Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013



11.03.2014

RODZICE ODWOŁUJĄ REFORMĘ

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Opis celu kampanii

Zachęcenie rodziców do składania podpisów pod wnioskiem o referendum edukacyjne. Referendum edukacyjne miało na celu m.in. odwołanie reformy, w myśl której sześciolatki mają być obowiązkowo posyłane do szkoły.

Grupa docelowa

Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym.

Strategia

Celem kampanii było zachęcenie rodziców do składania podpisów pod wnioskiem o referendum edukacyjne. Kampania nie miała jednak klasycznej strategii, gdyż była w rzeczywistości spontaniczną reakcją grupy znanych rodziców, którzy są przeciwni reformie edukacyjnej i mają konkretne argumenty, dlaczego nie powinna ona wejść w życie. Pierwsza część kampanii, czyli spot "Rodzice odwołują reformę", był typowym call to action: zawierał instrukcję w jaki sposób można poprzeć wniosek o referendum i zachętę do mobilizacji - "Rodzice, los waszych dzieci jest w waszych rękach!". Drugi spot, pt. "Pani Minister, dajmy już spokój z tą reformą" zbierał argumenty występujących w nim rodziców przeciwko reformie. Był też bezpośrednim apelem do ówczesnej Minister Edukacji Narodowej Krystyny Szumilas o wycofanie reformy. Trzeci spot, "Czy rząd wie lepiej?" to autorski pomysł Pauliny Holtz. W formie nawiązujący do słynnego teledysku Boba Dylana "Subterranean Homesick Blues", miał zwrócić uwagę na problem odbierania głosu rodzicom przez twórców reformy.

Opis przebiegu kampanii

Kampania polegała na wypuszczeniu na youtube.com w odstępach kilkutygodniowych 3 spotów: początek kampanii miał miejsce w marcu 2013 r., jej finałem miało być zebranie 500 000 podpisów do 1 czerwca 2013 r. Cel został przekroczony blisko dwukrotnie: zebrano prawie 1 milion podpisów.

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

Głównym narzędziem komunikacji były filmy umieszczane na portalu youtube.com:
http://www.youtube.com/watch?v=0ZwgFHLOCI0
http://www.youtube.com/watch?v=Xud3wb2AFUg
http://www.youtube.com/watch?v=3YiVIz8N1dw
Filmy były również emitowane w TVP w paśmie dla organizacji pozarządowych.

Efektywność

1. Kampania przyczyniła się do zebrania blisko 1 miliona podpisów pod wnioskiem o referendum edukacyjne.
2. 3 filmy tworzące kampanię zostały obejrzane przez przeszło 300 000 użytkowników youtube.com
3. Na temat kampanii ukazało się w mediach elektronicznych i tradycyjnych kilkanaście publikacji (m.in. gazeta.pl, rp.pl, onet.pl, wp.pl, o2.pl, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita), spoty tworzące kampanię byly prezentowane również na antenie Dzień Dobry TVN i Pytanie na Śniadanie TVP. O kampanii wspominały również główne wydania programów informacyjnych, tj. Fakty TVN, Wiadomości TVP i Wydarzenia Polsat.
4. Kampania została zrobiona praktycznie bezkosztowo, wszystkie osoby zaangażowane w jej realizację pracowały za darmo.

Opis inicjatora

Do podstawowych celów Fundacji Rzecznik Praw Rodziców należą: 1) Reprezentowanie rodziców jako grupy społecznej na forum publicznym 2) Działanie na rzecz polityki prorodzinnej


KrajPolska
Problemy społeczneEdukacja
NadawcaFundacja Rzecznik Praw Rodziców
Wykonawcamoonstudio.pl
AdresaciRodzice dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym
Mediainternet i telewizja
Data zgłoszenia11.03.2014
Dodatkowe materiały) ) )