Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015



POWIEKSZ

Lataj z głową

KATEGORIA: Kampanie instytucji publicznych

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Tytuł kampanii:\"Lataj z głową\". Inicjatorem kampanii jest Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego - organ centralnej administracji rządowej właściwy w sprawach lotnictwa cywilnego

Nazwa wykonawcy

Urząd Lotnictwa Cywilnego

Data realizacji kampanii (od-do)

31.05-31.10.2015 r.

 

Strategia

Opis celu kampanii

Wzrost bezpieczeństwa w lotnictwie cywilnym poprzez uświadomienie wszystkim miłośnikom bezzałogowego latania, że wyglądające jak zabawka drony podlegają przepisom prawa lotniczego, za którego złamanie grożą poważne konsekwencje. W kampanii apelowaliśmy o rozważne i odpowiedzialne latanie.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Bezzałogowych statków powietrznych z roku na rok przybywa, szczególnie popularne są wśród dzieci. W 2015 roku dron był jednym z najmodniejszych prezentów komunijnych. Drony weszły pod nasze strzechy, ale ich użytkownicy nie mają wystarczającej wiedzy na temat przepisów ruchu lotniczego. Brak wiedzy na temat zasad bezpiecznego latania na całym świecie jest przyczyną wielu incydentów lotniczych.

Insight

Dron, czyli zabawka - niegroźne urządzenie. Skoro stoi na półce w sklepie obok odkurzaczy, tosterów i telewizorów to znaczy, że jest artykułem codziennego użytku. Bezpiecznym, skoro powszechnie dostępnym. Selfie z drona? Dlaczego nie? Nie potrzebuję żadnych dokumentów, ogranicza mnie tyko fantazja.

Określenie grupy docelowej

Osoby, które chcą kupić lub kupiły drona do latania w celach rekreacyjnych. Latają dla zabawy i ich wiedza na temat dronów i przepisów prawa lotniczego jest bardzo mała. Potencjalni kupcy.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Zachęcenie do odpowiedzialnego latania, czyli uświadomienie sobie, że to czy będzie bezpiecznie w powietrzu i na ziemi zależy przede wszystkim od nas samych.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Lataj odpowiedzialnie – lataj z głową. Przed lotem przeczytaj ulotkę, zapoznaj się z przepisami. Wejdź na stronę internetową Urzędu Lotnictwa Cywilnego i zobacz jakie są zasady latania dronem.

Hasło/slogan

Lataj odpowiedzialnie – lataj z głową

Plany kontynuacji kampanii

Niedługo wejdą w życie nowe przepisy. Tym razem zamierzamy skierować kampanię także do profesjonalnych operatorów dronów. Polska pod względem ilości certyfikowanych operatorów dronów jest na czwartym miejscu. Wyprzedzają nas tylko takie potęgi jak Japonia, Francja i USA! Kampania będzie skierowana do osób latających w celach usługowych, zarobkowo.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

1. 31.05.15 r. – rozpoczęcie kampanii podczas Dnia Dziecka,organizowanego w ogrodach Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Na stoisku ULC można było obejrzeć bezzałogowe statki powietrzne, zadać pytania ekspertom, dowiedzieć się jak i gdzie można nimi latać bezpiecznie. Nasi eksperci rozdawali ulotki informujące o najważniejszych zasadach bezpiecznego latania dronami;
2. wydanie wytycznych Prezesa ULC w których zaleca się przedsiębiorcom, w tym producentom, sprzedawcom bezzałogowych statków powietrznych, aby dołączali do sprzedawanych dronów ulotkę edukacyjną ULC;
3. 24.08.15 r. ruszyła specjalna strona internetowa www.latajzglowa.pl oraz spot telewizyjny;
4. 24.08.15 r. Prezes ULC zainaugurował kampanię “Lataj z głową” wywiadem na żywo w TVP INFO;
5. 24.08.15 r. - rozesłano komunikat prasowy o kampanii do mediów branżowych i ogólnopolskich
6. udział w wydarzeniach plenerowych, piknikach promujących bezpieczne latanie dronami - np. Drone Show Rzeszów (11.10), Dron Festiwal (16.05).

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

- ulotka – w wersji papierowej i elektronicznej
- strona internetowa - zaplanowana jako rozszerzenie informacji zawartych na ulotce;
- spot telewizyjny – krótki 30 sekundowy film, nawiązujący do ulotki i strony
- wytyczne – zalecenie Prezesa dla sprzedawców i producentów dronów, by dołączali ulotkę ULC do sprzedawanych bezzałogowych statków powietrznych;
- wystąpienia ekspertów ULC podczas imprez plenerowych takich jak pikniki, festiwale;
- newsletter
- kanał YT
- informacje prasowe
Ze względu na skromny budżet reklamy ambientowe, billboardy, reklamy display nie były możliwe.

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

- dzieci i młodzież – rysunkowy styl ulotki miał ich zaintrygować, a poprzez dzieci dotrzeć do rodziców (decydujących o zakupie drona)
- sprzedawcy, producenci dronów – w ich interesie jest informowanie o przepisach. Im mniej niebezpiecznych zdarzeń z tymi urządzeniami tym lepsza sprzedaż.
- prezes ULC – autorytet (zawodowy pilot) - zna zagrożenia jakie dron może spowodować

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Kampania spotkała się z pozytywnym odzewem. Drony wzbudzają wiele emocji. Z jednej strony mają wiele bardzo pozytywnych zastosowań (ratownictwo, geodezja), z drugiej mogą być zagrożeniem dla bezpieczeństwa.

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Wypromowane zostało hasło \"Lataj z głową\", szczególnie wśród osób interesujących się dronami oraz firm proponujących usługi z użyciem dronów i ich sprzedawców.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Celem kampanii było przekonanie potencjalnych użytkowników, że nie można latać, gdzie się chce. Uświadomienie im, że dron może być zagrożeniem dla ruchu lotniczego i dla osób na ziemi. Chodziło o zasygnalizowanie problemu.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Na podstawie analizy ilościowej, obserwacji forów internetowych, analizy ilościowej, opinii wpływających do ULC. Próśb o objęcie patronatem Prezesa ULC akcji promujących bezpieczne latanie dronem. Zwiększenie szczegółowości pytań dotyczących latania dronami, zarówno od osób z zewnątrz, jak i samych dziennikarzy. Wartość ekwiwalentu reklamowego to 710 100 zł.

Budżet kampanii

16 000 zł netto

Jaka była zmiana postaw

Uświadomienie przez potencjalnych użytkowników dronów, osób latających w celach rekreacyjnych, że nie można latać wszędzie. Istnieją przepisy, które to regulują i można je znależć na www.ulc.gov.pl.

 


Kreacja

urzad_lotnictwa_cywilnego_podsumowanie_kampanii_lataj_z_glowa_w_mediach.pdf

https://prezi.com/fo7nwhbhhanv/urzad-lotnictwa-cywilnego/?utm_campaign=share&utm_medium=copy
Prezentacja kampanii

http://latajzglowa.pl