Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015

Kategoria konkursowa: Kampanie organizacji pozarządowych



POWIEKSZ
POWIEKSZ
POWIEKSZ

„Nie odrzucaj swojego dziecka. Płać alimenty.”

KATEGORIA: Kampanie organizacji pozarządowych

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Izba Komornicza w Łodzi. Izbę komorniczą w Łodzi tworzą Komornicy prowadzący kancelarię w obszarze właściwości Sądu Apelacyjnego w Łodzi. Izbę reprezentuje Rada Izby Komorniczej w Łodzi wraz z Przewodniczącym Rady.

Nazwa wykonawcy

Maciej Mikołaczyk i Mateusz Lewandowski

Data realizacji kampanii (od-do)

01.09.2015 – 31.12.2015

 

Strategia

Opis celu kampanii

Intencją kampanii był apel do osób celowo niepłacących alimentów oraz wywołanie dyskusji w mediach tradycyjnych i społecznościowych na temat problemu celowego niepłacenia alimentów przez osoby do tego zobowiązane.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Szacuje się, że ponad milion dzieci w Polsce nie otrzymuje zasądzonych alimentów. Tylko na obszarze właściwości Sądu Apelacyjnego w Łodzi prowadzonych jest obecnie ponad 67 tysięcy egzekucji alimentów. Wiele z tych postępowań jest bezskutecznych z powodu celowego uchylania się osób zobowiązanych. Wielu postępowań można by uniknąć, gdyby zobowiązani rodzice płacili alimenty dobrowolnie.

Insight

Nie zamierzam płacić ani na "byłą" żonę, ani na "byłe" dzieci. Nie płacę od lat i nic się takiego nie stało. Może zapłacę jutro, a może wcale...

Określenie grupy docelowej

Osoby celowo niepłacące alimentów oraz osoby mające wpływ na publiczne postrzeganie problemu niealimentacji.

Wyjaśnienie idei kreatywnej

Pokazaliśmy problem niealimentacji oczyma dziecka, które czuje się odrzucone i oszukane przez rodzica, który celowo nie płaci zasądzonych alimentów. W ten sposób chcieliśmy pokazać konsekwencje takiego postępowania nie tylko dla drugiego rodzica, który ponosi samodzielnie koszty utrzymania dziecka, ale również dziecka, którego de facto dotyczy orzeczenie Sądu o obowiązku alimentacyjnym.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Nie odrzucaj swojego dziecka. Płać alimenty.

Hasło/slogan

"Nie odrzucaj swojego dziecka. Płać alimenty."

Plany kontynuacji kampanii

W roku 2016 planowane są kolejne warsztaty dla osób, których dotyczy problem niealimentacji. Do końca kwietnia 2016 powstanie ulotka informacyjna, która trafi do wszystkich kancelarii komorniczych w obszarze właściwości Sądu Apelacyjnego w Łodzi oraz będzie kolportowana przez Stowarzyszenie „Dla Naszych Dzieci”.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

1 września na stronie youtube.pl umieszczony został spot „Połączenie odrzucone” zapowiadający główne wydarzenie kampanii czyli konferencję z dnia 18 września 2015.
18 września odbyła się „Alimenty w XXI wieku – stan prawny a rzeczywistość”. W konferencji udział wzięli: Przedstawiciele Stowarzyszeń i Fundacji zajmujących się kwestią alimentów i pomocą dla samotnych rodziców i ich dzieci, m.in Stowarzyszenia "Dla Naszych Dzieci", Przedstawiciel Ministra Pracy i Polityki Społecznej, Przedstawiciele Ministra Sprawiedliwości, Przedstawiciele Rzecznika Praw Obywatelskich, Przedstawiciel Rzecznika Praw Dziecka, Przedstawiciele Urzędu Miasta Łodzi, Przedstawiciele Samorządu Komorniczego, naukowcy, politycy, sędziowie, adwokaci, radcowie prawni oraz komornicy.
Patronat Honorowy nad Konferencją sprawował Minister Pracy i Polityki Społecznej.
24 listopada 2015, w Urzędzie Miasta Łodzi, odbyły się warsztaty, wspierające samodzielnych rodziców i osoby borykające się z problemem egzekucji aliment

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

1. Spot internetowy „Połączenie odrzucone” zamieszczony w serwisie www.youtube.pl
2. Konferencja prasowa z dnia 18 listopada 2015 z udziałem ówczesnej Wicemarszałek Sejmu Wandy Nowickiej, Przedstawicielki Stowarzyszenia „Dla Naszych Dzieci”, Prezesa Krajowej Rady Komorniczej, Przedstawicielki Urzędu Miasta Łodzi, Przewodniczącego Komisji Dialogu Obywatelskiego ds. Różnorodności i Przeciwdziałania Dyskryminacji UM Łodzi oraz Przedstawiciela Organizatora – Przewodniczącego Rady Izby Komorniczej w Łodzi.
3. Konferencja „Alimenty w XXI wieku – stan prawny a rzeczywistość” z dnia 18 września.

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Kampanię wspierało Stowarzyszenie Poprawy Spraw Alimentacyjnych „Dla Naszych Dzieci”

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

Spot promujący kampanię był szeroko komentowany i udostępniany na portalu Facebook oraz wielu innych stronach internetowych. Spot i dyskusję o problemie alimentów pokazano w programie „Dzień dobry TVN” i stacji Polsat News. Pojawił się m.in. na stronach Gazety Wyborczej, Newsweeka, Wysokich Obcasów, portalu wp.pl oraz stronie internetowej RPO.

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

Dzięki kampanii rozpoczęła się, trwająca do dziś, dyskusja w mediach na temat problemów z niepłaceniem alimentów. Na początku roku 2016 roku powstał, z inicjatywy RPO i RPD, Zespół do spraw alimentów, w którym znalazły się osoby biorące udział w konferencji z 18 września 2015.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Celem była zmiana postawy osób niepłacących alimentów oraz rozpoczęcie publicznej dyskusji na ten temat. Pierwszy z celów jest długoterminowy i trudny do oceny po kilku miesiącach, drugi bez wątpienia osiągnięto. O problemie nie alimentacji wreszcie się rozmawia.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Z uwagi na długofalowy charakter kampanii trudno dokonać jednoznacznej oceny jej efektywności. Bez wątpienia osiągnięto cel w zakresie wywołania publicznej dyskusji na ten temat. Widać to choćby na stronie kampaniespoleczne.pl, gdzie spot był szeroko komentowany, a liczba "polubień" liczonych na stronie przekroczyła 1000. Spot był też oglądany wielokrotnie częściej, niż inne zamieszczone kampanie.

Budżet kampanii

Całkowity budżet kampanii wynosił 11 tysięcy złotych. Żadnych środków nie przeznaczono na media.

Jaka była zmiana postaw

Trudno określić zmianę postaw osób niepłacących alimentów. Nastąpiła natomiast zmiana narracji medialnej dotyczącej alimentów.

 


Kreacja