Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



10.03.2014

„Dzień Klonu” - pierwsze na Opolszczyźnie wspólne sadzenie rodzinnego osiedlowego drzewa.

KATEGORIA: Kampanie lokalne

POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Celem akcji jest integracja społeczności lokalnej, uwypuklenie znaczenia domu rodzinnego, istoty więzi rodzinnych, przywiązania wagi do miejsca, w którym się mieszka, jego bezpieczeństwa, czystości, miłej atmosfery. Zasadzenie pierwszego rodzinnego drzewa symbolizować ma wartości wynikające z korzeni miejsca, z którego się pochodzi. To miejsce i rodzina tworzą tradycję, wspomnienia, kształtują osobowość człowieka. Dają poczucie własnego „miejsca na ziemi”, przynależności i domowego ogniska.

Grupa docelowa

Mieszkańcy województwa opolskiego, głownie miasta Opola i Gminy Komprachcice. Szczególnie młodzi ludzie, którzy najczęściej migrują oraz lokalne władze, organizacje, firmy, media, politycy.

Strategia

By zapobiec i zniwelować trendy dalszego wyludniania województwa opolskiego powstała Specjalna Strefa Demograficzna - pilotażowy projekt dotyczący utworzenia pakietów rozwiązań, które miałyby przeciwdziałać depopulacji i wyludnianiu się regionu. W myśl tej idei powstała kampania „Dzień Klonu” mająca zwrócić uwagę na wartości płynące z mieszkania w małej miejscowości.
Definicja problemu: W latach 2002–2011 liczba ludności Opolszczyzny zmniejszyła się o 4,6 proc. Opolskie jest najmniejszym województwem w Polsce i ma najgorsze wskaźniki demograficzne – zarówno dzietności jak i migracji ludności. Ma to ogromny wpływ na ilość rodzin zamieszkujących nasz region.
Uzasadnienie wyboru grupy docelowej: problem dotyczy młodych kobiet w wieku 18-35 oraz mężczyzn w wieku 25-38. Migracja uzdolnionej młodzieży, oczekującej lepiej płatnej pracy i większych możliwości rozwoju, jak i osób młodych, dobrze wykształconych, niezamężnych, bezdzietnych, które podejmują pierwszą pracę za granicą lub w województwach o wyższym potencjale technologicznym. Skutkami są m.in.: brak więzi emocjonalnej z rodziną, rozpad rodzin, brak kadry potencjalnych przedsiębiorców, przyszłych elit i liderów inicjatyw lokalnych.
Korzyści: integracja mieszkańców, uwypuklenie wartości rodzinnych, związanie się z miejscem, w którym się mieszka poprzez wspólne zasadzenie drzewa, dbanie o niego, doglądanie jego rozwoju, cieszenie się jego wzrostem. Miejsce spacerów dla rodzin, zabawy dla dzieci, wspomnień dla dziadków.

Opis przebiegu kampanii

Pomysł zrodził się z lokalnych potrzeb powstrzymania negatywnych trendów demograficznych. Firma Struxi - pierwszy Land Deweloper na Opolszczyźnie wraz z lokalnymi partnerami biznesowymi, władzami gminy Komprachcice, Posłem na Sejm RP Ryszardem Gallą oraz mediami Opolszczyzny zainicjowała i przeprowadziła akcję, od działań promocyjnych, poprzez wydzielenie miejsca na osiedlu „Róży Wiatrów” w Chmielowicach na zasadzenie pierwszego rodzinnego drzewa, zakupienie klonu, przygotowanie certyfikatu, który podpisany przez wszystkich mieszkańców umieszczony został pod korzeniami drzewa w zalakowanej puszce, z przesłaniem dla przyszłych pokoleń i rysunkami najmłodszych, biorących udział w akcji. Uwieńczeniem było osadzenie upamiętniającej ten dzień tablicy. W ramach akcji przeprowadzony został również konkurs plastyczny dla szkół podstawowych i ponadpodstawowych. Do propagowania idei sadzenia rodzinnych, osiedlowych drzew zaproszone zostały także organizacje działające w gminie Komprachcice.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Spot planszowy na monitorach LCD w autobusach miejskich w Opolu
bilbordy w Opolu i Chmielowicach
plakaty na słupach reklamowych i największych osiedlach w Opolu
ulotki w kawiarniach, restauracjach, klubach
banery internetowe na stronie www.struxi.pl oraz partnerów akcji
mailing z baz danych firmy i wszystkich partnerów akcji
kupony konkursowe do marketu OBI, impreza integracyjna,
działania komunikacyjne na FB firmy Struxi i partnerów akcji
Reportaż w TVP Opole, Informacje prasowe w NTO, wywiady w Radio Opole, Radio Plus
informacje na regionalnych portalach internetowych, marketing bezpośredni.
Współpraca z władzami gminy Komprachcice, wsi Chmielowice, biurem poselskim Posła Ryszarda Galli, NGO’sami gminy Komprachcice, wybranymi szkołami.
Zaangażowanie największych mediów Opolszczyzny jako patronów medialnych: TVP Opole, Radio Opole, Radio Plus oraz Nowa Trybuna Opolska było naturalnym wyborem dotarcia do jak największej liczby osób oraz by akcja miała istotny i głęboki wydźwięk.

Efektywność

Kampania miała zasięg lokalny. Badania ewaluacyjne nie były w roku 2013 prowadzone. Mamy świadomość, że problem jest zbyt złożony i nie zostanie rozwiązany ani zatrzymany poprzez zrealizowanie jednej kampanii. Jednak zaangażowanie tak wielu partnerów w akcję świadczy o jej potrzebie i celowości. Oddźwięk społeczności lokalnej również nakłania do cykliczności akcji. Każda choćby minimalna korzystna zmiana postawy, jest sukcesem wartym powielenia.
W znacznym stopniu udało się dotrzeć do założonych grup docelowych.
Budżet kampanii wyniósł 10 tys. zł. To niewielka kwota, biorąc pod uwagę fakt, że na zakończenie akcji przewidziane było wspólne biesiadowanie i plac zabaw dla dzieci.

Kampanijność

Kampania przygotowana była po raz pierwszy. Będzie realizowana cyklicznie. Każdorazowo partnerami będą Interesariusze zaangażowani w proces powstrzymania degradacji demograficznej naszego regionu. Planujemy włączyć w kolejne kampanie uczelnie wyższe oraz zaangażować w większym stopniu seniorów.

Opis inicjatora

STRUXI to pierwszy Land Developer w regionie. Zagospodarowuje tereny ekonomicznie i ergonomicznie. Opracowuje plany rozwoju inwestycji w oparciu o dobro lokalne i najlepsze praktyki projektowe.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Akcja „Dzień Klonu” to wspólne z mieszkańcami i zaproszonymi gośćmi - zasadzenie pierwszego rodzinnego drzewa na Osiedlu „Róży Wiatrów” w Chmielowicach. Drzewem tym jest Klon, popularne i silne drzewo. Klon identyfikuje się z silnymi więziami, dużą wytrwałością i wolą przetrwania. Od pokoleń drzewa klonowe są integralną częścią lokalnego krajobrazu, gdzie służą człowiekowi jako budulec od kołyski po grobową deskę.


KrajPolska
Problemy społeczneAktywizacja i społeczeństwo obywatelskie, Edukacja, Ekologia i środowisko, Komunikacja w rodzinie, Kultura, Marketing regionalny, Społeczna odpowiedzialność biznesu
NadawcaStruxi Sp. z o.o. - pierwszy Land Developer na Opolszczyźnie
WykonawcaStruxi Sp. z o.o. - pierwszy Land Developer na Opolszczyźnie
AdresaciMieszkańcy województwa opolskiego ze szczególnym uwzględnieniem miasta Opola i Gminy Komprachcice.
MediaPrasa, Radio, telewizja, internet, outdoor, indor, ambient,
Data zgłoszenia10.03.2014