Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2013

Kategoria konkursowa: Kampanie instytucji publicznych



11.03.2014

Kieruj się rozsądkiem

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

POWIEKSZ

Opis celu kampanii

Kampania pod hasłem „Kieruj się rozsądkiem” miała na celu uświadomienie uczestnikom ruchu drogowego, że prawidłowe zachowania, życzliwość w stosunku do innych, brak agresji i przestrzeganie przepisów prawa przyczyniają się do znacznego wzrostu bezpieczeństwa na drodze.
Celem długofalowym jest budowanie świadomego społeczeństwa, które z szacunkiem odnosi się do innych uczestników ruchu.

Grupa docelowa

- Motocykliści 18-39 – skłonni do ryzyka, brawury.
- Seniorzy 60+ – nie zdający sobie sprawy z zagrożeń.
- Piesi – 18-59 - niechronieni, niewidoczni na drodze.
- Kierowcy - grupa dodatkowa

Strategia

Choć w ciągu ostatnich 11 lat udział pieszych w wypadkach drogowych w Polsce spadł o 46 proc., jednak nadal odnotowuje się ich dużą liczbę, szczególnie w okresie jesienno-zimowym, a liczba ofiar śmiertelnych na 100 wypadków jest w Polsce 5 razy większa od wartości tego samego wskaźnika w niektórych krajach europejskich np. w Szwajcarii.
Zachowania mogące być zaklasyfikowane jako związane z brakiem poszanowania praw innych użytkowników drogi stanowią większość przyczyn wypadków (nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu, zachowanie wobec pieszego, prędkość). 10% wszystkich wypadków to te na przejściach dla pieszych.
37% ofiar na drodze w roku 2012 to piesi i motocykliści. Piesi i motocykliści to dwie grupy (obok rowerzystów) uczestników ruchu drogowego, które są szczególnie narażone na poważne skutki wypadków drogowych. W zderzeniu z samochodem szanse na wyjście bez szwanku dla pieszego, czy motocyklisty są nikłe.
W grupie pieszych – ofiar wypadków drogowych najliczniejszą grupę wiekową stanowią osoby powyżej 60 roku życia. Seniorzy są też grupą najbardziej narażaną na ryzyko powikłań, a okres rekonwalescenci trwa najdłużej.
Wszystkie zaplanowane działania i komunikacja w grupach docelowych mają jeden podstawowy element – odwołują się do szacunku i zrozumienia innych uczestników ruchu drogowego. „Jeżeli wymagasz szacunku od innych, sam go okazuj – poprzez swoje odpowiedzialne zachowanie na drodze – nie tylko dla innych, ale także dla potencjalnych zagrożeń”.

Opis przebiegu kampanii

Kampanię zainaugurowała konferencja prasowa zorganizowana na policyjnym parkingu, gdzie przechowywane są wraki samochodów powypadkowych. W październiku i listopadzie 2013 realizowana była telewizyjna emisja 3 spotów TV skierowanych do osób pieszych, seniorów i kierowców. Kampania telewizyjna uzupełniona została w tym okresie o cykl artykułów sponsorowanych publikowanych zarówno w mediach ogólnopolskch, jak i regionalnych (6 regionów, na terenie których realizowano inwestycje infrastrukturalne, wybrane zgodnie z kryterium liczby wypadków, lub subiektywnego poczucia zagrożenia mieszkańców). Od 30 września do 1 listopada trwała również kampania banerowa w internecie skierowana do 3 grup docelowych: motocyklistów, seniorów i pieszych).

Wykorzystanie narzędzi komunikacji

• 7 trzydziestosekundowych spotów do emisji w TV (w ramach tegorocznej edycji kampanii emitowane były 3), reszta jest dostępna w internecie
• strona http://brd.policja.pl/brd/kampania/62,Ka... oraz umieszczenie informacji o kampanii na stronach internetowych lokalnych komend policji.
• konkursy na stronie internetowej, ogłaszane przez lokalne (powiatowe) komendy Policji z terenów całej Polski
• stworzenie 4 prezentacji dla Policjantów na temat bezpieczeństwa seniorów (jako pieszych, kierowców, pasażerów i rowerzystów), które mają być wykorzystane podczas spotkań Policji z seniorami.
• plakaty
• artykuły sponsorowane
• banery w internecie

Efektywność

W 2013 r. (wg wstępnych danych) odnotowano:
- 9 474 wypadków z udziałem pieszych – tj. mniej o 835 (-8,1%) w porównaniu z 2012 rokiem,
- 1136 zabitych pieszych – mniej o 31 (-2,7%)
- 8 790 rannych – mniej o 1 155 (-11,6%)
Kampania "Piesi" - dotarcie: Liczba emisji - 2460. Zasięg 1+ wyniósł 64,44% (19.382.771 osoby). Zasięg 3+ wyniósł 32,95% (9.998.463 osób).
Kampania "Kierowcy" - dotarcie: Liczba emisji - 3600. Zasięg 1+ wynios 62,07% (9.419.432). Zasięg 3+ wyniósł 11,42% (1.733.042).
Ilość publikacji medialnych: 231 materiałów prasowych
Środki na realizację kampanii: 624 168,42 brutto

Kampanijność

Kampania Kieruj się Rozsądkiem jest częścią wieloetapowego programu Bezpieczeństwo w Ruchu Drogowym realizowanego na wielu płaszczyznach (m.in. inwestycje w infrastrukturę, szkolenia, zakup radiowozów, wizyty studyjne)

Opis inicjatora

Komórka organizacyjna Policji, przy pomocy której Komendant Główny Policji realizuje zadania określone w ustawach.

Opis i wyjaśnienie pomysłu reklamowego - jeśli dotyczy

Każdy wypadek jest ciągiem przyczynowo-skutkowym. To suma wielu, czasem drobnych zdarzeń, które gromadzą się i w końcu prowadzą do smutnego finału. Na szczęście, na wiele z nich mamy wpływ. Gdybyśmy potrafili cofnąć czas, by dostrzec nasze błędy, za drugim razem z pewnością postąpilibyśmy inaczej. Nasza nieuwaga na drodze, agresja, nonszalancja, niefrasobliwość, a w końcu brak szacunku wobec innych, to codziennie zbierane krople, które kiedyś mogą przepełnić czarę.


KrajPolska
Problemy społeczneBezpieczeństwo ruchu drogowego
NadawcaKomenda Główna Policji
WykonawcaFabryka Komunikacji Społecznej
Adresacipiesi (w szczególności seniorzy), motocykliści, kierowcy
MediaTV, internet, prasa, postery
Data zgłoszenia11.03.2014
Dodatkowe materiały
 
 
 
 
 
 
 plik: kieruj_plakat_policji_pop_1.pdf