Kampanie zgłoszone do konkursu
Kampania Społeczna Roku 2015

Kategoria konkursowa: Programy edukacyjne firm (CSR)



POWIEKSZ

Kubusiowi Przyjaciele Natury – ogólnopolski program edukacyjny o tematyce ekologicznej realizowany w przedszkolach - NOMINOWANA 2015

KATEGORIA: Programy edukacyjne firm (CSR)

KATEGORIA: Kampanie o tematyce ekologicznej

Nazwa i opis inicjatora kampanii

Grupa Maspex w ciągu 25 lat swojej historii zawsze była obecna w życiu lokalnych środowisk, aktywnie wspierając inicjatywy na rzecz dzieci i młodzieży w zakresie działalności charytatywnej, rozwoju kultury, edukacji oraz sportu. Firma prowadzi również ogólnopolskie programy społeczne dla dzieci, w których wzięło już udział 5 mln dzieci.

Nazwa wykonawcy

Grupa Maspex Wadowice

Data realizacji kampanii (od-do)

Od 01.09.2015 do 31.12.2016 (rok szkolny 2015/2016)

 

Strategia

Opis celu kampanii

Cele programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury”:
1. nauka o otaczającym świecie przyrody i jej darach,
2. zapoznanie dzieci z zasadami ekologii oraz dbałości o środowisko naturalne,
3. kształtowanie w dzieciach właściwych nawyków zdrowego odżywiania,
4. wzrost świadomości ekologicznej i wyrobienie właściwych nawyków związanych z dbałością o otaczające środowisko od najmłodszych lat.

Opis problemu społecznego z jakim miała się zmierzyć kampania

Świadomość ekologiczna Polaków jest ciągle na bardzo niskim poziomie. Wyniki badań przeprowadzonych w ostatnich latach na temat segregacji odpadów i oszczędzania energii wskazują m.in., że 39% Polaków nadal nie ma wyrobionego nawyku segregowania śmieci (2015r. TNSPolska), a 47% Polaków jeszcze w 2013r. nie wiedziało jak oszczędzać energię lub nigdy się nad tym nie zastanawiało (2013,TNSPolska).

Insight

Nauczyciel: Stan przyrody wskutek działalności człowieka stale się pogarsza. Dbałość o środowisko naturalne musimy wyrabiać już od dzieciństwa. Dzięki udziałowi w programie i materiałom edukacyjnym jakie otrzymuję mogę w atrakcyjny sposób przekazać tę wiedzę i dzieci z przyjemnością ją przyswajają.

Określenie grupy docelowej

• nauczyciele i dyrektorzy przedszkoli
• dzieci uczęszczające do przedszkoli
• rodzice i opiekunowie dzieci uczęszczających do przedszkoli

Wyjaśnienie idei kreatywnej

W programie „Kubusiowi Przyjaciele Natury” uczymy dzieci przez zabawę proekologicznych zachowań. Corocznie przedszkola otrzymują bezpłatny pakiet materiałów edukacyjnych przygotowanych przez metodyków. W materiałach oprócz informacji edukacyjnych znajdują się scenariusze ułatwiające przeprowadzenie zajęć. Po realizacji 4 scenariuszy przedszkole uzyskuje certyfikat.

Jakie jest wezwanie do działania - tzw. call to action

Zgłoś przedszkole do programu edukacyjnego „Kubusiowi Przyjaciele Natury” i przeprowadź ciekawe zajęcia o tematyce ekologicznej.
Dołącz do grona „Kubusiowych Przyjaciół Natury”.

Hasło/slogan

Wspólnie z Kubusiem dzieci poznają świat przyrody i uczą się dbać o naturę.

Plany kontynuacji kampanii

Program „Kubusiowi Przyjaciele Natury” realizowany jest przez markę Kubuś już od 8 lat. Obecna VIII edycja programu trwa od września 2015 do czerwca 2016 – realizowana jest tak jak każda kolejna edycja w trakcie roku szkolnego a inaugurowana jest Dniem Kubusiowych Przyjaciół Natury, który przypada 22 października. Z roku na rok wzrasta popularność projektu, ilość dzieci i przedszkoli.

Opis przebiegu realizacji kampanii (opis tego co udało się zrealizować)

Opis ogólny przebiegu działań w punktach – kolejność

Rok szkolny:
o IX-XI: rejestracja przedszkoli do VIII edycji programu „Kubusiowi Przyjaciele Natury” – poprzez stronę WWW lub rozmowę telefoniczną
o X: inauguracja projektu poprzez Dzień Kubusiowych Przyjaciół Natury
o XI: wysyłka materiałów edukacyjnych do przedszkoli
o XI-XII (oraz do czerwca - do zakończenia roku szkolnego): realizacja zajęć na podstawie scenariuszy i przesłanych materiałów edukacyjnych

Opis wykorzystanych narzędzi (standardowych i niestandardowych)

o Scenariusze lekcyjne oraz materiały edukacyjne przygotowane dla nauczycieli i przedszkolaków przez metodyków
o Patronaty medialne magazynu Bliżej Przedszkola i portalu Czas Dzieci
o Partnerstwo Organizacji Odzysku Opakowań KOBA
o Biuro prasowe
o Strona www programu – kanał komunikacji z grupą docelową oraz platforma edukacyjna z cyfrowymi wydaniami materiałów edukacyjnych przygotowanych w ramach VIII edycji programu
o Mailing na inaugurację i podsumowanie zapisów
o Wykorzystanie telemarketingu przy zapisach

Opis działań PR

Włączenie do kampanii grup ważnych ze względu na osiągnięcie celu społecznego

Wysyłka informacji prasowych, publikacje patronackie w mediach dedykowanych nauczycielom przedszkoli oraz rodzicom, telemarketing skierowany do nauczycieli i dyrektorów przedszkoli.

Efekty media relations - obecność publicystyczna kampanii w mediach (np. wskaźniki, jeśli są). Czy kampania wywołała dyskusję w mediach?

• 234 publikacje w 2015 r.
• Ekwiwalent reklamowy w wysokości 50 tys. zł za rok 2015

Zbudowanie marki społecznej tj. czy została wypromowana jakaś marka lub czy temat kampanii, hasło zyskało rozpoznawalność dzięki kampanii.

• Program cieszy się ogromny zaufaniem i popularnością wśród przedszkoli – w ostatnich latach corocznie bierze w nim udział ponad 500tys. przedszkolaków z 6tys. przedszkoli, czyli co drugie polskie przedszkole.
• Łącznie we wszystkich edycjach programu wzięło udział ponad 2,5 mln dzieci.

Efektywność

Czy kampania osiągnęła cele lub jaki był poziom realizacji celów

Kampania osiągnęła zamierzone cele. O efektywności programu świadczą poniższe liczby:
• 6 000 przedszkoli bierze udział w trwającej VIII edycji programu.
• W co 2 przedszkolu w Polsce dzieci wspólnie z Kubusiem poznają świat przyrody i ekologii.
• 0,5 miliona przedszkolaków bierze udział w trwającej edycji programu.
• Łącznie we wszystkich edycjach programu wzięło udział ponad 2,5 mln dzieci.

W jaki sposób weryfikowana jest efektywność kampanii?

Efektywność kampanii potwierdza liczba zgłoszonych przedszkoli do programu oraz liczba przedszkolaków objętych edukacją, a także liczba publikacji w mediach.

Budżet kampanii

Informacja objęta tajemnicą handlową

Jaka była zmiana postaw

Zmiany w postawach niestety nie są badane.
Natomiast corocznie większa ilość przedszkoli uczestniczy w programie, wzrasta zainteresowanie projektem i chęć szerzenia wiedzy w zakresie kształtowania właściwych postaw ekologicznych.

 


Kreacja

kubusiowi_przyjaciele_natury_4.pdf

kubusiowi_przyjaciele_natury_3.pdf

kubusiowi_przyjaciele_natury_1.pdf