Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



POWIEKSZ

Śniadanie Daje Moc - ogólnopolski program edukacyjny dla uczniów klas 0-3 szkół podstawowych. - NOMINOWANA

KATEGORIA: Programy edukacyjne firm (CSR)

KATEGORIA: Kampanie o tematyce zdrowotnej

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Partnerstwo dla Zdrowia – koalicja firm Danone, Lubella (należąca do Grupy Maspex Wadowice), marki Biedronka (należąca do Grupy Jeronimo Martins) oraz Instytutu Matki i Dziecka – wiodącej w kraju instytucji naukowej i medycznej.

Nazwa wykonawcy

Garden of Words

Data realizacji kampanii (od-do)

1.09.2015 - 31.12.2015

 

Strategia

Opis celu kampanii

Cele programu edukacyjnego Śniadanie Daje Moc:
1. Zwiększanie świadomości nt. zdrowego odżywiania i roli śniadania w diecie dziecka
2. Zaangażowanie nauczycieli, opiekunów i rodziców w kwestie prawidłowego odżywiania ucznia
3. Przyczynianie się do obniżania poziomu niedożywienia dzieci w Polsce – poprzez edukację

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Aż 130 tys. uczniów szkół podstawowych w Polsce cierpi z powodu niedożywienia. 220 tys. uczniów nie odżywia się w sposób niezbędny dla ich prawidłowego rozwoju. W blisko 40% klas w polskich szkołach są dzieci, które nie jadają drugiego śniadania* (*Millward Brown SMG/KRC dla Danone i Banków Żywności; wywiady z wychowawcami klas 1-6, 2011).

Insight

Nauczycielka: Odkąd moja klasa bierze udział w programie Śniadanie Daje Moc, zaczęłam zwracać uwagę na to czy moi uczniowie przynoszą drugie śniadanie z domu i z czego się ono składa. Widzę, że same dzieci i ich rodzice także zaczęli tym się interesować a jakość drugich śniadań bardzo się poprawiła.

Określenie grupy docelowej

-Dyrektorzy szkół podstawowych i nauczyciele klas początkowych
-Kuratoria oświaty w województwach
-Rodzice i opiekunowie uczniów klas 0-3 szkół podstawowych
-Uczniowie klas 0-3 szkół podstawowych

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Program Śniadanie Daje Moc to nauka przez zabawę.Nauczyciele uczą dzieci 12 zasad zdrowego odżywiania, wykorzystując interaktywne scenariusze zajęć. 6.11.15 polscy uczniowie udowodnili całemu światu swój entuzjazm dla zdrowego odżywiania,bijąc śniadaniowy Rekord Guinnessa. Wydarzenie przyciągnęło rekordową liczbę szkół do projektu i odbiła się szerokim echem w mediach ogólnopolskich i regionalnych

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

- Przyłącz się do programu edukacyjnego Śniadanie Daje Moc!
- Zgłoś szkołę do programu edukacyjnego Śniadanie Daje Moc!
- Pobijmy śniadaniowy Rekord Guinnessa!

Hasło/slogan

Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia. Dzięki niemu dzieci mają energię do nauki, lepiej koncentrują się podczas lekcji i mają siłę do zabawy. To najlepszy start w nowy dzień!

Plany kontynuacji kampanii

Program od 5 lat realizowany jest w podstawówkach w całej Polsce. To nauka przez zabawę, budująca wielki entuzjazm dla zdrowego odżywiania wśród uczniów, nauczycieli i rodziców. Co roku dajemy nauczycielom nowe, ekscytujące dla dzieci scenariusze zajęć, a na uczniów czekają atrakcje, konkursy i wielkie wydarzenie - Dzień Śniadanie Daje Moc. We IX br. rozpocznie się kolejna, już VI edycja programu.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

Program Śniadanie Daje Moc oparty jest o edukację najmłodszych poprzez zaangażowanie rodziców i nauczycieli w kwestie prawidłowego żywienia dzieci. Działania skupione zostały na zorganizowaniu 6XI w szkołach ogólnopolskiego bicia Rekordu Guinnessa w największej lekcji gotowania zdrowego śniadania.
Rok 2015:
- IX-X: rejestracja szkół do V edycji programu Śniadanie Daje Moc i próby bicia Rekordu Guinnessa – kontakt telefoniczny i mailowy z dyrektorami szkół podstawowych oraz nauczycielami klas 0-3
- X: zajęcia w szkołach na podstawie scenariuszy lekcji opracowanych przez metodyka na potrzeby programu Śniadanie Daje Moc
- 6 XI: Wielkie święto zdrowego odżywiania w szkołach - obchody Dnia Śniadanie Daje Moc, bicie Rekordu Guinnessa w organizacji największej lekcji gotowania zdrowego śniadania w wielu lokalizacjach jednocześnie w całej Polsce (cel: 4614 dzieci)
- XI-XII: konkurs dla szkół i wysyłanie prac konkursowych przez nauczycieli
- XII: obrady jurorów
- I-II 2016: ogłoszenie laureatów

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

-Dzień Śniadanie Daje Moc i Rekord Guinnessa w największej lekcji gotowania zdrowego śniadania w podstawówkach w całej Polsce
-Scenariusze lekcji w oparciu o 12 zasad zdrowego odżywiania przygotowane z metodykiem i wpisujące się w program edukacji prozdrowotnej w klasach 0-3
-Patronaty medialne 5 regionalnych ośrodków TVP i 9 regionalnych rozgłośni Polskiego Radia
-Patronat medialny wydawnictwa Polskapresse
-Honorowe patronaty: MEN, Rzecznik Praw Dziecka, ORE i 13 regionalnych kuratoriów oświaty
-Spot radiowy w RMF
-Biuro prasowe
-Strona www programu – kanał komunikacji z grupą docelową

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

W działania w V edycji programu została zaangażowana ambasadorka programu - Paulina Smaszcz-Kurzajewska (mama, dziennikarka, celebrytka) oraz blogerki Mama Bloguje, Marta-Gotuje i Ósmy kolor tęczy. Programowi wsparcia udzieliło również 10 organizacji NGO m.in. Fundacja Dr Clown, Fundacja Mama, Fundacja Mierz Wyżej, Fundacja Harmonia Życia, propagując idee programu wśród swoich interesariuszy.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

- 897 publikacji (Prasa: 115, Internet: 695, Radio: 64, Telewizja: 23)
- ROI efektów medialnych publikacji: 2,78 (stosunek uzyskanego ekwiwalentu reklamowego publikacji do nakładu finansowego na realizację akcji edukacyjnej)
- Media buzz wokół bicia Rekordu Guinnessa jako pretekst do dyskusji o problematyce odżywiania dzieci w wieku wczesnoszkolnym

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

-7398-rekordowa liczba szkół w 2015
-Od 5 lat program ŚDM na stałe wpisany w tok nauczania tysięcy podstawówek
-To już wyrobiona marka, darzona dużym zaufaniem. Nauczyciele w badaniu Millward&Brown z 2015 oceniają jego wartość merytoryczną na 5.4, a przydatności w życiu zawodowym na 5.2 (skala 1-6)

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Kampania osiągnęła cele. O efektywności programu świadczą poniższe liczby:
- Liczba szkół, które przyłączyły się do V edycji programu – 7398 (60% podstawówek w kraju)
- Liczba uczniów, którzy uczestniczyli w Dniu Śniadanie Daje Moc i dowiedzieli się o 12 zasadach zdrowego odżywiania – 182 500
- Liczba prac konkursowych nadesłanych przez szkoły – 1172
- Liczba uczniów bijący Rekord Guinnessa: 6 852

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Efektywność kampanii potwierdza liczba zgłoszonych szkół do programu, liczba uczniów objętych edukacją i liczba publikacji w mediach na temat problemu niedożywienia jakościowego dzieci. Co roku przeprowadzane jest badanie w szkołach, monitorujące opinię nauczycieli i mierzące realną zmianę wnoszoną przez program: zaangażowanie rodziców, jakość śniadań dzieci, ich znajomość 12 zasad odżywiania etc.

Budżet kampanii

Jaka była zmiana postaw

- 56% nauczycieli uczestniczących w programie zauważyło zwiększenie zaangażowania rodziców w żywienie dzieci.
- Ok. 50% nauczycieli zauważyła poprawę jakości śniadań
- 76% dzieci-uczestnicy programu przynosi do szkoły owoce i warzywa*
*VI 2015,Millward Brown; ewaluacyjne badanie wśród nauczycieli

 


Kreacja