Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

PrzyWRACAM: Jeden dzień z życia więźnia. Realizowana przez współpracę: Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego, SW OISW Kraków. NOMINOWANA

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Centrum Inicjatyw na rzecz poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Nazwa wykonawcy

Centrum Inicjatyw na rzecz poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego

Data realizacji kampanii (od-do)

26.10.2015-2016

 

Strategia

Opis celu kampanii

Celem kampanii jest zwiększenie świadomości kierowców na temat konsekwencji, jakie czekają ich w wyniku popełnionych na drodze błędów.

Kampania w szczególny sposób skupia się na przewinieniach, które doprowadziły do wypadku ze skutkiem śmiertelnym: przekroczenie czy niedostosowanie prędkości do panujących na drodze warunków, prowadzenie po alkoholu, używkach czy rozmawianie przez telefon.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Kampania miała na celu zwrócenie uwagi na problem beztroskiej jazdy i braku kultury jazdy na drogach. Akcent został postawiony na konsekwencje, które czekają lekkomyślnego kierowcę. Nadmierna prędkość, niedostosowanie do warunków ruchu to najczęstsza przyczyna wypadków młodych kierowców.

Insight

Jeszcze nigdy nie przydarzył mi się wypadek. Dlaczego miałoby się to stać teraz? Mnie się to nie zdarzy. Ufam swojej ocenie sytuacji. Ja nie pójdę do więzienia - to mnie nie dotyczy.

Określenie grupy docelowej

Grupę docelową stanowią wszyscy użytkownicy dróg, ze szczególnym uwzględnieniem początkujących, młodych kierowców.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Idea kreatywna polegała na pokazaniu konsekwencji wypadku drogowego nie z punktu widzenia ofiary, ale z perspektywy sprawcy wypadku: co się dzieje ze sprawcą i jego rodziną po wypadku.
Film pokazał jeden dzień z życia więźnia: od momentu pożegnania z rodziną pod murami więzienia, poprzez przekroczenie bramy aresztu, długą drogę do celi ukazującą procedury. Droga kończy się w wieloosobowej celi.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Zanim ruszymy w drogę, każdy kierowca powinien poddać w wątpliwość swoje umiejętności, zatrzymać się na chwilę i pomyśleć. Być świadomym uczestnikiem ruchu drogowego.

Hasło/slogan

Nie ma głównego hasła, akcent przenieśliśmy na sam problem sprawcy. „PrzyWRACAM”: więźniowie przywracają społeczeństwu to, co zabrali. Hasło całego programu (3 filmy): Jadę z wyobraźnią.

Plany kontynuacji kampanii

Kampania będzie kontynuowana przez cały 2016 rok w mediach elektronicznych oraz będzie wdrażana przez Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Krakowie oraz SW OISW w Krakowie.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

W ramach projektu PrzyWRACAM zrealizowano 3 filmy:

1. Film edukacyjny „Jeden dzień z życia więźnia: projekt edukacyjny na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego”

W trzy minuty udało się pokazać jeden dzień więźnia, sprawcy wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym.

2. Film szkoleniowy, zrealizowany dla potrzeb wewnętrznych Małopolskiego Ośrodka Ruchu Drogowego oraz SW OISW w Krakowie.

To wywiady przeprowadzone z więźniami, młodymi sprawcami wypadków drogowych. Film trwa ponad 30 minut i podzielony jest na 3 bloki tematyczne: życie przed wypadkiem, wypadek oraz życie po wypadku.

3. Krótki spot edukacyjny zrealizowany na podstawie filmu szkoleniowego kierowany głównie do młodych, początkujących kierowców.

To pojedyncze zdania, słowa każdego z więźniów, które układają się w jedną całość obrazującą cenę jaką płaci za swoje czyny sprawca wypadku.


Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

Do przeprowadzenia kampanii wykorzystano film. Grupa docelowa: młodzi, początkujący kierowcy. Taki przekaz jest najbardziej adekwatny do tej grupy docelowej. Zaintrygowanie widza poprzez metodę rówieśniczą (peer to peer). W filmie nie ma aktorów. Film pokazuje Areszt Śledczy w Krakowie i drogę więźnia do celi. Pokazuje prawdziwe miejsca i sytuacje.

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Odbiorcami filmu są nie tylko kursanci MORD czy osadzeni w zakładach karnych. Film jest filmem publicznym, udostępniany jest szeroko w internecie, mediach społecznościowych oraz telewizji. Z informacji uzyskanych przez Instytut Transportu Samochodowego wynika, że film stosowany jest przez wiele Ośrodków Ruchu Drogowego w całej Polsce.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Kampania promowana na stronach organizatorów i w SM (Facebook): Centrum Inicjatyw Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Okręgowy Inspektorat Służby Więziennej w Krakowie, Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego w Krakowie.
Na samym YouTube spot „Jeden dzień z życia więzienia” obejrzało prawie 10 tysięcy widzów. Spot ukazał się w Telewizji Kraków 3 razy.

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Celem nie była budowa marki, tylko zwrócenie uwagi na problem społeczny. Niemniej jednak kampania jest rozpoznawalna, wzrosła także rozpoznawalność marki Centrum Inicjatyw na rzecz poprawy BRD (www.cibrd.org.pl).

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Kampania osiągnęła swoje założone cele: dotarcie do ponad 10.000 osób oraz bezpośrednie przeszkolenie poprzez film ok. 300 młodych osób w samym 2015 roku.
Ilość odwiedzin na kanale YT, ilość osób na szkoleniach: Małopolski Ośrodek Ruchu Drogowego oraz szkoleniach SW OISW w Krakowie.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Poprzez liczbę przeszkolonych osób oraz osób które zobaczyły kampanię. Przeprowadzono także ankiety pomiaru efektywności kampanii wśród 50 wybranych losowo osób.

Budżet kampanii

5.000 pln

Jaka była zmiana postaw

Przeprowadzono ankiety pomiaru efektywności kampanii wśród 50 wybranych losowo osób. Ankiety były oparte na 5 stopniowej skali Likerta. Wskazały wzrost poziomu świadomości na temat skutków wypadku drogowego. Ankietowani: grupa wiekowa 18-35 lat.

 


Kreacja