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



10.03.2014

Litr Paliwa Zamiast Piwa

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Opis celu kampanii

Celem kampanii jest zebranie paliwa potrzebnego na dowóz osób ze sprzężoną niepełnosprawnością na rehabilitację. Pomagamy podopiecznym placówek Stowarzyszenia Na Tak ponieważ ich niepełnosprawność nie pozwala im korzystać z transportu miejskiego. Dla każdej osoby chcemy zebrać 300 litrów paliwa, by przez rok mogła dojeżdżać na zajęcia. Im więcej litrów zbierzemy, tym większej liczbie osób uda nam się pomóc.

Grupa docelowa

Osoby pełnoletnie

Strategia

Stowarzyszenie Na Tak prowadzi 11 specjalistycznych placówek zajmujących się rehabilitacją zawodową, społeczną oraz ruchową osób ze złożoną niepełnosprawnością. Podopieczni ośrodków ze względu na swoje ograniczenia nie mogą dojeżdżać do nich samodzielnie. Są dowożeni przystosowanymi busami. Koszty takiego transportu są wysokie, a placówek nie stać na ich ponoszenie, gdyż wiąże się to z koniecznością rezygnacji z innych obszarów nastawionych stricte na rozwój i rehabilitację podopiecznych. Stąd zrodził się pomysł na stworzenie aplikacji na stronie www.litrpaliwa.pl, przy pomocy której każdy może dorzucić swoje 5,50 zł na zakup 1 litra paliwa.

Grupą docelową są osoby pełnoletnie. Zwracamy się zarówno do studentów, osób pracujących, jak i tych nieaktywnych już zawodowo, wychodząc z założenia, że każdego stać, by podzielić się kwotą 5,50 zł robiąc tym samym coś tak ważnego dla innych.

Korzyścią dla odbiorców jest sama świadomość, iż nie musząc angażować dużej ilości czasu, pieniędzy i uwagi, mogą bezpośrednio przyczynić się do realizacji bardzo ważnego celu - do zapewnienia całorocznej rehabilitacji tym, którzy jej potrzebują.

Opis przebiegu kampanii

Kampania Litr Paliwa Zamiast Piwa wystartowała po raz pierwszy 5.10.2012 r. W ramach akcji zaplanowane zostały:
- pokazy rycerzy, Maraton Cycling, rewia taneczna, koncert Commers Band, konkursy dla dzieci, ścianka wspinaczkowa. Imprezę poprowadził Jacek MEZO Mejer.
W roku 2013 akcja Litr Paliwa Zamiast Piwa rozpoczęła się 5.10 "Biegiem po paliwo" na poznańskiej Cytadeli, w którym udział wzięło ponad 400 biegaczy (w tym K. Bujakiewicz, R. Wieruszewski i o. Leonard Bielecki)
Kolejnym etapem był teaser - w różnych miejscach Poznania pod koniec listopada pojawiły się kanistry - identyczne z logotypem kampanii. Miały na celu zainteresować poznaniaków Charytatywnym Wieczorem Kabaretowym, który zaplanowany został na 5.12.
Wystąpiły Kabarety: K2 i Czesuaf, a imprezę poprowadził Mieczysław Hryniewicz. Wieczór rozpoczął się premierą filmu promocyjnego akcji "Litr Paliwa Zamiast Piwa", w którym gwiazdy zachęcają do podzielenia się 5,5 zł, by inni mogli dojeżdżać na rehabilitację.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

W kampanii zastosowane zostały:
- plakat
- aplikacja smsowa
- interaktywna aplikacja internetowa www.litrpaliwa.pl
- filmy promujące (udostępniane na YouTube.pl, Facebook.pl)
- profil na Facebooku
- gadżety promocyjne (badziki, długopisy, cukierki)

Kampania spotkała się z zainteresowaniem ze strony mediów, dzięki czemu ostatecznie objęła zasięgiem obszar całej Polski.
Media, które włączyły się w promocję "Litr Paliwa Zamiast Piwa":
Telewizja: tvn24, TVP Poznań, WTK
Radio: Merkury, Eska, Emaus
Prasa lokalna: Głos Wielkopolski
Portale: poznan.pl, epoznan.pl, codziennypoznan.pl, mmpoznan.pl, http://nowymarketing.pl/, poznan.dlastudenta.pl

Efektywność

Wymiernym wskaźnikiem efektywności kampanii Litr Paliwa Zamiast Piwa jest stale powiększająca się ilość litrów w kanistrach na stronie www.litrpaliwa.pl.
Pomogliśmy już 11 osobom, zapewniając im całoroczny dojazd na rehabilitację. Akcja trwa. Obecnie zbieramy paliwo dla Piotra. A później dla pozostałych 76 podopiecznych Stowarzyszenia Na Tak. Wierzymy, że się uda!
Kampania dociera w coraz dalsze zakątki Polski. Dzieje się to za sprawą mediów, ale także ambasadorów, którzy wspierają naszą akcję: Kasia Bujakiewicz, Kasia Wilk, Liber, Mezo, Kabaret Czesuaf, Mieczysław Hryniewicz, Ola Radwańska. W tym roku dołączył do nich również Peja!
Coraz częściej otrzymujemy propozycje wsparcia akcji ze strony firm. Do akcji włączyły się Villa Toscana i Survival Team, które chcąc zachęcić ludzi do tankowania, ufundowały nagrody dla tych, którzy do czerwca 2014 roku zatankują najwięcej litrów paliwa.
Ilość publikacji medialnych: telewizyjnych: ok. 10, radiowych: ok. 5, w prasie: ok. 10.

www.litrpaliwa.pl
http://www.youtube.com/watch?v=F_UcK0Rm3FI

Kampanijność

Kampania po raz pierwszy zaistniała w 5 października 2012. II edycja rozpoczęła się dokładnie rok później. Obecnie przygotowujemy się już do kolejnej odsłony. Chcemy zaproponować nowe, niestandardowe pomysły i atrakcje, które zachęcą do pomagania. Kampania będzie kontynuowana w latach kolejnych.

Opis inicjatora

Stowarzyszenie Na Tak wspiera osoby niepełnosprawne na każdym etapie życia prowadząc 11 specjalistycznych placówek, takich jak: przedszkole, szkoła, warsztaty terapii, galeria, dom środowiskowy, itp.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Wyjaśnienie pomysłu w zakładce strategia.


KrajPolska
Problemy społeczneInne, Pomoc rozwojowa, Profilaktyka – zdrowie i uzależnienia
NadawcaStowarzyszenie Na Tak
WykonawcaStowarzyszenie Na Tak
AdresaciOsoby pełnoletnie
MediaTelewizja, Radio, Prasa, Internet
Data zgłoszenia10.03.2014
Dodatkowe materiałyhttp://www.litrpaliwa.pl/ http://www.tvn24.pl/poznan,43/pobiegli-po-paliwo-dla-niepelnosprawnych,360336.html