Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015

Kategoria konkursowa: Kampanie firm i fundacji firm



POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

Pozytywne Obroty

KATEGORIA: Kampanie firm i fundacji firm

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Skandia Życie Towarzystwo Ubezpieczeń S.A. Firma powstała w 1855 roku jako pierwsze szwedzkie Towarzystwo Ubezpieczeń na życie. Na polskim rynku obecna jest od 1999 r. W tym czasie zbudowała wizerunek rzetelnego partnera oferując klientom wyjątkowe możliwości w zakresie planowania finansowego. Specjalizuje się w tradycyjnych ubezpieczeniach na życie oraz z ubezpieczeniowym funduszem kapitałowym.

Nazwa wykonawcy

GoldenSubmarine – agencja marketingu interaktywnego

Data realizacji kampanii (od-do)

25.04.2015 – 30.10.2015 r.

 

Strategia

Opis celu kampanii

Co roku w wypadkach drogowych z udziałem dzieci i młodzież ginie kilka klas.Pozytywne Obroty to akcja wpisująca się w strategię CSR marki SKANDIA, jej celem jest poprawa bezpieczeństwa dzieci i młodzieży – uczestników ruchu drogowego. Wspólnie z fundacją Doroty Stalińskiej Nadzieja realizujemy cel poprzez organizację warsztatów edukacyjnych dla dzieci dotyczących bezpiecznej jazdy na rowerze.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Rocznie na skutek wypadków drogowych, z udziałem dzieci i młodzież ginie kilka klas. Poprawa bezpieczeństwa poprzez infrastrukturę nie jest wystarczająca, jeśli rowerzysta nie jest odpowiednio przygotowany do jazdy (merytorycznie i sprzętowo). W 2014 roku rowerzyści brali udział w 14195 kolizjach i wypadkach, a w wypadkach drogowych ogólnie zginęło 80 dzieci w wieku 0-14 lat, 3509 doznało obrażeń.

Insight

Uwielbiam jeździć na rowerze. To wygodny i zdrowy sposób transportu, chciałbym zaszczepić sympatię do dwóch kółek moim dzieciom. Wiem jednak, że na drodze nie zawsze można czuć się bezpiecznie. Chciałbym, żebyśmy wszyscy mogli cieszyć się rowerową przejażdżką bez obaw o zdrowie moje i moich dzieci.

Określenie grupy docelowej

Dorośli oraz ich dzieci poruszający się na rowerze w przestrzeni ruchu drogowego w Polsce.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Wyścigi kolarskie wzbudzają zainteresowanie w miastach, w których są organizowane – dzięki temu jest bezpośredni kontakt z ludźmi i możliwość zaproponowania angażującej aktywności. Zaangażowanie: Specjalna aktywność, która wciąga widzów do czynnego udziału w akcji.
Rozprzestrzenianie się komunikacji poprzez udostępnianie materiałów z eventów przez uczestników; cykle szkoleniowe w szkołach.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Włącz się w Pozytywne Obroty i kręć kilometry dla szkół! Każdy kilometr na trenażerze, aplikacji Endomondo lub podczas maratonów to złotówki na zajęcia dla dzieci z bezpieczeństwa drogowego!

Hasło/slogan

Pozytywne Obroty – Nakręć się z nami na bezpieczeństwo

Plany kontynuacji kampanii

Ze względu na sukces kampanii będzie ona miała kontynuację w 2016 roku, zachowując główny cel (bezpieczeństwo rowerzystów), sposób zaangażowania (kręcenie kilometrów) oraz sposób realizacji celu (szkolenia dla dzieci). Poprzednie edycje miały wymiar lokalny -tym razem zależy nam na dotarciu do rowerzystów w skali całego kraju – pomimo edukacji i rozwoju infrastruktury problem nadal jest palący.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

1.Od lat Skandia angażuje się we wsparcie sportów rowerowych poprzez sponsoring Tour de Pologne oraz maratonów Lang Team. W 2015 roku wsparcie rozszerzono o akcję CSR – Pozytywne Obroty.
2.W każdym z miast gospodarzy maratonów powstała strefa Pozytywnych Obrotów, gdzie każdy chętny mógł na trenażerach, maratonach lub poprzez dedykowaną rywalizację
w Endomondo wykręcać kilometry, które były po przeliczeniu na złotówki były
przekazywane na cel charytatywny.
3.Całą kwotę przeznaczono na szkolenia dla dzieci z 7 szkół podstawowych, przeprowadzone przez fundację „Nadzieja", a każdy uczestnik otrzymywał pakiet zestawów odblaskowych
o zwiększonej widoczności.
4.Ambasadorem akcji została znana aktorka Dorota Stalińska, która wzięła udział w wybranych maratonach, informowała o akcji w mediach i propagowała idee bezpieczeństwa.
5.Na potrzeby działań wspierających akcję w sieci stworzono infografiki i viralowy film video z bohaterem- mopsem, propagując zasady bezpiecznej jazdy w Internecie

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

1. Wykorzystanie eventów – maratonów Skandia Maraton Lang Team i postawienie trenażerów w strefach Pozytywnych Obrotów
2. Zaangażowanie Fundacji Doroty Stalińskiej Nadzieja, jako partnera do przeprowadzenia profesjonalnych szkoleń w szkołach podstawowych
3. Zaangażowanie Doroty Stalińskiej, jako ambasadora akcji.
4. Stworzenie i wykorzystanie filmu viralowego – ponad 100 000 wyświetleń na Facebooku i YouTube
5. Stworzenie challenge Endomondo – ponad 42 000 uczestników, wykręciło ponad 4,80 miliona kilometrów

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Zaangażowanie Doroty Stalińskiej i jej fundacji Nadzieja (aktorka przed laty przeżyła wypadek) stanowiło punkt zwrotny w historii Pozytywnych Obrotów.Współpraca pozwoliła osiągnąć efekt synergii,fundacja zyskała szansę na propagowanie bezpieczeństwa ruchu drogowego na dużą skalę, a nasza akcja zyskała solidnego partnera, mającego wiedzę i doświadczenie w edukacji dzieci i dorosłych na temat BRD.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

O akcji pojawiło się 3476 wzmianek w mediach – zarówno w skali lokalnej jak i ogólnopolskiej (Onet.pl, Wprost, Nasze-miasto, Fakt, Przegląd sportowy, Telewizja TTM) itp. Informacje o akcji uświadomiły opinię publiczną o istnieniu problemu bezpieczeństwa rowerzystów oraz naszego sposobu na walkę z nim czyli edukację najmłodszych.

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Ze względu na fakt ograniczonego zasięgu kampanii w jej dwóch pierwszych odsłonach, akcja „Pozytywne Obroty” i linkowanie jej z działaniami na rzecz bezpieczeństwa nadal buduje swoją świadomość w grupie odbiorców -  stąd naszym celem jest dalszy rozwój akcji w kierunku działań ogólnopolskich.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Zainteresowanie przerosło oczekiwania: w rywalizacji Endomondo wzięło udział 42,848 użytkowników, wykręcając ponad 4,80 miliona kilometrów kilometrów, +60% więcej, niż założenia). Podczas eventów, do kręcenia kilometrów na trenażerach i na trasie wyścigu przyłączyło się 14 887 osób, wykręcając 295 842 kilometrów.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

• Liczba odwiedzających strefy Pozytywnych Obrotów oraz zaangażowanych w akcję poprzez Endomondo i maratony.
• Zaangażowanie w akcję kaskaduje na możliwości organizacyjne zajęć edukacyjnych (szacunkowo w szkoleniach wzięło udział 4430 dzieci w 7 szkołach).
• Weryfikacja efektywności poprzez monitoring zainteresowania mediów akcją – budowanie świadomości problemu z którym walczymy podczas akcji.

Budżet kampanii

270 000,00 zł netto

Jaka była zmiana postaw

Dane o liczbie wypadków z udziałem rowerzystów, w miastach gdzie odbywało się szkolenia nie są jeszcze znane.Dysponujemy tylko danymi z 2014r.Bazując jednak na skuteczności działań Fundacji Doroty Stalińskiej,która od lat prowadzi takie szkolenia, zakładamy że mają one realny wpływ na bezpieczeństwo

 


Kreacja